Kopparbergs video
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- Micke Granath
- Torrhumlare

Kopparbergs video
En perfekt parodi?
http://www.kopparbergs.se/ReadNews.aspx ... 5ae1bef537#
http://www.kopparbergs.se/ReadNews.aspx ... 5ae1bef537#
Micke Granath
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Lite lustig var allt filmen men faktum är att man på Kopparberg jäser all sin cider. Jag var där på besök för något år sedan och fick en grundlig genomgång av hela bryggeriet av Wolfgang själv. Man köper fruktkoncentratet och jäser i samma typ av kombitankar som man jäser ölet, inte samma tankar förstås utan man har speciella tankar för sin cider.
På tal om Kopparberg, en teknik som dom är ganska ensarna om, än så länge ar att man kokar sin vört under vakuum. Man suger ner till en koktemperatur på ca 70 grader och kokar vid den temperaturen i 90 minuter. Man sparar på det sättet mängder med energi och påstår sig få betydligt bättre utbyte på humlen. Måste vara en av dom största innovationerna som modern bryggeriteknik sett under dom senaste 50 åren.
På tal om Kopparberg, en teknik som dom är ganska ensarna om, än så länge ar att man kokar sin vört under vakuum. Man suger ner till en koktemperatur på ca 70 grader och kokar vid den temperaturen i 90 minuter. Man sparar på det sättet mängder med energi och påstår sig få betydligt bättre utbyte på humlen. Måste vara en av dom största innovationerna som modern bryggeriteknik sett under dom senaste 50 åren.
Perry skrev:På tal om Kopparberg, en teknik som dom är ganska ensarna om, än så länge ar att man kokar sin vört under vakuum. Man suger ner till en koktemperatur på ca 70 grader och kokar vid den temperaturen i 90 minuter. Man sparar på det sättet mängder med energi och påstår sig få betydligt bättre utbyte på humlen. Måste vara en av dom största innovationerna som modern bryggeriteknik sett under dom senaste 50 åren.
Tycker dom borde lägga ner sin energi på annat håll. Jag tror att vi är rätt överens om att det inte finns nåt gott öl frän Kopparberg.
Smaken är som .... Det finns nog en och annan som gärna smakar en öl från Kopparbergs Bryggeri. Bryggeriet är ett av dom som lyckats med det som många bara drömmer om, att bedriva en lönsam bryggeriverksamhet på en liten ort. Det skulle inte funka om deras produkter inte vore bra och håller en jämn kvalitet. Jag har smakat öl fån många bryggerier under årens lopp och Kopparbergs produkter är inte sämre än från något annat större bryggeri.
Jag vill påstå att Kopparbergs bryggeri inte har någon rikigt bra produkt. Alla andra bryggerier har nåt bättre att erbjuda. Nämn ett öl från dem som du tycker är riktigt bra.Perry skrev:Smaken är som .... Det finns nog en och annan som gärna smakar en öl från Kopparbergs Bryggeri. Jag har smakat öl fån många bryggerier under årens lopp och Kopparbergs produkter är inte sämre än från något annat större bryggeri.
"Måste vara en av dom största innovationerna som modern bryggeriteknik sett under dom senaste 50 åren."
Jag såg ett reportage på Basic Brewing Video (http://www.basicbrewing.com/index.php?page=video besök rekommenderas varmt) där de var på New Belgium Brewery i USA, där kokade man inte heller vörten på traditionellt sätt... De hade en.. tja.. kineshatt (om ni ursäktar utrycket) med perforeringar som de kör ut vattenånga genom.. Sedan flödar de helt enkelt vörten över "hatten".. bättre DMS-utdrivning, mindre energikrävande. Mindre avdunstning.. bättre på allt! Kanske lite overkill för ett köksbryggeri
Jag såg ett reportage på Basic Brewing Video (http://www.basicbrewing.com/index.php?page=video besök rekommenderas varmt) där de var på New Belgium Brewery i USA, där kokade man inte heller vörten på traditionellt sätt... De hade en.. tja.. kineshatt (om ni ursäktar utrycket) med perforeringar som de kör ut vattenånga genom.. Sedan flödar de helt enkelt vörten över "hatten".. bättre DMS-utdrivning, mindre energikrävande. Mindre avdunstning.. bättre på allt! Kanske lite overkill för ett köksbryggeri
- Bosse Bergenståhl
- Vattenbehandlare

Om jag tolkat ett par av de rätt ingående brittiska sajterna om cider ska cider vara bryggt på äppeljuice. Är det bryggt på päron heter det "perry". Men visst, sympatiskt att de i alla fall låter fruktextrakt från päron jäsa, inte att de blandar konstiga kaktusextrakt med sockervatten och sprit...
Sen är det väl så att man prioriterar bort mycket av storbryggeriernas produkter till förmån för andra producenter och för den egna produktionen...
Men ibland händer det faktiskt att man blir förvånad över hur bra en tunn folkis på 2,8 kan vara - i relation till vad man vill brygga - det är ju faktiskt så att genomsnittskonsumenten tycker att lätt maltkropp och låg beska är det bäst smakande ölet... Och då är det internationell lager man ska jämföra med. Hur många i vår förening har försökt brygga något sådant?
Sen är det väl så att man prioriterar bort mycket av storbryggeriernas produkter till förmån för andra producenter och för den egna produktionen...
Men ibland händer det faktiskt att man blir förvånad över hur bra en tunn folkis på 2,8 kan vara - i relation till vad man vill brygga - det är ju faktiskt så att genomsnittskonsumenten tycker att lätt maltkropp och låg beska är det bäst smakande ölet... Och då är det internationell lager man ska jämföra med. Hur många i vår förening har försökt brygga något sådant?
malt är gott
Kopparbergs video
Kan bara instämma. Länge sedan jag såg något så roligt och samtidigt skrämmande. Ser lite ut som en episod i Borat.
Björn
Öl är kultur, kultur är öl
Från: "Micke Granath" <micke@vaya.se>
Till: bb_bira@shbf.eu
Rubrik: [SHBF-Bira] Kopparbergs video
Datum: Sun, 04 Nov 2007 08:34:09 +0000
Nu är det Kärleksvecka på Spray Date. Vinn en drömdejt från Kärleksfonden. http://www.spraydate.seEn perfekt parodi?
<a target="_blank"
href='http://www.kopparbergs.se/ReadNews.aspx ... 8-4914-965
c-db5ae1bef537#'>http://www.kopparbergs.se/ReadNews.aspx ... a102dd7-8c
c8-4914-965c-db5ae1bef537#</a>
------------------------
Micke Granath www.stromsholmsbrygghus.se
Öl är kultur
Kultur är öl!
Kultur är öl!
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Jag skrev att jag tyckte att det var lite skämsigt att kallaPerry skrev:Lite lustig var allt filmen men faktum är att man på Kopparberg jäser all sin cider.
något för päroncider som var alkoläsk. Därför kände jag att det Perry skrev
kanske innebär att jag hade fel. Till sist kom jag alltså iväg till bolaget idag
för att köpa en flaska Kopparbergs päroncider för att kolla vad det egentligen är.
Detta är innehållsförteckningen.
Jag påstår helt enkelt att detta är en söt, blandad vindrink med päronsmak dvs vad jag skulla kalla alkoläsk.Kopparbergs päroncider skrev:kolsyrat vatten
päronvin
päronjuice
socker
glukos-/fruktossirap
aromämnen
citronsyra
konserveringsmedel(e202)
antioxidationsmedel (e224, sulfit)
My hope is hops
Hade det inte räckt att bara läsa innehållsförteckningen, var du tvungen att köpa skiten??Fredrik Almgren skrev: Till sist kom jag alltså iväg till bolaget idag
för att köpa en flaska Kopparbergs päroncider .
Nu väntar vi bara på en utförlig bedömning av smak, doft och yrselkänsla.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Jag funderade på alternativen. Det kändes dock som att för attJonas skrev:Hade det inte räckt att bara läsa innehållsförteckningen, var du tvungen att köpa skiten??Fredrik Almgren skrev: Till sist kom jag alltså iväg till bolaget idag
för att köpa en flaska Kopparbergs päroncider .![]()
Nu väntar vi bara på en utförlig bedömning av smak, doft och yrselkänsla.
slippa fotografera eller skriva av etiketten på bolaget så föredrog jag att
köpa en att bära med mig till datorn. Jag kallar det lättja!
Bedömningen tror jag låter så här "Sötsliskig dryck som ger flashback till
päronsplit. Funkar utmärkt som läsk med yrsel."
Jag får återkomma om jag dricker den och har en annan uppfattning.
My hope is hops