Ingerbier
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- Johan Håkansson
- Vattenbehandlare

- Inlägg: 352
- Blev medlem: måndag 2006-10-23 15:40
- Ort: Kalmar
- Kontakt:
Ingerbier
Någon som känner till vad ingerbier är för något? Det tycks ha bryggts av A. L. Wedins bryggeri runt förra sekelskiftet.
- Bilagor
-
- Ingerbier.jpg (49.09 KiB) Visad 4642 gånger
Är fast skumkrona en flytande valuta?
- Johan Håkansson
- Vattenbehandlare

- Inlägg: 352
- Blev medlem: måndag 2006-10-23 15:40
- Ort: Kalmar
- Kontakt:
Kanske handlar det om en omskrivning/felskrivning av ingwerbier (tyska för ingefärsöl). Var det i så fall en öl eller en läsk A. L. Wedin bryggde? Ginger Ale heter ju nutida ingefärsläsk som inte har många likheter med en ale.
Är fast skumkrona en flytande valuta?
- Johan Håkansson
- Vattenbehandlare

- Inlägg: 352
- Blev medlem: måndag 2006-10-23 15:40
- Ort: Kalmar
- Kontakt:
Jag ser nu att också begreppet Ginger Beer finns, liksom Ingefärsöl. Inte heller detta är något öl som ju namnet annars antyder, men det är i alla fall en jäst dryck med alkohol. Det står att läsa att Ginger Beer var poulärt i början på 1900-talet då ju också A. L. Wedins bryggeri var verksamt. Deras Ingerbier var nog helt enkelt en jäst dryck med socker som extrakt, kryddad med ingefära. Namnet var säkert uppsnappat från Tyskland och antingen felstavat eller aningen försvenskat. Nu har jag rett ut det hela själv och upplösningen var inte en bortglömd spännande öltyp som jag hoppades
Att buteljen skulle förvaras liggande berodde säkert på att den var försluten med naturkork.
Är fast skumkrona en flytande valuta?
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

- Inlägg: 1408
- Blev medlem: lördag 2006-10-07 17:54
- Ort: Stockholm, Årsta
Låt inte sådan petitesser som att ölen aldrig existerat hindre er från att brygge en ny öltyp.
Jag kan ta ut minst två typer av Ingerbier:
Inberbier:
Öl bryddad med ingefära
Ingenbier
Socker, jäst och ingefära, en frisk dryck med socker endast för att få till lite kolsyra. Förfadern till alla moderna lightdrycker.
Nej nu är det nog frukostdags. Känner det...
Jag kan ta ut minst två typer av Ingerbier:
Inberbier:
Öl bryddad med ingefära
Ingenbier
Socker, jäst och ingefära, en frisk dryck med socker endast för att få till lite kolsyra. Förfadern till alla moderna lightdrycker.
Nej nu är det nog frukostdags. Känner det...
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten 