Mjöd, öl & la

Här finns arkivet med inlägg från emaillistan Bryggaren skrivna innan 2006-07-01

Moderatorer: Anders Boström, Webbgrupp

Guest

Mjöd, öl & la

Inlägg av Guest »

Hej!
Kan detta stämma? Alkohollagen säger: torkad och rostad malt, medan propositionen till lagen sa: endast omältad spannmål, socker...
Någon form av mältad spannmål måste väl ändå regeringen mena skall få ingå eller var det bara ett skrivfel?

<Vid hembryggning av öl får man enligt alkohollagen <från 1995 använda torkat och rostat malt som <huvudsaklig extraktgivare. I propositionen (= <förslaget ) till alkohollagen föreslog regeringen att <endast omältad spannmål, socker, honung samt humle, <jäst och vatten borde få användas,

Vidare tror jag att åtminstonde viss typ av mjöd göres på enbart honung som extraktgivare, men jag är inte heller så insatt.

<Eftersom jag som sagt är nybörjare i <hembryggningsgamet har jag inte helt klart för mig <hur mycket honung som bör ingå i en bra mjöd och <alltså inte om det är tillräckligt med en tredjedel <av andelen malt som det står i prop:en. Kanske kan <någon mer erfaren kommentera detta??!!

Totte Hannerfeldt.

_________________________________________s_p_r_a_y_
Här börjar Internet!
Skaffa gratis e-mail och gratis Internet på http://www.spray.se