Nybörjarutrustning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Munkedalarn
Nybryggare
Nybryggare

Nybörjarutrustning

Inlägg av Munkedalarn »

Har precis börjat med ölbryggning och tänkte jag skulle gå från satsbryggning till att bli lite mer avancerad.. :wink: Läste i en annan tråd att jula hade en 25 liters "kräftgryta".. Vad tror ni om det?? Tänkte att den kanske skulle duga för en nybörjare..
Har ni några andra förslag på vad som kan vara bra att införskaffa så här i början??
Tack på förhand!!

MVH//Tobbe
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Nybörjarutrustning

Inlägg av bohumle »

Munkedalarn skrev:Har precis börjat med ölbryggning och tänkte jag skulle gå från satsbryggning till att bli lite mer avancerad.. :wink: Läste i en annan tråd att jula hade en 25 liters "kräftgryta".. Vad tror ni om det?? Tänkte att den kanske skulle duga för en nybörjare..
Har ni några andra förslag på vad som kan vara bra att införskaffa så här i början??
Tack på förhand!!

MVH//Tobbe
Hej

Vore jag du så skulle jag absolut ej köpa "kräftkastrullen", den är mycket dålig/tunn kvalitet. Min kastrull slog sej i botten efter 1 gångs användning. Nej lägg hellre till några kronor och köp t.ex. en 15 litare på Rusta. den är enormt bättre än kräfteländet. Om du har tänkt dej en "kariär" som bryggare så kan det va värt att investera i rostfritt men då blir priserna förståss dyrare. Det kanske finns på blocket. Lycka till

Bo
Munkedalarn
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Munkedalarn »

Ok.. Tack för tipset!! Är det alltså inte nödvändigt med en 25 liters kastrull??
hakan.liljegren
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hakan.liljegren »

Nä, varför skulle det krävas just en 25 liters? Jag använder en tio liters när jag ska brygga en liten sats. Fördelen med en liten kastrull är att det är himla enkelt att kyla vörten. Sänk ner kastrullen i kallt vatten (t.ex. i diskhon) och byt vatten några gånger.

Nackdelen är förstås att ölen tar slut fort, men å andra sidan får man brygga desto oftare....

/Håkan
Skriv svar