Tänkte bara dela med mig av denna http://cgi.ebay.com/REFRACTOMETER-0-32- ... dZViewItem
Min hydrometer sprack idag precis när jag skulle läsa av den kylda vörten och paniken kröp sakta upp genom ryggen. Jag tänkte lite snabbt att jag nog skulle kunna göra något experiment från forna grekland för att kunna göra en mätning men bestämde mig snabbt för att bara strunta i det. Tankarna drog iväg till en 650:- dyr makapär som dock visade sig kosta knappa tredjedelen från staterna nu när dollarn är relativt låg.
Slänger in en fråga lite snabbt också, fick en läsning på ca 40OG(22L från 5kg pale ale malt + 0.5 crystal/melanoidmalt) innan kokning och ca 19L efter kokning, någon som har en bra formel på hur mycket mitt OG borde vara på då? Det bubblar iaf på bra.
Refraktometer för ca 250:- ebay
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Fick hem den häromdan och gjorde en mätning på det primärjästa ölet och fick FG ca 1.028oe(7brix) och med hydrometern 1.015oe. Enligt promash så borde mitt OG vara 1.050 om det nu är 7 brix och det är nog inte omöjligt då det teoretiska värdet enligt beersmith var 1.056 från den malten jag hade. Tog och flyttade över ölet till sekundärkärlet och det smakprov jag gjorde var alldeles utmärkt, kan knappt vänta till det har fått lagras ett par veckor.
Jag citerar Johan Håkansson från en annan tråd:
"En refraktometer kan man normalt sett inte använda för att mäta FG eftersom alkoholen påverkar brytningsindex"
Funkar bara för OG, till resten får man mäta på gammalt vanligt sätt.
Annars var tipset om refraktometern på Ebay jäkligt bra, det roliga var att han sålde den billigare om man betalar i Austalien dollar.
"En refraktometer kan man normalt sett inte använda för att mäta FG eftersom alkoholen påverkar brytningsindex"
Funkar bara för OG, till resten får man mäta på gammalt vanligt sätt.
Annars var tipset om refraktometern på Ebay jäkligt bra, det roliga var att han sålde den billigare om man betalar i Austalien dollar.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"