Jag har en 10-liters kastrull. Första satsen jag provade att göra så kokade jag 3,6 kg Muntoon maltextrakt med 8 liter vatten. Sen fyllde jag på med vatten i jäshinken till 17 liter. Det var kanske ingen bra metod?
Om man i stället kokar två gånger, kan man köra en timmes kok första gången med den ena maltburken och med tillsats av humle vid tre tillfällen, och sen bara koka upp den andra burken? Eller kan man dela upp humletillsatsen också? Är det en bra idé att köra ett 60 min kok med en ena maltburken tillsammans med bitterhumlen, och sen ett 20 min kok med den andra maltburken och smakhumlen och aromhumlen?
Koka två gånger
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
- tio Pepe
- Vattenbehandlare

Koka två gånger
tio Pepe
---------------
Allting har sin tid, utom ölen som har två.
---------------
- Bosse Bergenståhl
- Vattenbehandlare

Båda de senare varianterna bör funka utmärkt. Det som är haken är om man gör som storbryggerierna, om man kokar koncentrerad vört med humle. Då får man sämre utbyte. Men tycker man att tiden är viktigare än pengarna kör man i mer humle och kokar för stark vört, sedan spär man till lagom styrka med kokt vatten. Det vattnet behöver ju precis bara ha kokat i några minuter.
Okokt vatten innebär en risk för infektion, alltså att trista bakterier eller vildjäst försämrar smaken på ditt öl, inte så kul...
Är det humlefritt extrakt du använder? Finns det redan beska i extraktet kan du minska kokandet radikalt om du inte vill ha en rejält besk öl förståss. Det som är gott är i regel inte den råa beskan utan kombiantionen av bra jäst, god malt och härligt arom och smak av fräsch humle.
Torrhumla är väldans enkelt. 10-30 gram humle i sekundärjäsningen som får dra i ölet i så där en fem till tio dagar. Massor av humlearom i det färdiga ölet utan att det blir råbeskt...
Okokt vatten innebär en risk för infektion, alltså att trista bakterier eller vildjäst försämrar smaken på ditt öl, inte så kul...
Är det humlefritt extrakt du använder? Finns det redan beska i extraktet kan du minska kokandet radikalt om du inte vill ha en rejält besk öl förståss. Det som är gott är i regel inte den råa beskan utan kombiantionen av bra jäst, god malt och härligt arom och smak av fräsch humle.
Torrhumla är väldans enkelt. 10-30 gram humle i sekundärjäsningen som får dra i ölet i så där en fem till tio dagar. Massor av humlearom i det färdiga ölet utan att det blir råbeskt...
malt är gott
- tio Pepe
- Vattenbehandlare

Så det allra bästa är att dela upp maltextrakten i tre kok? Tre kok gånger sju-åtta liter vört och sen inte tillsätta något vatten alls. Och då kan man ha ett kok för vardera bitter-, smak- och aromhumlen.Bosse Bergenståhl skrev:Båda de senare varianterna bör funka utmärkt. Det som är haken är om man gör som storbryggerierna, om man kokar koncentrerad vört med humle. Då får man sämre utbyte. Men tycker man att tiden är viktigare än pengarna kör man i mer humle och kokar för stark vört, sedan spär man till lagom styrka med kokt vatten. Det vattnet behöver ju precis bara ha kokat i några minuter.
Det var ett intressant tips. Jag hade inte tänkt krångla till det så här första gången, men jag har också bråttom. Jag hade tänkt hinna göra två satser lager innan det blir för varmt i källaren till sommaren. Men om jag tappar om till sekundärjäsning så spar jag tid. Och jag gillar välhumlade öl. Får skaffa en hink till.Bosse Bergenståhl skrev:Torrhumla är väldans enkelt. 10-30 gram humle i sekundärjäsningen som får dra i ölet i så där en fem till tio dagar. Massor av humlearom i det färdiga ölet utan att det blir råbeskt...
tio Pepe
---------------
---------------
- Bosse Bergenståhl
- Vattenbehandlare

När jag tänker efter kan det knappast ha blivit ett hyggligt kok med 3,6 kilo maltextrakt och 7 liter vatten i en 10-literskastrull. Ren tur eller dålig kokning om det inte kokade över! Eller fettdroppar från köksfläkten och då kommer du inte att få något bra skum på ditt färdiga öl.
Vill du hålla dej till 10-litersgryta: brygg mindre satser eller som du själv säger, tre kok per brygd, men då med rejäl kokning.
Det är viktigt med rejäl kokning eftersom DMS följer med vattenångan från koket. DMS är ett trist kemiskt ämne som bildas under kokningen av olika substanser som en gång bildats i malten under mältningen. Smaken som DMS ger på ditt öl påminner om kokt broccoli, kålsoppa, eller kokta ärtor eller i bästa fall kokt majs. En trist skolmatsalsdoft alltså, vill man inte ha i sin goda sommarlager... Rejäl kokning gör att detta lättflyktiga ämne avlägsnas i den takt som det bildas. Av samma skäl är det väldigt viktigt att kyla ned den färdiga vörten snabbt.
Det är sådana faktorer som gör att köpeöl (ljus lager, men ibland även ale, har smakat Bass som smakade skolmatsalspotatis - ugha!) oftast dras med dylika bismaker, alltså långsam nedkylning och taskig kokning.
Å andra sidan kan ett för kraftigt kok ge en mer karamellig smak än man tänkt sej, men det är en mindre felkonsekvens än det tidigare felet... Värst är båda felen och dessa är dessutom rätt vanliga, alltså karamellsmak och kokta grönsaker i kombination.
Vill du hålla dej till 10-litersgryta: brygg mindre satser eller som du själv säger, tre kok per brygd, men då med rejäl kokning.
Det är viktigt med rejäl kokning eftersom DMS följer med vattenångan från koket. DMS är ett trist kemiskt ämne som bildas under kokningen av olika substanser som en gång bildats i malten under mältningen. Smaken som DMS ger på ditt öl påminner om kokt broccoli, kålsoppa, eller kokta ärtor eller i bästa fall kokt majs. En trist skolmatsalsdoft alltså, vill man inte ha i sin goda sommarlager... Rejäl kokning gör att detta lättflyktiga ämne avlägsnas i den takt som det bildas. Av samma skäl är det väldigt viktigt att kyla ned den färdiga vörten snabbt.
Det är sådana faktorer som gör att köpeöl (ljus lager, men ibland även ale, har smakat Bass som smakade skolmatsalspotatis - ugha!) oftast dras med dylika bismaker, alltså långsam nedkylning och taskig kokning.
Å andra sidan kan ett för kraftigt kok ge en mer karamellig smak än man tänkt sej, men det är en mindre felkonsekvens än det tidigare felet... Värst är båda felen och dessa är dessutom rätt vanliga, alltså karamellsmak och kokta grönsaker i kombination.
malt är gott
- tio Pepe
- Vattenbehandlare

Det kokade över!Bosse Bergenståhl skrev:När jag tänker efter kan det knappast ha blivit ett hyggligt kok med 3,6 kilo maltextrakt och 7 liter vatten i en 10-literskastrull. Ren tur eller dålig kokning om det inte kokade över! Eller fettdroppar från köksfläkten och då kommer du inte att få något bra skum på ditt färdiga öl.
http://shbf.eu/bryggaren/viewtopic.php?t=5178
tio Pepe
---------------
---------------
Hejtio Pepe skrev:Det kokade över!Bosse Bergenståhl skrev:När jag tänker efter kan det knappast ha blivit ett hyggligt kok med 3,6 kilo maltextrakt och 7 liter vatten i en 10-literskastrull. Ren tur eller dålig kokning om det inte kokade över! Eller fettdroppar från köksfläkten och då kommer du inte att få något bra skum på ditt färdiga öl.Många fel gjorde jag med min första sats som den otåliga nybörjare jag är:
http://shbf.eu/bryggaren/viewtopic.php?t=5178
Fel kan det bli. Då skulle du va med när jag bryggde mitt påsköl 1989. Jag använde en 1,5 kg Cooper ölsats, i stället för 1 kg socker som man alltid skulle ha så använde jag 1,5 kg socker, det var ju ett påsköl som skulle bryggas.
För att va på den säkra sidan så lindande jag in hinken med filtar samt ställde den framför elementet i köket.
Sedan åkte jag samt dotter och köpte påskamat samt var någon timma på bibblan (Nicke Nyfiken). När vi kom hem så sa dottern, pappa det luktar skumt, elementet tog lång tid att göra rent, golvet bara någon timma.
Ölet smakade inte gott. Efter åren har det blivit bättre!!!
Bo