Påminner mig om ett hemskt bra stycke ur Arne Anka - Bombad & Sänkt.
Bakgrundsinformation: Arne har blivit bestulen på flera öl vid baren.
Jag gick tillbaks till bardisken. Där stod ett tömt ölglas. Jag tog det och gick och ställde mig i hörnan igen med ryggen mot publiken. Jag pissade i glaset. Det såg perfekt ut. Guldgult till färgen, lite grumligt kanske, med ett lätt lager skum övers. Jag gick tillbaks till baren och ställde upp glaset på diskbänken. Jag log.
- Kom igen, bara!
Just då kom Krille nersvajsande från trappan till toaletterna. Han fick syn på mig och slog ut med armarna på det sätt som bara en berusad krokodil kan. Han föll i min famn.
- Arne, min underbara vän! skrek han och lyfte upp mig från golvet. Han slet tag i ölglaset.
- Bjud på en klunk!
- Nej, nej, nej! Jag hängde på hans armar medan han förde glaset mot munnen. Du får inte! Du får inte!
- Kom igen! skrek Krille. Var inte så snål! Det passar dig inte.
- Det är piss! vrålade jag. Det är piss!
- Det vet jag väl att det är piss" Det är ju Pripps!
Han svepte glaset. Han rapade och beställde genast in en ny öl.
Är det inte just skit som bönderna brukar köra ut på sina åkrar.........
Här har kommunen ju verkligen ställt upp för denna bonden, dock vet jag inte om jag vill ha köpeöl på ett tag.
Generellt gödslar man inte med naturlig gödsel på malkorn eftersom mineralisering av kvävet då sker sent i växtperioden och ger hög proteinhalt i kärnan, vilket i sin tur ger sämre utbyte vid mäskningen, och det gillar inte bryggerierna... Så jag hade inte varit så rädd för köpeöl
Avdelningen för onödigt vetande lägger till följande:
Vanligtvis så delar man in kornet i olika användningsområden, naturligtvis maltkorn då man vill ha mycket stärkelse och lite protein. Proteinet blir det inte socker av och ger dessutom dms.
Om kvalite'n är för dålig så blir det foderkorn av det och då vill han ha så mycket protein som möjligt för att djuren skall växa och blir fina kotletter eller att brödet ska bli bra eller vad man nu använder kornet till.
Proteinhalten mättes förr genom att mäta mängden kväve i kornet.
Bönder listar naturligtvis ut detta och ser till att gödsla ordentligt om det ser illa ut. Gödslar man på riktigt ordentligt så blir det kväve över vilket mätutrustningen tolkar som protein och ger dig bra betalt.
Till slut så upptäcktes naturligt vis detta och nya mätmetoder infördes.
Bonden får mycket mer betalt för sitt maltkorn än sitt foderkorn. Efter dom dåliga skördarna i USA så är mälterierna beredda att köpa foderkorn av "dålig" kvalitet då det vanliga maltkornet ofta har börjat gro redan i axet och då går det naturligtvis inte att grodda det och det blir ingen öl alls
Genom att ha längre raster och mer malt kan bryggaren kompensera hyffsat bra för den lägre kvalite'n.
Så jag förstår om bonden är sur för att kommunen varit väl generösa md gödseln. Dessutom riskerar ju tröskan att köra fast i "skiten"
Kan man vara OFF TOPIC i det allmäna forumet?
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten