Kan bara hålla med dom övriga. Min första ölsats var en Munton & Fison ölsats, smakade riktigt illa (dock drack en vän upp den... ryser vid blotta tanken...)
Andra gången körde jag extrakt igen, fast köpte humle och riktig öljäst och gjorde ett recept, läste massor och gjorde ett nytt försök. Den ölen blev lite tunn, (dessutom under 4% vol alko).
Sen gav jag mig på helmalt, dock hade jag gått kurs på shbf samt läste ännu mer.
Jag smakat en av dom första ölerna jag bryggde nu nyligen, den har lagrats sen nyår, och den smakade faktiskt i min mun minst lika bra om inte bättre ön en av mina favoritöler på bolaget som jag försökte efterlikna (en amerikansk pale ale).
Jag blev glatt överraskad! Den ölen har fått jättebra betyg från vänner som provat också. Tilläggas bör att jag grundade receptet till 95% på ett färdigt recept från shbf.
Fördelen med att göra det själv är ju att du med lite kunskap kan "välja bort" smaker som du ogillar i en "köpeöl", eller lägga till något och på så sätt få en öl som i alla fall du tycker är bättre!
Visst är det mycket jobb man lägger ner, men det är ju en hobby! Det ska ta tid! Se det som avkoppling och ett nöje så kommer du orka lägga ner den tid, det arbete och inhämta den kunskap som krävs för att lyckas!
Precis som allt annat så varierar kostnader/tid/resultat efter vad man själv är beredd att göra