Krossa malt (lågbudget)

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Snej
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Krossa malt (lågbudget)

Inlägg av Snej »

Eftersom de allra flesta av Humlegårdens maltsorter säljs okrossade (i alla fall de mindre förpackningarna) är jag ute efter ett sätt att snabbt och enkelt krossa mindre mängder malt till lämplig storlek. Än så länge är det nämligen inte aktuellt att investera i valsverk o dyl. Finns det några bra metoder att krossa ett par kilo malt? Funkar kaffekvarn eller blir det för smått? Mortel? Mixer? Lägga i handduk och gå lös med brödkaveln? Tacksam för tips.
Användarens profilbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Jonas »

Har du färdigkrossad basmalt funkar en vanlig mixer eller food processor bra till att krossa specialmalten. Att även krossa basmalten i mixern funkar inte, det blir alldeles för fint. Har du tålamod och starka nävar funkar säkert en mortel bra, annars har vi inför en stoutbryggning en gång krossat 4 kg svartmalt med hjälp av en 6-kgs kolsyreflaska och en stor träskiva. Gamla kaffekvarnar verkar också funka bra.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Snej
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Snej »

Basmalt finns bara krossad i 25-kilosförpackningar på Humlegården, lite för mycket för mina behov tyvärr. En gammal kaffekvarn kan kanske vara en rimlig investering istället. Vilken storlek är optimal på den färdigkrossade malten? Motsvarar det kokkaffe eller är det grövre korn?
Användarens profilbild
bosse
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av bosse »

Nja, den mest basala malten av dom alla finns i krossad form. Men det var den enda så vitt
jag kunde se.

pale ale malt (Weyermann), krossad, 1 kg
Snej
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Snej »

Inte på humle.se väl? Eller är det jag som är blind? Det enda alternativet för krossad pale ale-malt förefaller, enligt mig, vara 25-kilosförpackningar. En följdfråga är - utifall jag skulle köpa 25kg - hur länge står sig krossad malt och hur bör den förvaras för att hålla länge?
Användarens profilbild
bosse
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av bosse »

Du är blind. :-)

Gå in i webstoren och välj "ljus malt". Artikelnummret är 50P1C.
Snej
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Snej »

Hmm. Det verkar snarare vara min dator som är blind, i alla fall känns det bättre att skylla på det. Jag får fortfarande inte upp produkten i listan över ljus malt, men när jag söker på artikelnumret dyker den upp (om än med förvrängd text). Kanske är något fel med mina internetinställningar. Men man undrar ju om det finns fler produkter som gömmer sig för mig... Tack bosse!
Användarens profilbild
bosse
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av bosse »

Ok. Du kör Internet Explorer. Datorvärldens svar på Budweiser. Kör Firefox istället så kommer varan upp som den ska.

Men det beror nog i ärlighetens namn på att humle.se lagt på ett extra tecken efter artikelnummret och det sabbar för Explorer. Troligtvis är det därför den enda varan du missat.
byaregårdens
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Kaffekvarn!

Inlägg av byaregårdens »

Jag började med en liten modern kaffekvarn,lätt på handen.
Hittade sedan en kaffekvarn på Blocket från 50talet.
tyvärr malde den för fint.Men med en slipsten så kunde det bli
perfekt.
Robert
När botten är nådd har man i alla fall fast mark under fötterna!
Snej
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Snej »

Så var det - laddade ned Firefox och det funkade utmärkt. Kanske dags att dumpa Explorer i samma soptunna som Carlsberg m fl...

Gammeldags kaffekvarn maler alltså för smått? Jag antar att det inte finns några enkla eller billiga lösningar - antingen köper man färdigkrossat eller så får man krypa till korset och införskaffa en riktig maltkross...
Användarens profilbild
bosse
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av bosse »

Brödkaveln ska fungera sägs det. Har aldrig provat själv då jag inte har en kavel längre.
Användarens profilbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare

brödkavel

Inlägg av pere »

Varför har ingen hembryggare tänkt på det innan.
En maltkross kostar frän 1500 och uppåt, det svider ordentligt i snåltarmen.

En budgetvariant är naturligtvis att köpa två likadana brödkavlar och sätta upp en träskiva som gavel på var sida och trimma in avständet till 2 mm eller vad det brukar vara mellan valsarna.
Sedan monterar man bara en vev på axeln och vevar på efter det att man låst axeln på kaveln.
Eftersom kavlarna är rätt så långa kan man slänga på en näve malt emellan utan att behöva bygga en matningstratt.

Måste vara den enklaste/billigaste lösningen. Man borde komma undan under en hundring!

Alla kan ju inte ha sån tur att man hittar en kaffekvarn från 50-talet i soprummet eller på loppis när man letar.

Är jag rätt på det eller har jag missat något uppenbart, även om kavlarna är av trä så lär dom inte slitas ut i första taget.
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
Användarens profilbild
bosse
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av bosse »

Det låter helt klart görbart. Om inte annat vore det kul att testa.
Användarens profilbild
lbfmalte
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av lbfmalte »

Hallå!
Jag har provat med bröd kavel och det funkar....till en början, sen blir kaveln förstörd. Malt är HÅRT! Det finns marmorkavlar att prova med som håller, men har man ingen sån blir det ju iaf en investering att köpa en sån.. Jag mortlade för övrigt min första batch och jag hade skavsår i händerna efter det.

Sedan är det så att en kross är gjord för att just krossa malt, att krossa för att skalet ska vara så intakt som möjligt och att innandömet blir krossat, och det blir bäst med en kross...

Mitt tips är, investera i en maltkross, dom minsta modellerna funkar även dom aldeles utmärkt, och jag lovar att bryggandet kommer att bli bättre och bra mycket roligare också..

Mvh Mattias Eriksson
Hört av Amerikan på ölhak i Sverige - Wow! You celebrate St. Patrick´s day in Europe too!!
Göran
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Göran »

Det fins yttligare altenativ för att krossa sin malt, än att köpa en dyr kvarn eller antt krossa för hand.

Vi är ju rätt många bryggare utsprida i Sverige.
Ta reda på en bryggare i närheten som har en kross. Sedan låna hans kross för en Selma.
Han får ett litet bidrag till hans dyra kross och du får krossat för nästan ingen kostnad.

På köpet kan man få en trevlig pratstund med en annan bryggare.
Skriv svar