Hittade den intressanta artikeln om american ale i shbf:s arkiv. I artikeln fanns flera recept som jag inte blev klok på:
Anchor Liberty Ale-kopia
* 5,5 kg lagermalt
* 150 g karamellmalt (60°L)
* Cascade (60 min) 300 cg alfasyra 36 BU
* Cascade (30 min) 100 cg alfasyra 6 BU
* Cascade (10 min) 20 g 3 BU
* Cascade (torr i sekundär 2 veckor) 40 g
* American ale jast.
* Mäskningen genomförs som enstegs infusionsmäskning vid 68 °C.
* OG=1058. FG=1013. BU=45.
Sierra Nevada Pale Ale
* 4,6 kg lagermalt
* 250 g carapils (ljus karamellmalt)
* 150 g karamellmalt (40°L)
* 190 cg Perle (60 min)
* 80 cg Perle (30 min)
* 20 g Cascade (15 min)
* 20 g Cascade (5 min)
* 20 g Cascade (0 min)
* American ale jäst.
* Enstegs infusionsmäskning vid 68 °C.
* OG=1052, FG=1011, BU=32.
Vad menas med cg och °L?
Över mitt förstånd
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- Old Gowrie
- Helmaltsbryggare

Över mitt förstånd
Den som lever får te
TJ Lipton
TJ Lipton
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Av dessa är °L grader Lovibond som är ett mått på maltens färg.
Jag kunde inte låta bli att att göra en översättning och peta in en artikel på bryggarwikin om Lovibond.
Jag kunde inte låta bli att att göra en översättning och peta in en artikel på bryggarwikin om Lovibond.
My hope is hops
Re: Över mitt förstånd
10 mg = 1 cgOld Gowrie skrev:Hittade den intressanta artikeln om american ale i shbf:s arkiv. I artikeln fanns flera recept som jag inte blev klok på:
Vad menas med cg och °L?
mer om detta här, kapitlet vörtkokning
- Old Gowrie
- Helmaltsbryggare

över mitt förstånd
Hej
Cg används knappast av någon nu förtiden i "normala" matematiska eller i vardagen. Men och ett stort men, det är väldigt finurligt sätt att använda beska beräkningar. Säj att ett öl ska ha 30 BU. Du läser ett exempel på vilken mängd humle i gram som resceptet anger. Ok det ölet verkar kul att kopiera, nu har jag ju inte direkt dom humlesorterna som recwptet föreskriver, men jag har liknande. För att uppnå denna beska som var 30 så multiplicerar du alfasyran i % med mängden humle i gram då får du alfasyra. Din slutgiltiga BU kan du alltid uppnå med humle i från 2% till 15%. Det är ett av dom bästa tips som står i vår "fortfarande bästa bibel på svenska" Ölbryggning.
Bo
Cg används knappast av någon nu förtiden i "normala" matematiska eller i vardagen. Men och ett stort men, det är väldigt finurligt sätt att använda beska beräkningar. Säj att ett öl ska ha 30 BU. Du läser ett exempel på vilken mängd humle i gram som resceptet anger. Ok det ölet verkar kul att kopiera, nu har jag ju inte direkt dom humlesorterna som recwptet föreskriver, men jag har liknande. För att uppnå denna beska som var 30 så multiplicerar du alfasyran i % med mängden humle i gram då får du alfasyra. Din slutgiltiga BU kan du alltid uppnå med humle i från 2% till 15%. Det är ett av dom bästa tips som står i vår "fortfarande bästa bibel på svenska" Ölbryggning.
Bo