Utrustning för temperaturreglering (~60 grader)

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

maccie
Nybryggare
Nybryggare

Utrustning för temperaturreglering (~60 grader)

Inlägg av maccie »

Hej,

Hoppas ni kan hjälpa mig med en sak. Jag skulle vilja få tag på en extern termostat/regleringspryl som kan kopplas till exv. en vanlig värmeplatta som mha en sensorprob kan hålla en hyfsat stabil temperatur exv. runt 60 grader. Sk. on-off reglering med ställbar temp i engradssteg torde räcka ...

Jag har hittat en sådan i USA till en hyfsat billig peng, men den fungerar inte på 230V, men här är en länk till denna som ett exempel på vad jag letar efter: http://www.rancoetc.com/ranco-etc111000 ... 99f975faa3

Mvh
Mac
Användarens profilbild
KalleB
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av KalleB »

Humlegården säljer en termostat som borde funka. Produkt nr 8108, pris 519:-. Kan ställas in mellan - 40 och + 99, 230V 16A.
Can anyone explain the mystery of beer? no, no, no
maccie
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av maccie »

Tackar för hjälpen, verkar vara precis det jag letat efter.

Undrar hur stora ev. 'överslängar' reglering i denna har med exv. en vanlig ganska trög värmeplatta? Oavsett så är denna värd en test, det är ju en högst rimlig peng ...

Mvh
Mac
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

I sammanhanget kan nämnas att Kjell & Co säljer en induktionsplatta på 2000 W för 599 kronor.

http://www.kjell.com/
Björn Petersson
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

En vanlig kokplatta har stor tröghet och borde därför vara rätt svår att kontrollera. Värmeförlusterna är också rätt stora. Jag har en sån för att värma min mäskgryta eftersom den har kopparbotten och inte funkar på vår induktionsspis. För några dar sen bryggde jag en mindre sats än vanligt och tänkte koka på plattan. Trots att det bara var 15 liter så räckte plattans 1,8 kW inte för att få igång koket, det stannade vid 97,5 grader. Däremot blev plattans inkapsling fruktansvärt het och överhettningsskyddet slog ifrån regelbundet. Den räcker dock för att mäska med men trögheten är som sagt stor.

De färdiga elgrytor med termostat som finns för t.ex. konservering har tydligen också ofta problem att få ett rullande kok, trots att värmeförlusterna borde vara mindre med en sådan än med en kokplatta med separat gryta.

Induktionsplattan verkar däremot vara en strålande idé! Med induktion blir trögheten nästan obefintlig, och värmeförlusterna är små eftersom det bara är grytan som värms upp (förutom innehållet förstås). Enda nackdelen är att man måste ha en gryta som fungerar med induktion - men det borde gå med t.ex. grytor från Oana.se. Värmeförlusterna kan minskas ytterligare om man isolerar grytan med t.ex. ett liggunderlag.

Om man kombinerar med Humlegårdens termostat så borde man få mycket exakt kontroll över temperaturen. En klassisk kokplatta är ju lätt att ställa på max och koppla via termostaten, men är det möjligt med induktionsplattan som verkar ha nån slags digital kontrollpanel?

/Fredrik
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Märkligt att du inte lyckas koka 15 liter på en vanlig spisplatta.
Jag kokar lätt 18 liter utan problem på min största spisplatta, samtidigt som jag kokar 9 liter på den näst största plattan.
I och för sig har jag en trefasspis (400 Volt) så det kanske är därför jag inte har samma problem.
Härliga tider, strålande tider :)
maccie
Nybryggare
Nybryggare

Induktionsplatta från www.jkell.com ej lämplig!?

Inlägg av maccie »

Angående induktionsplattan på www.kjell.com:

Jag blev misstänksam när jag såg plattans digitala kontrollknappar, så jag läste lite snabbt i manualen (som finns på hemsidan under support), och det verkar som att plattan inte går igång per automatik när den spänningssätts, utan det krävs en knapptryckning på ON. Dessutom efter att ha tryckt på ON, så får man nog bara defaulteffekt, annan effekt måste ställas in manuellt. Detta om jag nu uppfattat manuallen rätt.

Med termostaten 8108 från humlegården (som jag nu beställt) så krävs det väl att värmeplattan som används kan ställas in så att den går igång bara genom att man ger den spänning. Termostaten har väl sk. on-off reglering?

Induktion verkar dock vara suveränt för detta, så om någon hittar annan induktionsplatta (eller klurar ut om man ändå kan använda plattan ovan) så posta gärna här.

Mvh
Mac
Användarens profilbild
KalleB
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av KalleB »

Jag har själv en vanlig platta som ger en översläng när effekten kopplas bort, men det kan man lätt komma ifrån genom att kalibrera utrustningen. Man häller i den mängd vatten man brukar ha plus lite till motsvarande maltens värmekapacitet som är ungefär hälften av vattnets, dvs 1 liter vatten = 2 kg malt. Detta värmer man sedan upp till de olika rasttemperaturer man brukar ha (tex 40, 50, 60,70), slår av effekten och noterar hur stor överslängen blir. När man sedan kör skarpt ställer man in termostaten motsvarande lägre och låter den slå av, väntar tills man nått max och ställer då in termostaten på slutlig rasttemperatur och drar gärna ner effekten om spisplattan har effektreglering. Då får man en jämn temperaturhållning med försumbar översläng.
Det här funkar bra om man bara har vätska i kärlet men när man har med malt får man ett annat fenomen som jag tror alla hembryggare har problem med. Maltnärvaron bromsar den naturliga vertikala värmecirkulationen med följd att det blir mycket varmt i botten, långt över rasttemperaturen, medan det fortfarande är kallt i ytan. Man måste hjälpa till att sas flytta värmen och jag ser två sätt att göra detta:
1. Man rör om hela tiden, för hand eller med en motoriserad mäskpaddel, under uppvärmningen tills man nått samma temperatur där nere och uppe. När man nått jämn temperatur behåller man en låg effekt på plattan så att botten inte kyls under rasten och kollar temperaturen lite högre upp. När den sjunkit får man dra på lite effekt igen och röra om tills det är jämnt igen. Det här underlättas om kärlet är isolerat runt om och med isolerat lock, dvs som ett passivt mäskkärl. Att få ordning på detta brukar ta några brygder...
2. Man har en falskbotten eller ett silrör i botten på kärlet så att man kan tömma ut vörten och pumpa upp den i ytan. Då har man lämpligen termostatkroppen i botten och kollar resten med en annan termometer så att man vet när man kan börja rasten. Termostaten reglerar då temperaturen i botten och cirkulerar man vörten hela tiden hålles en jämn temperatur i hela mäsken.
Mitt budskap med detta är att det räcker inte med en termostatkropp i mäsken, man måste komplettera med något som ger samma temperatur i hela mäsken eftersom det inte sker med naturlig cirkulation som när man har endast har vätska i kärlet.
Can anyone explain the mystery of beer? no, no, no
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Jag har länge mäskat manuellt med kokplatta och har samma erfarenhet, efter ett tag lär man sig hur stor eftersläpningen är. Men det krävs mycket omrörning, först gjorde jag det helt för hand och sedan med omrörare och borrmaskin. Jag har funderat på att bygga en motoriserad omrörare men det är svårt att hitta en lämplig motor.

Nu tror jag att jag kommer att gå över till att pumpa istället med ett RIMS-liknande system. Jag håller på att bygga en slangpump till min Elektroluxassistent, jag hoppas det kan bli en både billig och bra pump. Om det funkar kan det kanske bli en artikel om det i Hembryggaren, vi får se.

Induktionsplattan var en fin idé men med det där digitala kontrolltramset funkar det ju inte. Dessutom har den samma fel som många induktionshällar: touchkontrollerna sitter på ovansidan, precis där man har den heta grytan! Som gjort för brända fingrar. Det är mycket bättre med gamla hederliga analoga vred.

Jag sökte lite på nätet och det verkar finnas bättre induktionsplattor för restaurangbruk, men då kostar de minst tre gånger så mycket.

/Fredrik
Skriv svar