Ska försöka mig på att brygga en Engelsk Bitter igen. Ska använda mig av maltextrakt och steeping.
Tänkte försöka brygga cirka 10 liter med en alkoholhalt på lite över fyra procent. Vill ha den ganska välhumlad.
Är det någon som har något bra recept? Ungefär hur mycket maltextrakt per liter vatten ska jag använda för att få önskad alkoholhalt på cirka fyra procent? Hur mycket crystal malt ska jag ha?
Tips på jästsort från Humlegården?
En annan fråga. Tror ni det funkar att använda en vanlig nylonstrumpa som steepingbag?
recepthjälp
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
- Bosse Bergenståhl
- Vattenbehandlare

tror att nylonstrumpa fungerar, det finns en känd bryggklubb som har sådana som humlekokpåsar. safale fungerar nog helt ok, men annars finns ju wyeasts litet dyrare. Jag gillar london ale III, men en del tycker den ger ett konstigt resultat. Deras esb har gett goda öl som jag smakat. Räkna med ca 300 ° öchsle per kilo extrakt/liter. Räkna inte alls med mycket av det du har i strumpan, det ger nästan bara smak.
malt är gott