Induktionsplattor
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Induktionsplattor
Startar en ny tråd eftersom jag tycker detta är ett så intressant ämne.
Hittade en induktionshäll med diametern 15" = 381 mm, se Circulons hemsida. Tyvärr rätt dyrt ($250, fast dollarkursen är låg) och digital kontroll. Dessutom är den förstås för 110 V, men det betyder i alla fall att det existerar större hällar.
Det finns en lista över fristående induktionshällar på theinductionsite. Det finns hällar för 240 V i listan för Storbritannien.
Det finns däremot hällar för storkök som verkar mer intressanta, t.ex. har Vollrath något de kallar för "temperature memory" som skulle kunna betyda att den startar med senast inställda temperatur. Men man lär väl fortfarande behöva trycka på startknappen så det lär inte funka med en separat termostat.
/Fredrik
Hittade en induktionshäll med diametern 15" = 381 mm, se Circulons hemsida. Tyvärr rätt dyrt ($250, fast dollarkursen är låg) och digital kontroll. Dessutom är den förstås för 110 V, men det betyder i alla fall att det existerar större hällar.
Det finns en lista över fristående induktionshällar på theinductionsite. Det finns hällar för 240 V i listan för Storbritannien.
Det finns däremot hällar för storkök som verkar mer intressanta, t.ex. har Vollrath något de kallar för "temperature memory" som skulle kunna betyda att den startar med senast inställda temperatur. Men man lär väl fortfarande behöva trycka på startknappen så det lär inte funka med en separat termostat.
/Fredrik
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Tittade lite mer på theinductionsite och hittade några storköksalternativ som kanske kan funka, men priserna verkar vara astronomiska - i storleksordningen $2000!
Electrolux Dito Vario line VARIOL1 599001 400x480 mm 3,5 kW www.dito-electrolux.com
Garland GIU 3.5 321x381 mm 3,5 kW www.garland-group.com
Montague IC35 400x400 mm 3,5 kW www.montaguecompany.com
Verkar som om ju mindre digitalt trams det är desto dyrare blir det - men det kostar förstås med storkökskvalitet.
/Fredrik
Electrolux Dito Vario line VARIOL1 599001 400x480 mm 3,5 kW www.dito-electrolux.com
Garland GIU 3.5 321x381 mm 3,5 kW www.garland-group.com
Montague IC35 400x400 mm 3,5 kW www.montaguecompany.com
Verkar som om ju mindre digitalt trams det är desto dyrare blir det - men det kostar förstås med storkökskvalitet.
/Fredrik
- assistredo
- Maltrostare

Lite mer länkar i ämnet.
http://wwwe.sef.com.tw/index_down.php?o ... earchname=
http://www.zealux.com/builtin-induction ... -p-33.html
http://www.asianproducts.com/product_1/ ... 547646.htm
http://wwwe.sef.com.tw/index_down.php?o ... earchname=
http://www.zealux.com/builtin-induction ... -p-33.html
http://www.asianproducts.com/product_1/ ... 547646.htm
Björn Petersson
-
Tre Vänner
- Delmäskare

Älskar induktionshäll, men kan inte brygga på den
Har en induktionshäll i köket som jag älskar.
(Otroligt snabb både upp och ner i termperatur.)
MEN jag brygger tyvärr inte på den.
Mitt problem är att hitta en stor gryta med magnetisk botten som funkar på hällen till ett bra pris.
Nu använder jag 3 st 25 liters aluminiumgrytor och de funkar som sagt inte på en induktionshäll.
Någon som vet var/hur man får tag i en stor (25-30 liter) rostfri gryta med magnetisk botten till ett bra pris. (De jag hittat för beställning kostar minst 5 000 SEK).
Mitt problem är att hitta en stor gryta med magnetisk botten som funkar på hällen till ett bra pris.
Nu använder jag 3 st 25 liters aluminiumgrytor och de funkar som sagt inte på en induktionshäll.
Någon som vet var/hur man får tag i en stor (25-30 liter) rostfri gryta med magnetisk botten till ett bra pris. (De jag hittat för beställning kostar minst 5 000 SEK).
Keep on Brewing....
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Siemens har en 3 plattors häll som jag har kollat lite på till mitt kök.
Den stora plattan ligger på 4.4kW. Kanske inte helt billig dock.
http://www.siemens-hushall.com/?5=EH7S6501E&26=5301
Den stora plattan ligger på 4.4kW. Kanske inte helt billig dock.
http://www.siemens-hushall.com/?5=EH7S6501E&26=5301
Re: Älskar induktionshäll, men kan inte brygga på den
Tre Vänner skrev:Har en induktionshäll i köket som jag älskar.
www.oana.se har 36-liters grytor i rostfritt stål för 1330 kr.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Hittade just en annan fristående induktionsplatta Cloer 6650 som har ett vred istället för touchkontroller, den kanske går att styra med en extern termostat?
Cloer GMBH - under Produkte:Induktionsplatten
Återförsäljare i Sverige finns på Prisjakt.
Cloer GMBH - under Produkte:Induktionsplatten
Återförsäljare i Sverige finns på Prisjakt.
- assistredo
- Maltrostare

Kollade länkarna -
på tillverkarens bild ser man glada och till synes förväntansfulla ungdomar med fyllda vinglas tillsammans med kastrull och induktionsplatta. På prisjakt verkar det nästan vara bara dataförsäljare som har produkten.
Användningsområdet är tydligen främst att värma glÜhwein åt dataknuttar.
Skämt åsido - finns det ingen elektronikkunnig uppfinnarjocke i hembryggarleden som vet hur man kopplar förbi/ur de interna regleringsdonen om så är nödvändigt och kopplar in ett externt termostat?
på tillverkarens bild ser man glada och till synes förväntansfulla ungdomar med fyllda vinglas tillsammans med kastrull och induktionsplatta. På prisjakt verkar det nästan vara bara dataförsäljare som har produkten.
Användningsområdet är tydligen främst att värma glÜhwein åt dataknuttar.
Skämt åsido - finns det ingen elektronikkunnig uppfinnarjocke i hembryggarleden som vet hur man kopplar förbi/ur de interna regleringsdonen om så är nödvändigt och kopplar in ett externt termostat?
Björn Petersson
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Re: Induktionsplattor
Jag har nu köpt Cloer-plattan från www.leiljung.org. Jag har använt den för att värma mäskkärlet vid två bryggningar, med helt manuell styrning. Den funkar utmärkt och regleras enkelt med ett vred.
Om man drar ur sladden och sätter i den igen startar den upp i samma läge som den var i då strömmen bröts, så den borde gå att använda med en extern termostat. Men man får nog se upp så att den inte blir överhettad eftersom fläkten som i vanliga fall går ett tag efter att man stängt av plattan stannar när man bryter strömmen.
En annan sak som kan bli irriterande är att plattan piper när man sätter på strömmen igen, och man vill kanske inte ha en massa pipande hela tiden. Å andra sidan kan det ju vara bra att få en indikation på att termostaten slagit till.
Om man drar ur sladden och sätter i den igen startar den upp i samma läge som den var i då strömmen bröts, så den borde gå att använda med en extern termostat. Men man får nog se upp så att den inte blir överhettad eftersom fläkten som i vanliga fall går ett tag efter att man stängt av plattan stannar när man bryter strömmen.
En annan sak som kan bli irriterande är att plattan piper när man sätter på strömmen igen, och man vill kanske inte ha en massa pipande hela tiden. Å andra sidan kan det ju vara bra att få en indikation på att termostaten slagit till.
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Den där Cloer 6650 verkar vara precis det vi letar efter, den verkar dock inte finnas kvar på Leiljungs hemsida. Vad kostade den?
Hittade dem på en tysk sida där den kostade ca 85€ inkl frakt till Sverige.
Hittade dem på en tysk sida där den kostade ca 85€ inkl frakt till Sverige.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Låter rimligt, jag betalade 832 kr + frakt 119 kr. Så det verkar vara ett kap om 85€ även täcker frakten.
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Har nu bryggt för första gången med induktionsplattan och vi var mycket nöjda. Snabb och effektiv. Att sedan plattan inte tog mycket plats eller vägde en massa var en ren bonus.
-
maltbryggaren
- Nybryggare

man behöver inte beställa Cloer 6650 från tyskland den fanns närmare en man kan tro , mediamarkt har den för 999kr i nacka forum , den borde finnas på alla mediamarkts varuhus i sverige....
Bra tråd! Massor med länkar så man hittar vad man ska
Men hur många watt behöver man för att koka typ 20liter? Här verkar ju finnas typ plattor med 2000W för typ 800 spänn... Om det räcker så vore ju det grymt!
// Alex
// Alex