Maltkross, tips till bygge och en fråga om motor
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Hej. Jag passade på att köpa mig en 3-valsad monstermill nu när dollarn var låg(fick den för ca 1500 för tullen skulle såklart vara med och bråka) och har byggt en liten annordning(se bilder http://stalin.ostruktur.com/~phyx/maltkross/ ) vad jag nu undrar är om någon har tips till vad för motor jag kan driva den med, styrka och dylikt, samt var jag borde röra mig i göteborgsområdet för att hitta en sådan. Borrmaskin fungerar ju, men det vore snyggare med en fastmonterad motor.
- assistredo
- Maltrostare

När jag var på Jula idag såg jag att de hade en köttkvarn för 475 kronor. Kvarndelen på den tar man ju bort för disk etc. så motordelen kan användas till annat viktigare. Den har nog både rätta varvtalet och styrkan samt allt elektriskt är kopplat och klart. Det gäller bara att bygga något för ihopkopplingen med maltkrossen.
Själv driver jag mitt Crankensteinverk (föregångaren till Monstermill) med vår hushållsassistent från Electrolux. Det finns en artikel om det i Hembryggaren (jag kommer inte ihåg vilket nummer).
Själv driver jag mitt Crankensteinverk (föregångaren till Monstermill) med vår hushållsassistent från Electrolux. Det finns en artikel om det i Hembryggaren (jag kommer inte ihåg vilket nummer).
Björn Petersson
-
matsochmaria
- Helmaltsbryggare

Julas billigare rostfriaköttkvarn passa bra till din snygga tratt men är inte varvtalet för långsamt? Nu hittar jag inte manualen till kvarnen men jag har för mig att ett vartal på 250-300 rpm rekomenderas. Köttkvarnen faller nog på det.
Jag skulle nog inte heller satstat på en tvättmaskinsmotor eftersom de inte brukar vara kapslade. Du löper risken att få en stöt och den kommer bli helt igensatt med maltmjöl. Att kapsla den kostar tid och pengar.
Eftersom jag inte har några "snygghetskrav" på min kvarn använder jag Biltemas
17-027 329,00 kr
Bandslipmaskin, 800 W
Varvtal: 280 rpm.
När jag köpte den antog jag att den tålde mjöldamm samt att den kan gå kontinuerligt åtminstone under den tid maltkrossningen tar.
Kraftöverföringen sker med en drivrem. Själva krossningen fungerar jättebra. Att mala 35 kg malt tar max femton minuter. Nackdelen är att det är svårt och tidsödande att rengöra utrustningen efter krossning.
/Mats
Jag skulle nog inte heller satstat på en tvättmaskinsmotor eftersom de inte brukar vara kapslade. Du löper risken att få en stöt och den kommer bli helt igensatt med maltmjöl. Att kapsla den kostar tid och pengar.
Eftersom jag inte har några "snygghetskrav" på min kvarn använder jag Biltemas
17-027 329,00 kr
Bandslipmaskin, 800 W
Varvtal: 280 rpm.
När jag köpte den antog jag att den tålde mjöldamm samt att den kan gå kontinuerligt åtminstone under den tid maltkrossningen tar.
Kraftöverföringen sker med en drivrem. Själva krossningen fungerar jättebra. Att mala 35 kg malt tar max femton minuter. Nackdelen är att det är svårt och tidsödande att rengöra utrustningen efter krossning.
/Mats
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Jag kör också min kvarn (humlegårdens egna variant) med min Electrolux assistent med en liknande lösning som i Hembryggaren. Det enda knepiga var att svarva till en övergångsaxel. Det går inte så snabbt men en klar fördel är att assistenten har en slirbroms som minskar risken att kvarnen blir skadad om det kommer med en sten (vilket det gör förr eller senare).
Är det någon som vet vad det är för varvtal på motorn till Julas köttkvarn? Den kanske går att använda till en omrörare? Inbillar mig att ca. 30 rpm borde vara lagom för en sådan.
/Fredrik
Är det någon som vet vad det är för varvtal på motorn till Julas köttkvarn? Den kanske går att använda till en omrörare? Inbillar mig att ca. 30 rpm borde vara lagom för en sådan.
/Fredrik
-
johan.mannerskog
- Helmaltsbryggare

-
matsochmaria
- Helmaltsbryggare

Jovisst kan jag skicka bilder men du får vänta någon dag.
Vi skall ha visning på vårt hus idag så jag kan för tillfället
inte gräva fram krossen.
Med vänlig hälsning
Mats Hellman
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: johan mannerskog [mailto:johan.mannerskog@comhem.se]
Skickat: den 26 maj 2008 10:12
Till: bb_utrustning@shbf.eu
Ämne: [SHBF-Utrustning] Re: Maltkross, tips till bygge och en fråga om
motor
Mats, skulle du kunna skicka en bild eller två på hur du kopplat ihop
slipmaskinen från Biltema med din maltkvarn?
------------------------
Johan Mannerskog, Linköping
Vi skall ha visning på vårt hus idag så jag kan för tillfället
inte gräva fram krossen.
Med vänlig hälsning
Mats Hellman
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: johan mannerskog [mailto:johan.mannerskog@comhem.se]
Skickat: den 26 maj 2008 10:12
Till: bb_utrustning@shbf.eu
Ämne: [SHBF-Utrustning] Re: Maltkross, tips till bygge och en fråga om
motor
Mats, skulle du kunna skicka en bild eller två på hur du kopplat ihop
slipmaskinen från Biltema med din maltkvarn?
------------------------
Två- eller trevalsars kross? (Jag kapar tråden!)
Funderar på att skaffa en kross och funderar då på om det räcker med en tvåvalsars eller om jag ska satsa lite mer pengar på en trea? Vilka är för_ och nackdelarna med respektive?
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
-
johan.mannerskog
- Helmaltsbryggare

Jag köpte en 2 valsars CGM-2A direkt från Crankandstein (numera Monster Mill) på hösten 2004 och den fungerar alldeles utmärkt.
Jag hade emailat till Fred Francis och frågat vilken jag skulle välja om man gör 25-50 liters batcher.
Så här svarade han då:
"The CGM-2A mill is what I would recommend. Its not very expensive, and it will be able to do just about anything you want. It has a 5" long set of rollers, with a fully adjustable gap. It is perfect for all grain brewers that do 25+ liters. It will handle larger batches also with no problem.
The larger 3-roller mills are really for folks that do VERY large batches, and want max throughput, (or they just have too much $$$ : ) ) We even have several of our 3 roller mills being used at small brewpubs with 3bbl+ systems. So you can see that the 2 roller mill is plenty for a home brewer."
Jag kan bara instämma!
Jag hade emailat till Fred Francis och frågat vilken jag skulle välja om man gör 25-50 liters batcher.
Så här svarade han då:
"The CGM-2A mill is what I would recommend. Its not very expensive, and it will be able to do just about anything you want. It has a 5" long set of rollers, with a fully adjustable gap. It is perfect for all grain brewers that do 25+ liters. It will handle larger batches also with no problem.
The larger 3-roller mills are really for folks that do VERY large batches, and want max throughput, (or they just have too much $$$ : ) ) We even have several of our 3 roller mills being used at small brewpubs with 3bbl+ systems. So you can see that the 2 roller mill is plenty for a home brewer."
Jag kan bara instämma!
Jag satt och funderade på samma sak när jag tänkte köpa kross, kom fram till att jag skulle hamna på några få hundralappar lägre för 2-valsen. Har gått på nitar förr när jag köpt något som varit lite billigare och visat sig inte riktigt hålla måttet så jag spädde på och tog värstingen. Ska det vara så ska det, även om resultatet måhända skulle vara likvärdigt.
-
johan.mannerskog
- Helmaltsbryggare

jonas.s, jag tittade på dina bilder på din kross.
Har du krossat något med krossen ännu?
När jag tittar på dina bilder, och speciellt http://stalin.ostruktur.com/~phyx/maltk ... C00242.JPG
så undrar jag om det inte skulle vara bättre om botten i tratten var lite smalare så att malten bara hamnar mellan valsarna.
Jag gjorde en 2 cm springa i min tratt
Men det kanske fungerar bra ändå om malten inte kan ramla ner på utsidan av valsen.
När jag tittar på dina bilder, och speciellt http://stalin.ostruktur.com/~phyx/maltk ... C00242.JPG
så undrar jag om det inte skulle vara bättre om botten i tratten var lite smalare så att malten bara hamnar mellan valsarna.
Men det kanske fungerar bra ändå om malten inte kan ramla ner på utsidan av valsen.
johan.mannerskog skrev:jonas.s, jag tittade på dina bilder på din kross.
Jag funderade lite på det faktiskt när jag byggde och det vore inte svårt att stansa ut en plåt med en springa egentligen. Istället så tog jag enligt bild http://stalin.ostruktur.com/~phyx/maltk ... C00250.JPG och tejpade ihop lite skräpbitar så jag fick ett mindre utrymme emellan, ca 2mm, så tekniskt så ramlar inget emellan där, men det blir lite malt kvar på den icke drivande valsens sida, fast det rör sig om en näve högst.
- assistredo
- Maltrostare

Det är ingen nackdel att det går långsamt i sig bara motorn är tillräckligt stark - en del vevar ju för hand men blir trötta i armen. Det är snarare en nackdel om det går för fort. Assistenten tycker jag har ett idealiskt varvtal och det går också att variera. Den är stark och klarar stopp som tidigare sagts. Sex kilo malt krossas på c:a fem minuter om jag inte minns fel.
Det hänger också på hur stora valsarna är men här gäller det ju bara Monstermill. Annars gäller - ju större valsar - ju lägre varvtal.
M.a.o. - en köttkvarn har sannolikt ett lämpligt varvtal för ändamålet. Köttkvarn är ju ett originaltillbehör till Assistenten.
Det hänger också på hur stora valsarna är men här gäller det ju bara Monstermill. Annars gäller - ju större valsar - ju lägre varvtal.
M.a.o. - en köttkvarn har sannolikt ett lämpligt varvtal för ändamålet. Köttkvarn är ju ett originaltillbehör till Assistenten.
Björn Petersson