Nybörjare - ÖL

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Nybörjare - ÖL

Inlägg av Heretic »

Hej, jag är ny här och har alldrig bryggt något utom vin ,med ica bakjäst med det exploderade :lol:
Jag har sökt lite om hjälp om hur man gör öl men jag hittar bra recept men olika recept om vad och hur man ska göra. Jag vet inte villket recept som är bäst att följa ,så jag tänkte att fråga nångon som har gjort bra öl som kan ge bra svar på ett bra och enkelt recept som man får bra öl av, gärna 5-8 % öl eller 17 % bara för kul :D ingridienser vet jag inte heller :? . Vad ska man ha för utrustning ? Är hembryggt öl godare än det öl man köper på systemet? Hur får man det så att det skummar mycket (kolsyra)? Vet du ett bra recept?
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Jag tror att om du kollar lite så hittar du nog en hel del information
om det du vill veta i BryggarWikin.

Ett tips kan vara att gå in på artikeln om nybörjare och sedan läsa om satsbryggning och kolla lite om ölsats.

Du får så klart fråga mer här också!
My hope is hops
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Heretic »

men jag behöver lite mera hjälp. Villken öl är godast att brygga?

Kan du ge mej ett bra recept på en god öl? :)
Användarens profilbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Jonas »

"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarens profilbild
bosse
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av bosse »

Heretic skrev:Villken öl är godast att brygga?
Det är en fråga bara du kan svara på eftersom det är beroende på personlig smak.
Vilka öl brukar du köpa på Systembolaget?
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Heretic »

Falcon, 7.2:an, Norrlandsguld, Kung 8).
Hur lång tid tar det att göra öl? Om det är Lageröl , tar det 3 veckor då om det är mörk öl = 1 vecka?
Användarens profilbild
Johan Håkansson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Johan Håkansson »

Hej!

Det framgår inte vart du bor, men i helgen finns det möjlighet att smaka hembryggt julöl i Stockholm på lördag och Göteborg på söndag. Det är visserligen mestadels mörka öl, och några brukar också vara kryddade med julens kryddor. Men det är ett utmärkt tillfälle att prova många olika sorters hembryggda öl och snacka hembryggning med duktiga hembryggare.
Är fast skumkrona en flytande valuta?
Användarens profilbild
cmbellman
Satsbryggare
Satsbryggare
Kontakt:

Inlägg av cmbellman »

Hejsan!

3 veckor får du nog minst räkna med innan du har en drickbar öl, oavsett vad du brygger. Lager tar betydligt längre tid.

Enklast är att brygga en ale, men innan du ger dig i kast med det rekommenderar jag dig att gå till systemet och köpa dig några ale. Förslag är Sierra Nevada Pale Ale (en ale behöver inte vara mörk), Red Seal Ale, och nån brittisk ale tex Spitfire. Drick dem och fundera på om du vill brygga nåt som åtminstone påminner om någon av dessa. Det är nämligen fullt möjligt.

Om din dröm är att tillverka nåt som smakar norrlands 7,2 eller Kung vete katten om det är värt besväret istället för att handla på systemet. Det tar trots allt några timmar, en liten slant i investering, en hel del väntan samt risken att misslyckas när du brygger själv.

Är du mest ute efter att snabbt få ihop nåt som går att pina i sig men med hög alkoholhalt är du nog ute och jagar på fel forum (sorry om jag har fel här, övriga medlemmar).

Det går absolut att göra fantastiskt god öl hemma, som slår många eller de flesta eller alla systemöl på fingrarna. Men kom ihåg att smak är något högst subjektivt :)

Mvh
Änders
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Heretic »

Ok, tack :wink: då vet jag att jag ska på systemet och köpa en ale sats :)
Användarens profilbild
bosse
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av bosse »

Den här tråden har fått mig att fundera lite. De flesta svenskar dricker ju lageröl och därför vill det flesta som börjar brygga hemma också brygga lageröl. Men att brygga lager är ju inte det
lättaste. Jästen mår ju bäst med lägre jästemperatur och sen tillkommer diacetylrasten.

Är det någon som provat att mha av en bra jäst jäsa en lager i rumstemperatur? I så fall, hur blev resultatet?
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Det finns en del jäststammar som passar till att brygga lagerliknande öl i rumstemp.
Till exempel "California Common". som säljs under namnet California Lager jäst (Brewer's Choice 2112)

I början av min bryggkarriär gjorde jag ett antal sådana, och med en lång lagringsperiod (10-12 veckor) blev det faktiskt riktigt bra lagerliknande öl.

Alternativt kan man ta en ale-jäst som jäser rent, till exempel American Ale jäst (Brewer's Choice 1056 ) eller Scottish Ale jäst (Brewer's Choice 1728 )

Om man brygger på enbart ljus pilsnermalt och humlar som en lager så blir det en mycket ljus ale som med kallagring mer liknar en lager.
Härliga tider, strålande tider :)
TheSultan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av TheSultan »

Hej!

Även jag har med framgång använt California Lager jäst (Brewer's Choice 2112) för att brygga lageröl i rumstemperatur. Senast något åt münchener dunkel-hållet som artar sig mycket bra och kommer att avnjutas till jul!

Tack för ordet,
Mattias
Skriv svar