Första hemmasnickrade receptet.

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Första hemmasnickrade receptet.

Inlägg av Albin »

Skulle jag kunna få lite konstruktiva synpunkter på detta APA recept?

Vi siktar på en fyllig citrus/frukt/humle smakande APA med en skumkrona som håller längre än en GameBoy(ett av de tåligaste object som tillverkats av människan).

pale ale malt (Weyermann) 4.600 kg 78.6 % (För den finns krossad)
CaraPils 1.000 kg 17.1 %
crystal malt (Thomas Fawcett) 0.250 kg 4.3 % (För att jag har den hemma)

Cascade 6.8 % 20 g 13.8 IBU 60 Min
Cascade 6.8 % 20 g 10.6 IBU 30 Min
Cascade 6.8 % 20 g 6.8 IBU 15 Min
Cascade 6.8 % 20 g 5.0 IBU 10 Min
Cascade 6.8 % 40 g 5.5 IBU 5 Min
Cascade 6.8 % 50 g 1.5 IBU 1 Min

Wyeast 1272-American Ale II

Mvh Albin
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

några frågor/kommentarer
- Varför så relativt mycket CaraPils?
- Vad siktar du på för OG, alternativt alkoholhalt
- Vilket mäskschema, enkelinfusion, temp och tid?
- Om du vill ha ett rejält skum så kanske du skulle fundera på att ta med lite puffat vete, alternativt vetemalt.
Härliga tider, strålande tider :)
Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Albin »

Så mycket carapils har jag för att en av mina vänner är "fyllighetsknarkare"
samt att det enligt beskrivnig ska främja skumkrona. Samt att jag vill ha ett ljust öl.

vi siktar på en 1060 og och 1015 fg för 24 liter öl.

enkelinfusion 80 min.

tack för hjälpen.
Användarens profilbild
Old Gowrie
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Old Gowrie »

Jag är ingen bryggarräv, men mängden karapils och humle verkar vara lite i överkant. Risken finns väl att det kan bli lite sliskigt.
Hur vore det om du sparade lite av humlegivan till torrhumling i sekundären?
Om du siktar på ett högt OG så kanske öka på pale ale malten ett snäpp.
Jag har faktiskt idag satt en 24 liters APA och använde 5 kg Weyermann PA malt plus 400 gr karamellmalt och hamnade på OG 52 dvs ett utbud på 78%.
Den som lever får te
TJ Lipton
Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Albin »

Mmm. Jag har lurat lite på det. Men som jag förstår det ska inte carapils bidra med så mycket sötma till det färdiga ölet.
Användarens profilbild
Old Gowrie
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Old Gowrie »

Albin skrev:Mmm. Jag har lurat lite på det. Men som jag förstår det ska inte carapils bidra med så mycket sötma till det färdiga ölet.
Det har du rätt i.
Jag har aldrig testat carapils, men enligt produktbladet är ett av användningsområdena alkoholsvaga öl, vilket torde betyda att ÖL-värdet är ganska lågt, så ska du vara på den säkra sidan för att nå 1060 vidhåller jag att du ökar mängden PA malt (om du inte har högt utbyte på din anläggning).

http://cervisia.com/info/505.pdf
Den som lever får te
TJ Lipton
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Carapils ger en del dextriner som upplevs som fylligt. Så det är rätt tänkt om man vill ha ett fylligt öl.

dextriner påstås inte ha en sötma, men jag har hört att ezymerna i saliven snabbt bryter ner dextrinerna till enklare sockerarter och då uppstår en kännbar sötma.

antar att det är lite som samma sak med knäckebröd.
dvs om man tuggar på knäckebröd så känner man först ingen sötma,
men allterftersom så framträder sötman genom att ezymerna i saliven bryter ner stärkelsen till enklare sockerarter.

Därmed vill jag utförda en liten varning för att alltför dextrinrika öl kan komma att kännas lätt sötslibbiga och jolmiga.

ÖL värdet på ljus karamellmalt (Carapils) ligger ganska högt.
Nu har jag inte värdet framför mig men det bör ligga runt 250 (jämfört med c:a 300 för palealemalt.
Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Albin »

Ok.. då tror jag att jag drar ner lite på carapilsmalten ... och puttar upp PA malten i stället... Om jag inte får det skum jag är ute efter så ska jag ta och följa Kenneths råd och stoppa i lite vete nästa gång...
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

Hej

Jag utgår från att du gillar Cascade? Dum fråga egentligen, det gör du ju! Jag gillar oxså cascade i massor, men jag har oxå smakat cascade när jag tycker att den går över gränsen, först så kommer grapeen ordentligt fram, sen så blir det tvål. Men detta är vad jag tycker. Jag kör nu mera när det gäller APA Chall i beska eller till och med i bland med NB sen kör jag på med cascade ordentligt i resten av registerena. Men det var ju inte det du egentligen frågade efter. Jag brukar ligga på 95% Pale samt resten crystalmalt.

Bo
Lindgren
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Lindgren »

Jag tror den kommer bli skitbra, öl pepprad med massvis av cascade kan inte bli fel =P men ta inte mer än 10% carapils, ölen får lätt en "konstig" sorts beska om man går över det. Kör 10% carapils och 10% amber/melanoid malt istället, blir gudomligt.

Glömde tillägga::
Gör du ex 5L sattser är det en skitbra idé att prova 17-25% carapils osv ist för att bara svälja vad andra säger på forum, då får du egen erfarenhet och förstår hur ölet blir när det blir mycket utav just det och får mycket lättare i framtiden med att göra recept osv.
Vattenprofilen har större verkarn över skummet än vad malten har så du behöver inte oroa dig över skumdelen =) har aldrig haft problem med den personligen trots alla wierdo experiment man gjort.
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Intressant med att vattnet har större påverkan på skumstabiliteten än malten.
Kan lindgren utveckla det lite?
Jag har alltid trott att det är proteinerna som avgör hur skummet blir.
Men jag är mycket intresserad av att höra om det finns andra faktorer.
Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Albin »

Tyvärr är vi ett gäng som ska brygga en rätt stor sats ihop. Så vi kan inte vara helt vilda.. det vore kul om de 30 literna går att dricka.. Det är därför jag frågar er.. annars hade jag skjutit från höften och sett om jag träffat...
Dessutom är förväntningarna uppskruvade efter en lyckad porter.

Men nu är jag helt säker på att carapilsen ska ner ialf.. sen får vi se om vi uppar PA malten eller om vi kör i lite amber eller liknande i stället.

Och ja.. cascade är mums..

Och angående vatten så får du hemskt gärna utveckla .. jag har nämligen inte lyckats läsa mig till så mycket om hur vattnet skulle kunna påverka det.
Lindgren
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Lindgren »

Kenneth skrev:Intressant med att vattnet har större påverkan på skumstabiliteten än malten.
Kan lindgren utveckla det lite?
Jag har alltid trott att det är proteinerna som avgör hur skummet blir.
Men jag är mycket intresserad av att höra om det finns andra faktorer.
I det stora hela så har malten större betydelse men använder man ex 80% pale ale malt behöver man enligt min erfarenhet iaf inte bry sig om att tillsätta saker för att få ett bra skum om man inte normalt har problem med skummet pga vatten värdena eller annat.

Har aldrig ens under alla år haft problem med skummet, om något skulle det kanske vara trevligt att lätt kunna få mindre skum men det kvittar lika gärna, sålänge smaken är bra får det skumma hur det vill, bara att anpassa upphällnings tekniken så får man skummet som man vill ha.
Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Albin »

Och nu en fråga för er göteborgsbryggare. Behöver jag vattenbehandla för att landa på rätt ph med detta recept ?

Jag har till ex läst gnoffs APA recept, som har lite gips i sin mäsk.
Skriv svar