Minsta mängd man kan brygga

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Perry
Torrhumlare
Torrhumlare

Minsta mängd man kan brygga

Inlägg av Perry »

Hej

I helgen hamnade jag i en diskussion om hur små satser med öl man kan brygga för att det skall bli ett gott öl. Min kamrat menade att det finns en minsta mängd där det blir bra, brygger man mindre mängd än så går det inte att få ett bra öl (typ ärtsoppa som blir godare ju större satts man kokar). Jag kontrade med att jag kan brygga en kaffekopp med öl och det blir lika bra som det vi just då satt och drack, som var en god hembryggd lager.

När jag sedan har funderat lite på det så kanske jag var lite för kaxig :-), jag har nog aldrig bryggt mindre än 5 liter och det var ruskigt länge sedan. Jag är inte övertygad om att det då var så gott som man då tyckte,,, Jag har gjort snabbbrygder i E-kolv ibland för att propagera jäst i men inte humlat och inte smakat av när det lagrats ett tag.

Vad har ni andra bryggt för minsta sats som ni sedan smakat av? Alltså seriös ölbryggning som lagrats den tid det behövs osv.

Om man skalar ner ett recept till, typ några dL och skalar ner alla ingredienser linjärt, blir det bra då eller måste man kompensera någonstans för den lilla volymen? Någon som provat?

/p
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Rent praktiskt så ser jag ett problem med kokningen.
Om jag skulle laka ur 1,5 dl och försöka koka det en timme så kommer det att karamelliseras väldligt mycket. Även med kontinuerlig tillsats av mer vatten så skulle det rent praktiskt vara en plåga.

För att det skulle fungera så behöver man alltså även skala ner värmetillsatsen. (Koka på en tändsticka eller vad det nu kan motsvara).

För övrigt ett intressant tankeexperiment att göra ett "nano-bryggeri" (1/1000 av ett mikrobryggeri)
Härliga tider, strålande tider :)
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Jag har länge velat prova kaffebryggarmetoden, om inte annat vore det ett kul sätt att demonstrera principerna för nybörjare, prova nya recept mm.
Användarens profilbild
Magnus
Satsbryggare
Satsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Magnus »

fredrik.stahl skrev:Jag har länge velat prova kaffebryggarmetoden, om inte annat vore det ett kul sätt att demonstrera principerna för nybörjare, prova nya recept mm.
Låter som något man kan roa sig med. Om inte annat vill jag citera rektorn när jag fick kvarsittning "Jadu, man ska ju prova allt här i livet" :) Ska nog titta närmre på detdär.
24h på ett dygn, 24 öl i en låda. Tillfällighet?
Lindgren
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Lindgren »

allt beror på hur liten utrustning man har, man kan mäska malten i termos och laka ur med fransk kaffe press. vörten behöver man inte koka då man kan använda tabletter för beskan ELLER koka vatten + humle och tillsätta i vörten efter det kokat ner till valfri volym, även den kan man pressa i fransk kaffe press för att få ut varje droppe.
Torrhumling lär bara en bra ide med för smaken.

Gillar inte frågan "hur lite kan man brygga och få det gott?" frågan är snarare "Vilken mängd är den minsta värd att anstränga sig med att brygga?"
Användarens profilbild
Johan Håkansson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Johan Håkansson »

Lindgren skrev: Frågan är snarare "Vilken mängd är den minsta värd att anstränga sig med att brygga?"
I denna tråden är väl frågan snarast tvärtom? Ju mindre desto bättre? Kan man brygga en batch så liten som en centiliter gott öl så skulle det vara värt en enorm ansträngning...
Är fast skumkrona en flytande valuta?
Lindgren
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Lindgren »

Bara jag som inte förstår meningen då men beror till 100% på vilken utrustning man har. I ett ordentligt labb skulle man nog kunna göra < 1DL öl utan några vidare problem och endå få den att smaka "normal".
Och på andra sidan om allt man har är en 5L kastrull får man nog problem att komma ner under Litern tillåmed.

Juh mindre mängd man gör desto större tryck behöver man koka i eller iaf låta humlen dra i antar jag.

Skulle tippa på att man med rätta grejjerna kan brygga en "riktig" öl i långt mindre mängd än vad som behövs av oss dödliga för att alls kunna avgöra om smaken är riktig eller inte. Finns juh gränser på hur små mängder vi kan dricka / smaka på innan andra element spelar in mer än det vi smakar på.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Ett problem är ju att kunna hålla en stabil temperatur i det område man önskar. Det tar ju lika lång tid att mäska en deciliter som tusentals liter. Bara att sticka ner en termometer kommer ju att rubba balansen.

Men försöka duger. Det blir ju inga större maltförluster.
Björn Petersson
Skriv svar