Hemmbryggt öl - Äckligt?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Hemmbryggt öl - Äckligt?

Inlägg av Heretic »

Hej . Igår sa jag åt mina kompisar att jag tänkte göra lite öl hemma.
Dom sa att det smakar som piss och det är äckigt. Det tror inte jag.
Dom säjer också att det är dyrt och det är jobbit att tillverka öl och att det är bättre att köpa på systembolaget :? Dom sa att dom har smakat hemmagjort öl. Är det sant ät det är systemöl är bättre än hemmagjortöl?
Salle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Salle »

Undrar varför medlemsantalet i SHBF har ökat till över 1000 st........
:roll:
Första bryggningarna kan kanske bli lite hursomhelst men bara man lärt sig handgreppen så brukar det bli bra.
Vilken hobby kostar inte pengar.

Salle
(Vore spännande att få reda på hur dina kompisar fått reda på pissmaken....)
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Re: Hemmbryggt öl - Äckligt?

Inlägg av svensson.lu »

Heretic skrev:Dom säjer också att det är dyrt och det är jobbit att tillverka öl och att det är bättre att köpa på systembolaget :?
Jag skulle säga att det är billigt, jobbigt men roligt och att det även är bra att handla på systembolaget nån gång ibland ;-)

Under gymnasietiden bryggde ett par av mina kompisar öl. Det tog nog inte mer än två veckor innan det var på flaska. Jästlagret i botten var nog närmare en cm och smakade riktigt illa.

När jag brygger tar det mer än två månader men resultatet blir minst lika bra eller bättre än köpeöl.
Lindgren
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Hemmbryggt öl - Äckligt?

Inlägg av Lindgren »

Heretic att brygga öl är som att laga lasagne. Ibland käkar man hos någon där det smakar skit men gör man det själv och ordentligt blir det i prinsip alltid bra =)

Säger du till folk att du ska göra öl tänker de tillbaka massa år då de smakade Coopers öl satts någon bryggt i all hast. Och det smakar verkligen piss.

Brygger du med extrakt (eller krossad malt), humle och riktig öl jäst kommer du garanterat få MINST lika bra som ex sofiero eller "stark öl" från bolaget.
Andrenalin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Andrenalin »

Kan bara hålla med dom övriga. Min första ölsats var en Munton & Fison ölsats, smakade riktigt illa (dock drack en vän upp den... ryser vid blotta tanken...)
Andra gången körde jag extrakt igen, fast köpte humle och riktig öljäst och gjorde ett recept, läste massor och gjorde ett nytt försök. Den ölen blev lite tunn, (dessutom under 4% vol alko).
Sen gav jag mig på helmalt, dock hade jag gått kurs på shbf samt läste ännu mer.
Jag smakat en av dom första ölerna jag bryggde nu nyligen, den har lagrats sen nyår, och den smakade faktiskt i min mun minst lika bra om inte bättre ön en av mina favoritöler på bolaget som jag försökte efterlikna (en amerikansk pale ale).

Jag blev glatt överraskad! Den ölen har fått jättebra betyg från vänner som provat också. Tilläggas bör att jag grundade receptet till 95% på ett färdigt recept från shbf.

Fördelen med att göra det själv är ju att du med lite kunskap kan "välja bort" smaker som du ogillar i en "köpeöl", eller lägga till något och på så sätt få en öl som i alla fall du tycker är bättre!

Visst är det mycket jobb man lägger ner, men det är ju en hobby! Det ska ta tid! Se det som avkoppling och ett nöje så kommer du orka lägga ner den tid, det arbete och inhämta den kunskap som krävs för att lyckas! :)

Precis som allt annat så varierar kostnader/tid/resultat efter vad man själv är beredd att göra :)
Användarens profilbild
Dan Nilsson
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Dan Nilsson »

Mitt tips att överbevisa dina vänner är att ta med dem till en hembryggarträff.

Vid Belgoträffen i Uppsala eller SM i Lövstabruk kommer de ändra uppfattning.
Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Bosse Bergenståhl »

En hake i sammanhanget är ju vad man menar med god öl! Det finns ju faktiskt människor som tycker att kraftig beska är hemskt, dessa brukar av någon anledning föredra ljusa internationella lageröl. Just sån öl brukar inga hembryggare brygga. Förväntar sej en sådan person en ljus mild lager men blir serverarad en IPA med massor med humle i blir denne lätt avvisande i sitt sätt att se på hembryggd öl.

Min första hembrygd var en engelsk brown ale-sats. Jag hade inte en aning om vad engelsk brown ale var för något - åratal senare smakade jag en Newcastle och kände genast igen smaken...
malt är gott
Skriv svar