Brygga 50 liter med 25-liters kokkärl? multipelmäskning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

nyd
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av nyd »

Hej, lurar på att försöka brygga en 'dubbel sats' IPA med mitt bryggverk som bara klarar att koka 20-25 liter (gryta på spisen). Man kan ju då förstås göra två kok, men jag skulle vilja prova ngn form av recirkulation, antingen vid lakning eller vid mäskning så att jag kan få fram en vört om 20-25 liter på kanske 1.100 OG. Denna kan jag efter kok späda med lika del vatten till 1.050 eller så.

Läste om 'reiterated mashing' på http://www.homebrewtalk.com/showthread. ... 706&page=2 som går ut på att man mäskar 2 el 3 gånger för att höja OG.
D v s man tar 1/3 av maltmängden, mäskar, lakar snabbt (bara filtrerar, eller lyfter ur malten) tillsätter 1/3 malt plus lika mycket vatten som den slängda malten absorberat, gör samma sak en tredje gång, sedan mäska ur och laka.

Givetvis får man ett ganska dåligt genomsnittsutbyte på detta sätt, vilket iofs inte är något problem, maltkostnaden är försumbar jämfört med att ha för lite öl på festen.

Finns det något annat sätt att laka ur t ex 10 kg malt till en hög-OG-vört om ca 20 liter? Re-cirkulera vört i lakningen för att få upp OG?

Är det någon som vet hur högt OG man kan få ut ur t ex Pale Ale-malt om man gör en upprepad mäskning, kan man t ex med 10 kg malt få fram en liter vört med skyhögt OG? Antar att OG-kurvan går mot ett maximum och att man får sämre och sämre utbyte för varje vända vörten gör i den nya malten.

Nu är ju OG inte allt för en öl, den ska ju vara god också, tror ni multipelmäskning påverkar hur mycket smakämnen man får ut ur malten, framförallt är det ju proportionerna som inte får förskjutas för mycket. D v s om man får ut dubbla OG:t mot normalt, har man då också med dubbla mängden övriga maltsmakgivare?

Andra tips på hur man brygger större batcher med litet bryggverk mottages tacksamt!
Användarens profilbild
larsgberggren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av larsgberggren »

Jag avråder dig från att koka halv volym. Du kommer att få betydligt mer karamellisering vid koket än när du kokar hela volymen. Du får ett slutresultat som troligen påminner rätt så mycket om öl som tillverkats på maltextrakt. Det kan eventuellt funka om du skall göra en belgisk dubbel eller någon annan öl där karamellisering inte stör. Jag tror inte att du kommer att bli nöjd med en hårdkaramelliserad IPA.

Om du planerar din process lite mer i detalj så kan du brygga två öl parallellt. När du lakar öl1 så mäskar du öl2. När du kokar öl1 så lakar du öl2. Det är faktiskt inte särskilt svårt om du har erforderlig utrustning. Jag bryggde parallellt redan andra gången efter att jag gått över till helmalt. Om jag minns rätt så tog det kanske 2-3h längre tid än att göra en öl.

/LG
Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Albin »

Eller så brygger du en hel helg :) (Det är ju så skoj) Det skulle kunna vara kul att försöka göra två identiska öl, dokumentera processen och sedan smaka resultaten bredvid varandra.

Kan nog vara ett jättebra sätt att få känsla för hur variabler i processen påverkar smaken.
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Brygga 50 liter med 25-liters kokkärl? multipelmäskni ng

Inlägg av Fredrik Almgren »

larsgberggren wrote:
Jag avråder dig från att koka halv volym. Du kommer att få betydligt mer karamellisering vid koket än när du kokar hela volymen.
Du komemr också att få rätt dåligt utbyte av humlen men det går iofs att
kompensera
för genom att ta ännu mer än dubbelt så mycket humle :-)
My hope is hops
Användarens profilbild
patrik.belina
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av patrik.belina »

Hej!

Sedan ett antal bryggningar tillbaka brygger jag 50 liter med en 25-liters kokkärl.

För att få till det har har jag helt enkelt extra lång koktid för sötvörten, ca 3-4 timmar sammanlagt. Det gör ju att vatten avgår och jag kan tillsätta mer vört allteftersom. Det fungerar. Vissa sidofördelar är att ölet tenderar att bli klarare och att ölet blir mer stabilt. En möjlig nackdel är att ölsmaken "kan" bli lite karamellig och färgen bli ganska mörk.

Mvh Patrik

----- Original Message -----
From: "nyd" <shbfforum@nyd.cc>
To: <bb_recept@shbf.eu>
Sent: Wednesday, May 14, 2008 1:31 PM
Subject: [SHBF-Recept] Brygga 50 liter med 25-liters kokkärl? multipelmäskning

Hej, lurar på att försöka brygga en 'dubbel sats' IPA med mitt bryggverk som bara klarar att koka 20-25 liter (gryta på spisen). Man kan ju då förstås göra två kok, men jag skulle vilja prova ngn form av recirkulation, antingen vid lakning eller vid mäskning så att jag kan få fram en vört om 20-25 liter på kanske 1.100 OG. Denna kan jag efter kok späda med lika del vatten till 1.050 eller så.

Läste om 'reiterated mashing' på http://www.homebrewtalk.com/showthread. ... 706&page=2 som går ut på att man mäskar 2 el 3 gånger för att höja OG.
D v s man tar 1/3 av maltmängden, mäskar, lakar snabbt (bara filtrerar, eller lyfter ur malten) tillsätter 1/3 malt plus lika mycket vatten som den slängda malten absorberat, gör samma sak en tredje gång, sedan mäska ur och laka.

Givetvis får man ett ganska dåligt genomsnittsutbyte på detta sätt, vilket iofs inte är något problem, maltkostnaden är försumbar jämfört med att ha för lite öl på festen.

Finns det något annat sätt att laka ur t ex 10 kg malt till en hög-OG-vört om ca 20 liter? Re-cirkulera vört i lakningen för att få upp OG?

Är det någon som vet hur högt OG man kan få ut ur t ex Pale Ale-malt om man gör en upprepad mäskning, kan man t ex med 10 kg malt få fram en liter vört med skyhögt OG? Antar att OG-kurvan går mot ett maximum och att man får sämre och sämre utbyte för varje vända vörten gör i den nya malten.

Nu är ju OG inte allt för en öl, den ska ju vara god också, tror ni multipelmäskning påverkar hur mycket smakämnen man får ut ur malten, framförallt är det ju proportionerna som inte får förskjutas för mycket. D v s om man får ut dubbla OG:t mot normalt, har man då också med dubbla mängden övriga maltsmakgivare?

Andra tips på hur man brygger större batcher med litet bryggverk mottages tacksamt!

Extatiskt Rasande
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Extatiskt Rasande »

Måhända korkad fråga, men varför delar ni inte upp i flera kok?
nyd
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av nyd »

Flera kok funkar ju förstås, t ex som larsberggren föreslog. Blev dock lite intresserad av iden att göra halvt kok. Meningen med denna bryggning är att prova två olika jästsorter på samma vört, så jag ville helst ha en homogen vört (2 x 25 l) men jag kan ju givetvis göra två 12-liters istället, eller blanda de två koken innan jäsning.
Skriv svar