En klar,tack?!

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
byaregårdens
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

En klar,tack?!

Inlägg av byaregårdens »

Jag har läst om gelatin här,men hajar inte när
man ska använda den, eller om de e vanlig gelatin
som till kakbak.
kan det användas även, om man har protafloc
i slutet av koket.

Robert
När botten är nådd har man i alla fall fast mark under fötterna!
Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Bosse Bergenståhl »

Gelatin används som klarningsmedel efter att ölet har jäst färdigt. Iden är att man tillsätter en viss mängd gelatin löst i vatten och blandar ut det i den färdiga ölen, så klarnar den förhoppningsvis bättre. Det kommersiella preparatet icingglass är, vad jag förstått, i princip samma sak.

Man får göra två val:

Det första är: hur mycket tillsatser vill jag ha i min öl? Sumererna började brygga öl för så där 6000 år sedan, sedan dess har frågan varit om ölet ska vara blankt eller om det är ok med lite grumlighet? De flesta öl klarnar riktigt bra på en månad eller två i en rejäl kyl.

Det andra valet är: Vilka risker man vill ta? Har man en gång fått hälla ut öl som infekterats efter att det jäst ut (vilket är i särklass vanligast) blir man allt försiktigare med vad man tillsätter efter utjäsningen av ölet.

Jag tycker det är helt ok med viss grumling i ölet, det är viktigare att det är gott! Dessutom är oftast de godaste ölen på systemet också lätt grumliga, det beror väl på att det som ger lite grumling också bidrar med god smak...
malt är gott
byaregårdens
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Aha

Inlägg av byaregårdens »

Tack ska Bosse ha , då blir det inget gelatin nästa bryggd !
När botten är nådd har man i alla fall fast mark under fötterna!
Användarens profilbild
Klas Welin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Klas Welin »

En följdfråga:
Tar gelatinet bort jäst som finns i lösning i ölet eller är det främst proteiner som följer med ner?
Eller snarare: om man avser att buteljera ölen genom 'priming', finns det då tillräckligt med jäst kvar i lösning för att kolsyresätta ölet ordentligt?
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Jag använde gelatin i mina 30 eller så första batcher, de efterföljande ca 30 har jag skippat det.

Ser ingen direkt skillnad.

Å andra sidan -
Jag läste nyligen att man inte skall koka sitt gelatin, för då blir det verkningslöst!
Man skall bara lägga det i vatten som man värmer på, men inte kokar som sagt.
Eller om det var kokat vatten (för att bli av med syre samt sterilisera) som man sedan tillsatte sitt gelatin till då det svalnat något.
Jag kokade alltid mitt gelatin för att sterilisera det, kan hända att jag då i slutänden bara hällde på lite extra vatten som ändå inte gjorde något?

Nåväl:
Som jag förstår det binder gelatinet upp proteiner och tar med sig dessa ner till botten.
Man kan tillsätta det antingen vid sekundärjäsning/klarning eller vid flasktappningen.

Osäker på om man vill använda detta då man kör med fat, för man har väl en tendens att röra upp bottenstatsen i faten en del då man tappar upp?
Kanske inte så kul att dricka gamla nersmälta hästhovar?
Eventuella vegosar i vänkretsen kanske också skall hållas utanför själva processen man jobbar med...

Jag tycker ett klart öl ser aptitligt ut, om det inte handlar om en veteöl eller liknande, men för mig räcker det med att skumma i koket, köra med Protafloc sista 15 och sedan en vecka i sekundär/klarning efter jäsningen är klar.

Samt så klart vara försiktig då man häller upp sin öl så man skippar bottensatsen.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Karamell-Klabbe skrev:En följdfråga:
Tar gelatinet bort jäst som finns i lösning i ölet eller är det främst proteiner som följer med ner?
Eller snarare: om man avser att buteljera ölen genom 'priming', finns det då tillräckligt med jäst kvar i lösning för att kolsyresätta ölet ordentligt?
Det finns helt klart tillräckligt med jäst kvar.
jonas.s
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av jonas.s »

Janne gnoff Berglund skrev:Kanske inte så kul att dricka gamla nersmälta hästhovar?
Eventuella vegosar i vänkretsen kanske också skall hållas utanför själva processen man jobbar med...
På hälsokostaffärn finns det vegetariskt gelatin, agar tror jag det kallas. Fast det är ju klart, sjögräs eller kokta hästar, pest eller kolera :D
Skriv svar