Efter att ha smakat mina första hembryggda öl har jag givetvis fått mersmak och vill brygga mer. Har två helmaltsbryggda (otålig som jag är gick jag rätt på helmalt) pale ales i ryggen och vill nu prova att göra en irish dry stout.
Sammansättningen av malt tänker jag mig skulle vara ungefär:
4.5kg pale ale malt
0.2kg Omältat Korn/flingor
0.5kg Rostat korn
0.2kg Svartmalt
Nu till spörsmålet:
Jag har relativt mjukt vatten (4,5 dH) och som jag förstår det ska man ha hårt vatten till stout. Men jag har också förstått det som att hårdhetsgraden egentligen sätter större käppar i hjulet om man vill brygga mycket ljus öl med hårt vatten än tvärt om. Men jag kan förstås ha fått allt helt om bakfoten...
Hursomhelst ser jag fyra alternativ för mig:
1) Brygga som vanligt och vara glad, se vad som händer.
2) Tillsätta de mörka maltsorterna sent i mäsken för att minimera deras inverkan på mäskens pH.
3) Hämta hårt vatten någon annanstans.
4) Behandla vattnet, vilket spontant verkar skrämmande och svårt.
Hur ska jag göra?
stout och vattnets hårdhetsgrad
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Extatiskt Rasande
- Torrhumlare

4) Vattenbehandling
Det är inte så märkvärdigt som det låter.
Ta ½-1 tesked kalciumkarbonat samt ½-1 tesked så kallad (natrium)bikarbonat och blanda i mäsken.
Eventuellt kan du också ta lite (natrium)bikarbonat i lakvattnet.
Samliga stouts som jag gjort så med har alltid blivit mycket lyckade.
Personligen gillar jag inte svartmalt i stouts, de tenderar att bli alltför brända med en obehaglig bitterhet.
Öka gärna också mängden omältat korn.
Det är inte så märkvärdigt som det låter.
Ta ½-1 tesked kalciumkarbonat samt ½-1 tesked så kallad (natrium)bikarbonat och blanda i mäsken.
Eventuellt kan du också ta lite (natrium)bikarbonat i lakvattnet.
Samliga stouts som jag gjort så med har alltid blivit mycket lyckade.
Personligen gillar jag inte svartmalt i stouts, de tenderar att bli alltför brända med en obehaglig bitterhet.
Öka gärna också mängden omältat korn.
Härliga tider, strålande tider 
-
Extatiskt Rasande
- Torrhumlare

Tack för svaret 
Antar att jag redan visste vad jag borde göra, men behövde en spark i arslet och lite smart vägledning. Har läst i "How To Brew" om vattenbehandling men förstod inte tillräckligt mycket av det svåra för att fatta hur enkelt det var.
Angående svartmalten så tänkte jag att den skulle vara med för färgens skull, men lämnar det bismak är det väl bäst att låta bli.
Antar att jag redan visste vad jag borde göra, men behövde en spark i arslet och lite smart vägledning. Har läst i "How To Brew" om vattenbehandling men förstod inte tillräckligt mycket av det svåra för att fatta hur enkelt det var.
Angående svartmalten så tänkte jag att den skulle vara med för färgens skull, men lämnar det bismak är det väl bäst att låta bli.
- Bosse Bergenståhl
- Vattenbehandlare