Ny på forumet och som hembryggare. Efter ett par brygder tycker jag mig ha ett generellt problem med att jäsningen verkar avstanna efter c:a 2 dygn och FG inte blir som man tänkt sig. Skulle uppskatta lite tips eller förklaringsmodeller från er kloka på forumet!
Nu senast skulle jag försöka göra en Duvel-klon enligt recept med huvudakligen extrakt + 1,4 kg strösocker. Gjorde en 3-liters förkultur på Wyeast Strong Belgian... och hade en OG på 1,070. Så långt allt väl.
Jäste enligt schema med stigande temperatur, lyckligtvis sammanföll det med sommarens enda värmebölja, och det puttrade på bra i två dagar, sedan upphörde det ganska abrupt, trots att temperaturen vid det laget var uppe i föreskrivna 26-28C. Efter en dryg vecka låg densiteten fortfarande på 1,030, och vörten smakade rejält sött. Skam den som ger sig tänkte jag och tänkte sen att här måste det till rejält med ny frisk jäst och dunkade i 3 (tre) förpackningar till av ovannämnda (Activator). Temperatur nu c:a 24C. Och inget hände
Voffor e de på detta viset?