tappkran till elgryta och pumpsystem

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

bloke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

tappkran till elgryta och pumpsystem

Inlägg av bloke »

howdyho!

Tanken är att jag skall bygga ett liknande mäskningssystem som braumeister av min elgryta på 30L. Är det dumt att förstöra elgrytan som består av rostfrittstål med ett hål och en tappkran?
Är det klokare att leda ut mäskvattnet genom ett rör uppifrån kastrullen via en pump som leder vattnet in i bottnet på mäskkärlet som befinner sig inne i elgrytan.
Inne i mäsk kärlet är det också tänkta att det skall finnas en omrörnings
mekanism så att idet inte bildas kanaler som vattnet sipprar genom.
Vilken typ av pum skulle vara lämplig till detta system. Något relativt
billigt alternativ? Borde man ha rostfria stål rör eller skulle nån typ av
silikonslang klara av mäskningstemperaturen?

goda råd är dyra!

tack!
Bilagor
en liten bild på hur jag tänkte mig <br />systemet
en liten bild på hur jag tänkte mig
systemet
mäskning.jpg (8.87 KiB) Visad 2768 gånger
Salle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Salle »

Hej

Höll på med i stort sett samma projekt som du, min gryta är dock 75 liter, men sen fick jag en lakbotten som passar perfekt i den så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra.

Varför tar du inte och använder tappkranen till att leda ut vätskan ur ytterkärlet och pumpar in det i innerkärlet med en pump från JULA (den för 299 eller 399 kronor, kommer inte ihåg exakta priset, den drivs med borrmaskin, jag har testat den lite med en vanlig skruvdragare och vatten samt ett buntband som pekfinger på gasen, funkade rätt så bra, tror dock inte att man bör köra så en hel mäskning, ( i skolan tyckte min lärare att jag hade för långa och för många parenteser när jag skrev :roll: ( undrar varför)))

Många gamla brygganläggningar är väl byggda av koppar, varför inte testa med kopparrör som ju bör bli lite billigare.
Ska du ha omrörningssaken så får du nog låta den stå stilla en stund på slutet så att all grums får en chans att sätta sig i en riktig lakbädd.

Salle
Skriv svar