Hur tillverkar man en ölpump till real ale s.k. beer engine

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

mw
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Hur tillverkar man en ölpump till real ale s.k. beer engine

Inlägg av mw »

Är sugen på att göra real ale och behöver därför ölpump.

Det ska finnas artiklar skrivna i BYO för ngra år sedan om hur man tillverkar sin egen beer engine, är det någon som har de exemplaren?

Var får man bäst tag på (billiga:-D) begagnade ölpumpar om
det skulle visa sig att det inte går att göra själv.
Öl är kärlek.
Lasse O.
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Lasse O. »

Den här finns på Humlegården inte billig precis.....
Bilagor
8970.jpg
8970.jpg (21.97 KiB) Visad 10953 gånger
mw
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av mw »

Jo jag har sett den där. 2950....hmmm.
Sett fina pumpar på ebay för 30£ men de vill inte skicka utanför GB:-(
Öl är kärlek.
Lasse O.
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Lasse O. »

Lasse O.
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Lasse O. »

Eller så struntar man i pumpen.
Bilagor
Cask_Ales.jpg
Cask_Ales.jpg (53.82 KiB) Visad 10924 gånger
mw
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av mw »

Lasse O. skrev:Eller så struntar man i pumpen.
Visst, men trots att jag gillar tanken har jag svårt att se hur detta ska tillämpas i praktiken.
Jag saknar ölkällare men har en ölkyl och 18+9l fat.
Hur får jag ut ölen ur faten, kylskåpet måste stå på golvet....
Öl är kärlek.
Salle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Salle »

Är det inte så att när man ska pumpa ur ale ur faten med en alepump så pumpar man bara in vanlig luft som driver ur ölen, medan man på vanligt sätt så driver man ut ölen med co2.
Så ska du göra som jag tycker verkar enklast så är det väl bara till att ansluta en cykelpump eller något liknande till gasinsläppet på fatet och när det börjar bli för lågt tryck så pumpar du bara lite för att få upp trycket igen.
Hur brukar du få ut ölen ur faten ? borde ju funka på ditt vanliga sätt även på ale antar jag.

Salle i Växjö
Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Fredrik Nivert »

Jag tror inte man pumpar in luft i faten, man pumpar ut öl, och låter luft komma in i faten.

Här finns lite info hur man skall gå till väga:
http://www.cask-ale.co.uk/realale3.html
Salle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Salle »

OK, Trycka in luften var fel, men luften ska ändå in i fatet, kan man inte te en länspump och pumpa ut ur fatet det som ska ut då, och öppna inventilen.
Tycker ändå att det verkar bättre med co2 som drivgas.....

Salle i Växjö
mw
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av mw »

Jag har funderat lite på att prova real ale som stil innan jag köper en dyr ölpump.

Skulle det fungera att efterjäsa på fat vid kanske 13C till 1-1.5 volymer CO2 för att sedan driva ut ölen med CO2? Om jag sedan släpper ut allt övertryck efter att jag dragit mig en pint blir ju ölen inte mer kolsyrad än
innan.

Att ölen inte mognar som en riktig real ale förstår jag (avsaknad av syre i fatet) men hur mycket smak förlorar man genom att pressa ut ölen jft med att pumpa ut ölen?

Det verkar ju så mkt enklare att trycka ut ölen så det måste ju finnas någon riktigt bra anledning att det inte görs med real ale....
Öl är kärlek.
Tomas J
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Tomas J »

Är det inte så att ölen oxiderar och blir efterhand förstörd när luft släpps in i fatet. I alla fall smakar de burkar eller flaskor man råka glömma öppna med öl kvar i inte särskilt bra dagen efter (även om man bortser från baksmällan!) De jag har snackat med säger att ölen måste konsumeras inom någon kanske några dagar efter man börjat släppa in luft. Så någon mognad på ölen uppstår väl inte med real ale med pump. Är det inte så att pumpen uppstod för det var det enda sätt att få upp ölen till bardisken innan man kom på det där med trycksatta fat och kolsyra. Rätta mej om jag har fel!
Tomas J
Salle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Salle »

Tror att du har rätt Thomas J, även om ölet blir förstört så kan man ju kanske kalla det en slags utveckling........

Salle i Växjö
mw
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av mw »

Tomas J skrev:Är det inte så att ölen oxiderar och blir efterhand förstörd när luft släpps in i fatet. I alla fall smakar de burkar eller flaskor man råka glömma öppna med öl kvar i inte särskilt bra dagen efter (även om man bortser från baksmällan!) De jag har snackat med säger att ölen måste konsumeras inom någon kanske några dagar efter man börjat släppa in luft. Så någon mognad på ölen uppstår väl inte med real ale med pump. Är det inte så att pumpen uppstod för det var det enda sätt att få upp ölen till bardisken innan man kom på det där med trycksatta fat och kolsyra. Rätta mej om jag har fel!
Som jag förstår det så är oxideringen det som gör att ölen utvecklas de få dagar det tar att tömma casken i puben.

Jag tänkte iofs låta det finnas ett co2-täcke över ölen efter jag har börjat dricka av ölen, detta ska tydligen göra att ölen håller flera veckor.

Frågan är dock om det blir en signifikant skillnad på om man trycker ut ölen jft med att pumpa ut den.

Jag antar att ölen blir gasigare om man trycker ut den och iom detta förlorar humlearom och humlesmak.
Öl är kärlek.
Användarens profilbild
Micke Granath
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Micke Granath »

När man släpper in luft i casken så är det ju inte bara syre man släpper in utan även alla mikroorganismer som finns i luften. Det finns en pryl som kallas för breather som man ansluter till inloppet på casken. Till denna breather ansluter man CO2 som sugs in i casken varje gång man pumpar ut öl. CO2-trycket är alltså väldigt lågt och orsakar ingen kolsyreökning i ölet. Se t. ex. den här länken. Den kanske går att tillverka själv med tanke på priset.
Micke Granath
christersehlstedt
Delmäskare
Delmäskare

Beer engines

Inlägg av christersehlstedt »

Ett pålitligt företag när det gäller rekonditionerade "beer engines"
www.beerengines.com
Håller till i Settle, N.Yorkshire
Christer
Skriv svar