Vad är normalt utbyte?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Snej
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Vad är normalt utbyte?

Inlägg av Snej »

Gjorde idag min första helmaltsbrygd och blev lite besviken på det dåliga maltutbytet. Med 2,5 kg malt (80% pale alemalt, 8% crystal malt, 8% vetemalt och 4% chokladmalt) och lite (1 dl) mörk sirap i vörten fick jag bara ihop 9 liter med OG 1055. Den teoretiska volymen var drygt 11 liter med OG 1061. Jag är medveten om att det kan finnas olika anledningar till det dåliga utbytet, men skulle ändå vilja veta vad som är den mest troliga förklaringen. Mäsken höll konstant 67-68 grader (ställde den i ugnen) under drygt 60 min. Lakade med 78 gradigt vatten tills vörten låg på 1010 Öchsle. Jag har använt mig av vatten direkt från kranen, bor i Sthlm.
Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Bosse Bergenståhl »

Det får jag till 81% utbyte. Jag gissar alltså att du med "teoretiska värdet" menar om du fått 100% utbyte ur maltet. Över 80% är jag själv rätt nöjd med. Har visserligen ibland fått över 90% men då har jag nästan alltid misstänkt felvägning av malten eller nåt fel på mätandet...
malt är gott
Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Albin »

81 är ju riktigt bra. Grattis till en så lyckad första mesk. Jag brukar själv landa i den regionen och har nått över 90 endast en gång. De flesta recept jag har sett räknar med 75.
Snej
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Snej »

Nej, förlåt för min dåliga beskrivning. Det teoretiska värdet är hämtat från en excel-fil som beräknar, vad jag antar är, "normalt" utbyte till 85%. Alltså var mitt utbyte ännu lägre, dryga 60% bara. Om det varit 80% hade allt varit frid och fröjd...
Användarens profilbild
Anders Boström
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Vad är normalt utbyte?

Inlägg av Anders Boström »

Hej
Ja, det var lite klent. Några förslag:
Första att tänka på är om du mätt volymen i jäshinken. Mycket vätska kan
finnas kvar bland humlen, särskilt om du haft mycke kottar.
Den andra troliga orsaken är lakningen
- miss vid omrörningan kan ge mer eller mindre torra klumpar där
vätskan inte kommer åt (nogrann och rejäl omrörning i början)
- det kan ha bildats kanaler vid lakningen där vätskan rinner istället
för att rinna jämt över hela maltmängden ( röra runt det översta lagret
malt lite då och då).
mvh/anders

Snej skrev:
[quote]Gjorde idag min första helmaltsbrygd och blev lite besviken på det
dåliga maltutbytet. Med 2,5 kg malt (80% pale alemalt, 8% crystal
malt, 8% vetemalt och 4% chokladmalt) och lite (1 dl) mörk sirap i
vörten fick jag bara ihop 9 liter med OG 1055. Den teoretiska volymen
var drygt 11 liter med OG 1061. Jag är medveten om att det kan finnas
olika anledningar till det dåliga utbytet, men skulle ändå vilja veta
vad som är den mest troliga förklaringen. Mäsken höll konstant 67-68
grader (ställde den i ugnen) under drygt 60 min. Lakade med 78 gradigt
vatten tills vörten låg på 1010 Öchsle. Jag har använt mig av vatten
direkt från kranen, bor i Sthlm.
Göran
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Göran »

Jag har förstått att en del kan få en del mätfel.
Man kopencerar inte för temperaturen i vörten är högre än kalibreringstemperaturen för mätaren.

Man får ett mätprov som inte är representativt för vörten. Hade du rört om ordentligt när du tog provet så det inte var en skiktad bit från det sista i lakningen?

Sedan enligt mitt sätt att se det så har inte dålig utbyte så faligt. Huvudsaken man vet vad utbytet är så man kan räkna fram rätt konsentration i den färdiga vörten.

En sak till om lakningen - du lakade väll inte för fort ?
En nakdel med att laka för fort är att man får med färre smakämnen. Sämre än att få för lågt alkoholhalt.
Snej
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Snej »

Tack för svaren! Ja, jag misstänker själv att lakningen är boven i dramat. Eventuellt kan krossningen av specialmalten ha varit långt ifrån optimal (utfördes med kaffekvarn modell äldre – kornen blev nog lite för små) men då 90% av malten köptes färdigkrossad tycker jag inte detta borde ha påverkat utbytet alltför mycket. Under lakningen var jag osäker på om man skulle våga röra om i maltbädden, eftersom man ju har hört att syresättning i stort sett alltid är av ondo. Men det borde man alltså ha gjort? Och kanske borde man låtit det ta lite längre tid genom att släppa ut mindre vört genom tappkranen. Sen finns ju förstås risken för mätfel. Jag måste erkänna att vörten inte alltid höll exakt 20 grader när jag mätte. Hur påverkas mätresultatet av högre temperaturer? Blir antalet grader Öchsle lägre ju varmare vörten är? Finns det ett linjärt samband och/eller några formler som går att tillämpa för att räkna ut Ö vid en viss temperatur? Tack igen för svaren!
Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Albin »

Snej skrev:Hur påverkas mätresultatet av högre temperaturer? Blir antalet grader Öchsle lägre ju varmare vörten är? Finns det ett linjärt samband och/eller några formler som går att tillämpa för att räkna ut Ö vid en viss temperatur? Tack igen för svaren!
Ja antalet Öchle blir lägre ju varmare det är i förhållande till din hydrometers kalibrering.
här har du en tabell och lite info kring hydrometrar. Hydrometeranvändning

Långsam lakning samt utmäsk tycker jag har påverkat mina resultat posetivt.
Skriv svar