Skum
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Skum
Min fråga knyter an till ett tidigare foruminlägg, som beskriver hur kolsyresättningen påverkar ölets skumbildning, och lyder: är det någon av hembryggarna här på forumet som har lyckats rekonstruera det fina, gräddiga skum som kan återfinnas hos vissa ”köpeöl”, typ Guinness, Boddingtons, Kilkenny mfl. I så fall – hur gör ni?
-
peter.lithner
- Helmaltsbryggare

Skum
Enkelt knep: ta en spruta (typ doseringssrputa med 10ml eller så) stoppa ned i ölen och dra upp kanske 5ml öl. Fyll resten av sprutan med luft. Injicera alltsammans i ölet, men ta det lite lugnt annars bubblar det över.
Funkar bäst om ölen inte är alltför kolsyrad från början (eller ordentligt kall, men det är ju inte alltid så kul och passar inte särskilt bra för en engelsk ale).
Metoden funkar också rätt bra om man vill få lite real-ale-känsla på de så ofta överkolsyrade engleska alerna som finns på flaska.
/peter, lerum
Funkar bäst om ölen inte är alltför kolsyrad från början (eller ordentligt kall, men det är ju inte alltid så kul och passar inte särskilt bra för en engelsk ale).
Metoden funkar också rätt bra om man vill få lite real-ale-känsla på de så ofta överkolsyrade engleska alerna som finns på flaska.
/peter, lerum
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Njae, det är inte det att kvävgasen bildar mindre bubblor utan att kvävgas är olösligt i ölet. Man kan därför ha högre tryck i fatet om man använder en blandning av kvävgas och koldioxid utan att ölen blir överkolsyrad. Det kompakta finbubbliga skummet uppstår sedan när ölen trycks genom en platta i kranen med små hål i.
Har inte provat det själv, det finns många saker jag hellre investerar i än en extra fatölsanläggning med N2/CO2-blandning bara för att servera stout. (De andra sorter som serveras på detta sätt ger jag inte mycket för. Boddingtons var en många gånger bättre öl som real ale innan de började med nitrokeg. Fast då fick man förstås dricka den på plats i England.)
Har inte provat det själv, det finns många saker jag hellre investerar i än en extra fatölsanläggning med N2/CO2-blandning bara för att servera stout. (De andra sorter som serveras på detta sätt ger jag inte mycket för. Boddingtons var en många gånger bättre öl som real ale innan de började med nitrokeg. Fast då fick man förstås dricka den på plats i England.)