Trött jäst?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Bearman
Satsbryggare
Satsbryggare

Trött jäst?

Inlägg av Bearman »

Hej!
Ny på forumet och som hembryggare. Efter ett par brygder tycker jag mig ha ett generellt problem med att jäsningen verkar avstanna efter c:a 2 dygn och FG inte blir som man tänkt sig. Skulle uppskatta lite tips eller förklaringsmodeller från er kloka på forumet!

Nu senast skulle jag försöka göra en Duvel-klon enligt recept med huvudakligen extrakt + 1,4 kg strösocker. Gjorde en 3-liters förkultur på Wyeast Strong Belgian... och hade en OG på 1,070. Så långt allt väl.

Jäste enligt schema med stigande temperatur, lyckligtvis sammanföll det med sommarens enda värmebölja, och det puttrade på bra i två dagar, sedan upphörde det ganska abrupt, trots att temperaturen vid det laget var uppe i föreskrivna 26-28C. Efter en dryg vecka låg densiteten fortfarande på 1,030, och vörten smakade rejält sött. Skam den som ger sig tänkte jag och tänkte sen att här måste det till rejält med ny frisk jäst och dunkade i 3 (tre) förpackningar till av ovannämnda (Activator). Temperatur nu c:a 24C. Och inget hände :cry: . Efter en vecka fortfarande inget, och hydrometervärdet kvar på 1,030.

Voffor e de på detta viset? :?:
Too much is enough!
Bearman
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Bearman »

Inget som någon annan än jag råkat ut för uppenbarligen, och inga teorier... :lol:
Too much is enough!
Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Albin »

Låter udda.. med tanke på att det är extrakt så kan det ju inte vara mesken som strular. Det kan inte vara så att du saknar någon minelral i vattnet som jästen vill ha.
Är du säker på att du syresätter tillräckligt ? Det är superviktigt för en glad jäst.
Bearman
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Bearman »

Uppdatering: Kollade ölet igen i söndags och nu hade hydrometervärdet sjunkit till c:a 1,020. Det smakade inte sött längre så jag buteljerade. Det hela är lite udda, det har jäst i över en månad och jag började bli orolig för mögel och bakterieangrepp.

Jag använde jästnärsalt när jag gjorde förkulturen. Syrsättning av vörten kan ju ha varit bristfällig möjligen, jag skakade runt jäshinken någon minut innan jag tillsatte jästen. Jästen var ganska färsk och paketen svällde upp som de skulle.

Nåja, det blev ju öl av det till slut, även om jag inte har några större förhoppningar om att det skall smaka Duvel...
Too much is enough!
Skriv svar