Jäsningstid
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Jäsningstid
Har en Special Bitter som står på jäsning nu i cirka 19-20 grader. Hade inte tänkt sekundärjäsa den utan kör bara på primärjäsning. Hur länge ungefär bör den stå? Är 16 dagar för mycket? Vad händer med en öl som står i jäshinken för länge?
- Klas Welin
- Torrhumlare

16 dagar brukar vara standardtiden för mig, men jag har haft öl i primären även i 22 dagar utan några problem. Det viktigaste är väl att det slutat jäsa och att den jäst ner ordentligt (använd hydrometer).
Om den står för länge så börjar väl jästcellerna brytas ner och ge bismaker. Men det är väl om den står i en månad eller mer först (?).
Om den står för länge så börjar väl jästcellerna brytas ner och ge bismaker. Men det är väl om den står i en månad eller mer först (?).
-
Tre Vänner
- Delmäskare

16 dagar är kanon
Vi (tre vänner), har hittills aldrig behövt sekundärjäsa. Vi får bra resultat genom att bara använda primärjäsning.
Vår tumregel är att tappa upp ölet när den stått i primärjäsningskärlet mellan två och tre veckor.
Funkar bra när vi överjäser öl med alkoholstyrka mellan 5 och 6 procent.
Vår tumregel är att tappa upp ölet när den stått i primärjäsningskärlet mellan två och tre veckor.
Funkar bra när vi överjäser öl med alkoholstyrka mellan 5 och 6 procent.
Keep on Brewing....
HejsanAlbin skrev:Jag gör exakt samma sak som Tre Vänner. Jag brukar vänta tills ölen har klarnat, vilket innebär 2 - 3 veckor.
Jag tappar alltid om ölet (försiktigt) för en ca 7-10 dagar sekjäsning
Varför? Tycker mej genom åren få ett blankare öl samt blir av med en del "avfalls" produkter.
Det finns olika skolor så en del kör längre prim en del med sekjäsning.
Tycker trenden går emot längre primjäsning, alltså ingen sekundär.
Bo