Lakningskärl

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Jonte
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Lakningskärl

Inlägg av Jonte »

Var på ölbryggningskurs med Hembryggarföreningen i Göteborg i helgen och blev väldigt sugen på helmaltsbryggning. Funderar på att bygga ett lakkärl med två jäshinkar där man borrar upp botten på den ena och sätter en kran från humlegården på den andra. Är detta det bästa sättet för en som aldrig har helmaltbryggt innan?

Funderar också på om 30-liters hinkar funkar även om man bara ska laka till 10 liter öl eller ska jag använda mindre hinkar för att maltbädd och sånt ska fungera korrekt vid bryggning av mindre mängder öl?
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Användarens profilbild
Torgny
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Torgny »

Mitt tips är att använda en kylbox i hårdplast som lakningskärl. Värmen bibehålls mycket bättre, sjunker max en eller ett par grader på en timma. Montera en tappkran nertill och anslut t.ex ett ihoprullat nät till tappkranen på insidan som sil (ett annat tips är en bit rostfri nätstrumpa från en anslutningsslang för vvs). Ett väl beprövat koncept som fungerar bra. Jag gräver fram en gammal tråd på Humlegårdens forum där det finns lite bilder på mitt bygge. http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=339
Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte
The Brewing Network, Basic Brewing
bjornfb
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Lakningskärl

Inlägg av bjornfb »

Själv använder jag en mashbag från Brouwland i kombination med en 25 liters gryta med kran. Är mycket nöjd med arrangemanget. Kan mäska upp till ca 7,5 kg malt. Hög verkningsgrad, 80%. Lätt att rengöra. Det jag är mest orolig över är om man skulle förstöra påsen vid omrörning men än så länge funkar det.

http://www.brouwland.com/shop/product.asp?cfid=4&id=1416&cat=399&dt=7

Björn

Öl är kultur, kultur är öl.

<-----Original Message----->
From: Jonte [bb_utrustning@shbf.eu]

Sent: 14/10/2008 7:49:23 PM

To: bb_utrustning@shbf.eu

Subject: [SHBF-Utrustning] Lakningskärl

Var på ölbryggningskurs med Hembryggarföreningen i Göteborg i helgen och blev väldigt sugen på helmaltsbryggning. Funderar på att bygga ett lakkärl med två jäshinkar där man borrar upp botten på den ena och sätter en kran från humlegården på den andra. Är detta det bästa sättet för en som aldrig har helmaltbryggt innan?

Funderar också på om 30-liters hinkar funkar även om man bara ska laka till 10 liter öl eller ska jag använda mindre hinkar för att maltbädd och sånt ska fungera korrekt vid bryggning av mindre mängder öl?

------------------------
Total nybörjare

.
Öl är kultur
Kultur är öl!
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Torgny skrev:Ett väl beprövat koncept som fungerar bra. Jag gräver fram en gammal tråd på Humlegårdens forum där det finns lite bilder på mitt bygge. http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=339
Jag plockar plockar fortfarande fram mina gammla kylboxar när jag ska göra lite mindre försöksbatcher. Bättre laksystem än så går inte att få om man fortfarande vill ha det enkelt. Hink i hink må vara enklare att tillverka men temperaturstabiliteten väger upp det många gånger om.
Tre Vänner
Delmäskare
Delmäskare

Två 30 liters hinkar blir kanon

Inlägg av Tre Vänner »

Använder själv 2 stycken 30 liters hinkar som lakkärl.
Mäskar gör jag i 25 liter grytan så det går att justera temperaturen på spisen.

Sedan använder jag en 30 liters jäshink (från humlegården) med kran (också från humlegården) samt ytterligare en 30 liters jäshink med en j-vla massa hål i (3 mm i diameter).

Fungerar utmärkt för bryggd på 20 liter, och jag är övertygad om att det fungerar fin-fint för 10 liter också.

Kör hårt!!
Keep on Brewing....
Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Fredrik Nivert »

Hej!

Jonas, kul att du blev inspirerad av helmaltsbryggning! Passar på att meddela att ölet jäser finfint!

En kylbox verkar inte helt dumt. Har aldrig provat själv. Speciellt när man brygger små brygder blir känsligheten för sjunkande temperatur större. Jag har ibland bryggt minibrygder, och då lakat i 2st 5 liters hinkar, med hål i den inre. Då sjunker tempen snabbt, för volymen är så liten i förhållande till ytan som kyler mäsken.

Torgny, den där rostfria närstrumpan, hur gör man med den? Kan man plocka ut slangen som sitter inuti? Är det svårt?

Mvh Fredrik Nivert, Göteborg
Användarens profilbild
Torgny
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Torgny »

Fredrik Nivert skrev: Torgny, den där rostfria närstrumpan, hur gör man med den? Kan man plocka ut slangen som sitter inuti? Är det svårt?
Fredrik, jag måste medge att jag själv aldrig använt nätstrumpan från en slang utan kör med ett ihoprullat nät för lagning av bilar från Plastic Padding. :oops:

Däremot använder jänkarna på andra sidan pölen väldigt ofta rostfria nätstrumpor från vvs slangar. Har sett många exempel på nätet och om nu slangen jag länkade till hos Rinkaby Rör är av samma typ - vilket jag helt enkelt antog att den var, så borde det fungera. Dock har jag förstått att det kan vara lite kinkigt att få av strumpan från slangen men följer man instruktionerna på exempelvis följande länk: http://www.homebrewtalk.com/wiki/index. ... teel_Braid (se under Step 2 - Inside parts) kanske det underlättar en aning. :D
Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte
The Brewing Network, Basic Brewing
Jonte
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Jonte »

Lutar åt att jag kommer att införskaffa en kylbox samt lite delar från Humlegården. Verkar ju vara enklast för en nybörjare som vill brygga lite mindre satser.

Fredrik Nivert: När får vi komma och smaka ölen? Är lite nyfiken på den där lagern du hade på jäsning också :)
Tralfamadore
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Tralfamadore »

Jag tänkte konstruera ett lakningskärl idag. Torgny har i sin länk beskrivit mycket bra och utförlig information så trots att jag aldrig sett ett lakningskärl i hela mitt liv tror jag att jag förstår principerna metoden bygger på. Batchlakning är det som intresserar mig mest så därför har jag införskaffat lite material till detta. Det jag har är.. en plastkran, en kylväska, slängklämmor och aluminiumnät (myggnät). Nu behöver jag någon form av rör från det rullade nätet som leder till kranen. Nu till frågorna.

1. Är kopparrör eller något annat metallrör ett måste? Har bara hittat det på bauhaus där man måste köpa 2½ meter. Vad händer om man förser det rullade nätet direkt till kranen? eller kan man ha en liten slang som mellanhand mellan nätet och kranen?

2. Min plastkran har en plastmutter så jag tänkte helt enkelt borra igenom kylväskan och fästa fast muttern på kylväskans innersida. Men försämras isoleringen då? Jag fick det intrycket i samma tråd som Torgny länkar till.

3. En fråga till Torgny. (om någon annan kan svara så varsågod) I din konstruktion är kopparröret böjt. Är det av någon anledning? Som jag förstått det ska man sträva efter att nätet (och kranen?) ska ligga på kylväskans botten.
Skriv svar