Jag har försökt mig på en Barley Wine. OG var 1084 och jag återanvände ungefär hälften av jästen från en 23 litersbryggning bitter (OG 1051) till åtta liter Barley Wine. När jag nu tappade om för kallagring så visade hydrometern på 1012. Är detta helt orimligt? Det jäste kraftigt i tre dagar och dog nästan helt på 15-20 timmar. Sedan småpluppade det i 7-8 dagar. Jag har varit där och ruskat ibland men jag har inte öppnat och tagit ut några prover under jäsningen så jag har inga mellanvärden. När jag smakade på den idag känns den en anningen söt. (IBU ska ligga runt 47)
Kan man verkligen jäsa ut så här bra? (eller snarare så här mycket) Jästempen ligger på 22-23 grader. Jästen är London III
Orimligt SG
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
uffe_i_falköping
- Torrhumlare

För mig låter det underligt att en Barley Wine som jäst från 1084 till 1012 smakar sött. Förvisso ger alkoholen en viss sötma, men beskan borde dominera smakbilden, framförallt när ölet är så ungt som det är.
En kalibrering av hydrometern är enkel att utföra.
Enklast är att blanda till en 20% sockerlösning.
Väg upp till exempel 200 gram socker och 800 gram vatten (OBS viktigt att väga vattnet, inte mäta).
Blanda ihop tills sockret löst sig helt.
Hydrometern ska då visa c:a 1083 (20 Plato = OG 1083)
Sedan kan du späda ut till hälften.
Typ 100 gram sockerlösning + 100 gram vatten.
Hydrometern ska då visa 1040 (10% sockerlösning ska visa exakt 1040).
Ytterligare en spädning till hälften => 1020
Ytterligare en spädning till hälften => 1010
En kalibrering av hydrometern är enkel att utföra.
Enklast är att blanda till en 20% sockerlösning.
Väg upp till exempel 200 gram socker och 800 gram vatten (OBS viktigt att väga vattnet, inte mäta).
Blanda ihop tills sockret löst sig helt.
Hydrometern ska då visa c:a 1083 (20 Plato = OG 1083)
Sedan kan du späda ut till hälften.
Typ 100 gram sockerlösning + 100 gram vatten.
Hydrometern ska då visa 1040 (10% sockerlösning ska visa exakt 1040).
Ytterligare en spädning till hälften => 1020
Ytterligare en spädning till hälften => 1010
Härliga tider, strålande tider 
- Bosse Bergenståhl
- Vattenbehandlare

-
Karlberg1906
- Satsbryggare

- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Hej,
inga av mina hydrometrar har visat rätt utan varit några grader fel efter kalibrering. Dessutom verkar det inte vara helt linjärt så jag tror att man får acceptera att det är grova instrument, i alla fall de billiga hydrometrar som vi hembryggare oftast använder. Det finns förstås precisionsinstrument som används av kommersiella bryggare men de har ofta ett mindre mätområde för att få bättre precision.
Å andra sidan tycker jag inte det är så viktigt att veta exakt vilket OG och FG ölen har. Vi måste ju inte precisera exakt alkoholstyrka av skatteskäl. Däremot är det bra om man kan se hur olika brygder skiljer sig åt, och det går ju bra om man använder samma hydrometer hela tiden. Om man sedan kopplar det till avsmakningen så kan man få en ledtråd om t.ex. för söt eftersmak kommer från lägre utjäsning eller andra faktorer.
Jag har en refraktometer som är väldigt praktisk och skoj att använda på bryggdagen men det är knappast en prisvärd investering. Dessutom funkar den inte alls för att mäta efter att det börjat jäsa eftersom vörten då är full med jäst och proteiner som påverkar mätvärdena på ett oförutsägbart sätt. Det sägs att det går att korrigera värdet för att mäta FG, bland annat lär det finnas en funktion i ProMash för att korrigera det. Men då måste man själv justera parameterarna så det stämmer med ens egen öl. Jag har provat att mäta med både refraktometern på mina utjästa öl och försökt anpassa formeln som ProMash använder, men det verkar vara helt oförutsägbart eftersom olika ölsorter ger så olika korrektioner. Det är kanske möjligt att få ordning på om man brygger samma öl gång på gång, men det är ju få av oss som sysslar med det eller hur? Och för en kommersiell bryggare är det nog bättre med en precisionshydrometer för att mäta FG.
inga av mina hydrometrar har visat rätt utan varit några grader fel efter kalibrering. Dessutom verkar det inte vara helt linjärt så jag tror att man får acceptera att det är grova instrument, i alla fall de billiga hydrometrar som vi hembryggare oftast använder. Det finns förstås precisionsinstrument som används av kommersiella bryggare men de har ofta ett mindre mätområde för att få bättre precision.
Å andra sidan tycker jag inte det är så viktigt att veta exakt vilket OG och FG ölen har. Vi måste ju inte precisera exakt alkoholstyrka av skatteskäl. Däremot är det bra om man kan se hur olika brygder skiljer sig åt, och det går ju bra om man använder samma hydrometer hela tiden. Om man sedan kopplar det till avsmakningen så kan man få en ledtråd om t.ex. för söt eftersmak kommer från lägre utjäsning eller andra faktorer.
Jag har en refraktometer som är väldigt praktisk och skoj att använda på bryggdagen men det är knappast en prisvärd investering. Dessutom funkar den inte alls för att mäta efter att det börjat jäsa eftersom vörten då är full med jäst och proteiner som påverkar mätvärdena på ett oförutsägbart sätt. Det sägs att det går att korrigera värdet för att mäta FG, bland annat lär det finnas en funktion i ProMash för att korrigera det. Men då måste man själv justera parameterarna så det stämmer med ens egen öl. Jag har provat att mäta med både refraktometern på mina utjästa öl och försökt anpassa formeln som ProMash använder, men det verkar vara helt oförutsägbart eftersom olika ölsorter ger så olika korrektioner. Det är kanske möjligt att få ordning på om man brygger samma öl gång på gång, men det är ju få av oss som sysslar med det eller hur? Och för en kommersiell bryggare är det nog bättre med en precisionshydrometer för att mäta FG.