HLTC ?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare

HLTC ?

Inlägg av pere »

En tanke jag fick efter att ha gått i RIMS tankar länge.

En av egenskaperna som det ideala bryggverket har är att det nästan inte kostar något alls, därför har jag funderat på att lösa preblemet med att höja tempen från 65 till 75 grader när det är dags att laka ur.
Vanligtvis så häller man på mer varmt vatten , med det är lätt att sikta fel och inte sällan så blir lakkärlet fullt med vatten innan temperaturen är uppnådd.

RIMS löser detta med bet blir en himla massa prylar och risk för att man bränner vörten.

För att kunna få en bra temperatur så använder jag en 30 liters jäshink som står på en ställning i taket. Detta vatten värms upp till 80 grader med en vanlig elpatron. Via en kran kan jag enkelt reglera vattenflödet efterhand som jag tappar ur vörten i bottnen på lakkärlet så att det alltid är fullt.(HotLiqureTank)

Nu till innovationen!(HotLiqureTankCirculation)
Istället för att recirkulera vörten direkt ovanpå lakbädden så pumpar jag upp den till vattentanken istället.

Detta får följande fördelar:
Temperaturen höjs snabbt i mäsken eftersom vattnet från tanken är varmt.
Ingen risk att vörten bränns eftersom den späds ut i lakvattnet innan den värms.
Avstannande av enzymaktiviteten är effektivare eftersom vörten förrutom uppvärmning även späds ut.
Få extraprylar jämfört med RIMS(endast en pump utöver "vanlig" utrustning)
Jämnare temperatur i lakbädden.

Nackdelar:
Mängden vatten ,måste räknas ut ganska exakt så att inget vatten blir kvar i lakkärlet eftersom det innehåller socker som vi vill ha.
Eventullet kan man behöva hälla på lite extravatten på slutet.

Är jag helt fel på det?
Skjut gärna min ide i sank eller säg att det borde funka innan jag testar i verkligheten.
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
e-ale
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av e-ale »

Hej!

Jag har själv funderat i liknande banor men beslutat att skippa det. Om du pumpar in vört med hög sockerhalt i lakvattnet så blir det svårt att få en bra effektivitet i lakningen. Om du försöker laka med sockerhaltigt vatten kommer du inte att kunna få ut mer socker från maltbädden än lakvattnets sockerhalt. Om du recirkulerar en längre stund kommer allt vatten i hela processen att få ungerfär samma densitet. För att göra saken värre så är ju de första litrarna man lakar ur de som har högst sockerhalt och om du pumpar in dem i lakvattnet så höjs denstiteten snabbt och försämrar effektiviteten än mer än om du tar till vara dem.

Antag att du mäskar 5 kg malt och det ger totalt 1250 öl. Den totala mängden vatten, inklusive lakvatten är ca 13l + 23l = 36l. Dividera det med antal öl så får du en koncetration av 34 ö per liter vatten. Av det stannar ca 5l kvar i maltbädden och med den koncentrationen blir det 170 öl. Av de 1250 öl som du borde fått ut vid lakning med rent vatten så får du bara ut 1080 öl.

Den analytiske hittar säkert en del räknefel i exemplet men det är bara till för att belysa problemet och inte vara någon exakt vetenskap.

:) e-ale
Användarens profilbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pere »

Jo när jag tänker efter så är det väl rimlligt att mäsken strävar efter att ha lika mycket socker i vätskan som i malten.
Det kommer leda till att det blir sämre utbyte än om man lakat med rent vatten.
Jag blir ju som du säger snuvad på några liter öl.

Så då kommer jag i så fall behöva två varmvattentankar, en att recirkulera vörten i där den är lite utspädd plus en tank med rent lakvatten i som man använder när man tappat av så mycket vört att den första är tom.

Det blir mer prylar förståss, men en jäshink med en avtappningskran är fortfarande en blygsam investering jämfört med ett komplett RIMSverk i skinande rostfritt stål. Elpatronen kan jag flytta från en hink till en annan.

En annan lösning är ju att bygga ett nytt lakkärl som sväljer 30-40 liter så jag kan få i allt vatten jag vill.
Då känns dubbelhetvattentanken ändå som en lösning som kräver mindre arbete och pengar.
Fast inte lika snyggt förståss.

Det kanske bara är jag som är konstig som tycker att det ska räcka med ett och samma lakkärl för att tillverka allt från 10 liter pilsner till 20 liter barleywine.

Tack för invändningen, exakt hur mycket sämre utbyte jag skulle fått går säkert att räkna ut. Att bli snuvad på 5-10 liter barleywine vört på 1100 öchle är allvarliga grejer, det är kanske två-tre kilo malt.
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Kan du inte bygga en HERMS istället. Jag antar att du redan har en kopparkylare, så det är ju bara att stoppa ner den i din varmvattentank och cirkulera vörten genom den istället. Det enda du behöver är en pump.
Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Bosse Bergenståhl »

Detta har redan diskuterats i en annan tråd, kommer just nu bara inte exakt ihåg vilken. Insåg själv i alla fall i slutet av läsandet av den tråden att den enklaste idén är att låta uppvärmt vatten cirkulera i kopparrör som finns i mäsken. Det är ju i alla händelser viktigt att hålla den i rörelse, så detta tycker jag verkar vara den enklaste och effektivaste metoden. Det är ju stor risk att man drabbas av stopp i ett smalt kopparrör om man pumpar vört, dessutom innebär allt pumpande av vört en stark oxidationsrisk. Återkommer när jag själv orkat genomföra ett test med denna idé...
malt är gott
Skriv svar