avstannad jäsning, kolhydrat eller jäst?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
avstannad jäsning, kolhydrat eller jäst?
Jag satte min första ölsats för ca 4 dagar sedan och det har bubblat sådär (inte som när man gör vin) men nu går det flera minuter mellan.
Receptet är följande;
en burk Coopers draght (tror det är 1,7kg humlat maltsirap)
500g mellanmörk spraymalt
600g druvsocker
Humle, (koktid 3min med Fuggle och 6 min med Styrian Golding)
Jäst som följde med Coopers.
Jästemp ca 20-21 grader.
Jag tappade över det i en ny jäshink igår kväll och då var det kolsyrat. Nu är det ingen kolsyra och det bubblar väldigt lite. Det smakar varken sött eller jästsmak så jag undrar om jag ska hälla i mer socker eller om jag ska tillsätta mer jäst för att eventuellt få igång det igen??
Receptet är följande;
en burk Coopers draght (tror det är 1,7kg humlat maltsirap)
500g mellanmörk spraymalt
600g druvsocker
Humle, (koktid 3min med Fuggle och 6 min med Styrian Golding)
Jäst som följde med Coopers.
Jästemp ca 20-21 grader.
Jag tappade över det i en ny jäshink igår kväll och då var det kolsyrat. Nu är det ingen kolsyra och det bubblar väldigt lite. Det smakar varken sött eller jästsmak så jag undrar om jag ska hälla i mer socker eller om jag ska tillsätta mer jäst för att eventuellt få igång det igen??
Har du ingen enkel Öhslevikt för att mäta med? Kostar under 50 spänn och är värd sin vikt i guld.
Häll absoliut inte i mer socker (undrade varför du ens gjort det från början), har du problem med jäsningen så lär ju inte mer socker förbättra saken (utjäsningen)!!
Du skriver inte hur det jäste innan så det är ju väldigt svårt att ge några tips. Men rent allmänt så gällar det att ALDRIG under några omständigheter använda Copoers egna jäst, den suger verkligen och fördärvar det lilla bra som finns i satsen.
Så fösrsta steg är att kollla FG innan du gör någon åtgärd alls... Ölen kan ju ha jäst färdigt.
// Kim
Häll absoliut inte i mer socker (undrade varför du ens gjort det från början), har du problem med jäsningen så lär ju inte mer socker förbättra saken (utjäsningen)!!
Du skriver inte hur det jäste innan så det är ju väldigt svårt att ge några tips. Men rent allmänt så gällar det att ALDRIG under några omständigheter använda Copoers egna jäst, den suger verkligen och fördärvar det lilla bra som finns i satsen.
Så fösrsta steg är att kollla FG innan du gör någon åtgärd alls... Ölen kan ju ha jäst färdigt.
// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

I och med att du skriver att ölet inte längre smakade sött så skulle jag gissa
att ditt öl har jäst klart. Precis som Kim skriver så hade det ju varit bra om
du hade mätt ölets FG då du tappade om det.
att ditt öl har jäst klart. Precis som Kim skriver så hade det ju varit bra om
du hade mätt ölets FG då du tappade om det.
My hope is hops
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Håller med Fredrik, smaka på ölet så får du många tips på ev. förbättringar:
Sött - inte utjäst - använd mer/bättre jäst nästa gång
Dålig/liten beska - tillsätt lite mer humle nästa gång som får koka 30-60min
Dålig/liten humlesmak - mer humle som får koka ca 20min
Dålig/liten humledoft - mer humle som får koka 0-5min
Tunnt - strunta i sockret - använd mer maltextrakt eller delmäska
Många av oss har gått samma väg som du och börjat med ölsatser som vi sedan förbättrat under resans gång. Många tips kan du hitta på hemsidan.
Lycka till!
Sött - inte utjäst - använd mer/bättre jäst nästa gång
Dålig/liten beska - tillsätt lite mer humle nästa gång som får koka 30-60min
Dålig/liten humlesmak - mer humle som får koka ca 20min
Dålig/liten humledoft - mer humle som får koka 0-5min
Tunnt - strunta i sockret - använd mer maltextrakt eller delmäska
Många av oss har gått samma väg som du och börjat med ölsatser som vi sedan förbättrat under resans gång. Många tips kan du hitta på hemsidan.
Lycka till!
Mitt minne är omfattande men dimmigt.
/Charles Darwin
/Charles Darwin
Hej kiteloop
Herregud ingen skada skedd, skulle resultatet bli katastrof som det antagligen blir bry dej inte. Du har gjort en häftig sak du har bryggt själv, kanske utan hjälp men du har gjort det. Nu skall jag va frank, bli inte arg nu utan lyssna i stället, tänk om någon hade gjort det med mej a long time agoe, när jag satte mina första 2 ölhinkar som var lika mycket isolerade som när jag mäskar nu samt satte hinken emot elementet. Jag kom ihåg än i dag det var för 15 år sedan, jag kom hem halva hinken hade sprutat ur jäsröret, "nästan", men någpt liknande. Jag kom i håg va stolt jag va, jäsningen fungerade. Burr, det var nästan värre det än att lämna blodprov som jag hatar det mesta i livet.
Nu orkar jag inte mer men om du vill så skall ajg försöka ta dej genom med en coopersats samt maltextrakt lite humle, sam,t en hyfsad jäst. Du kommer att få en öl som lämnar Cooper långt ut i rymden.
Bo
Herregud ingen skada skedd, skulle resultatet bli katastrof som det antagligen blir bry dej inte. Du har gjort en häftig sak du har bryggt själv, kanske utan hjälp men du har gjort det. Nu skall jag va frank, bli inte arg nu utan lyssna i stället, tänk om någon hade gjort det med mej a long time agoe, när jag satte mina första 2 ölhinkar som var lika mycket isolerade som när jag mäskar nu samt satte hinken emot elementet. Jag kom ihåg än i dag det var för 15 år sedan, jag kom hem halva hinken hade sprutat ur jäsröret, "nästan", men någpt liknande. Jag kom i håg va stolt jag va, jäsningen fungerade. Burr, det var nästan värre det än att lämna blodprov som jag hatar det mesta i livet.
Nu orkar jag inte mer men om du vill så skall ajg försöka ta dej genom med en coopersats samt maltextrakt lite humle, sam,t en hyfsad jäst. Du kommer att få en öl som lämnar Cooper långt ut i rymden.
Bo
Jag smakade på den igen och den var rätt alkoholfattig men skapligt god... så jag gjorde det som man inte ska... jag hällde i 500g socker till och nu har den fått lite mer fart. Får se hur det blir om några veckor..
Men jag har dessutom beställt min andra sats från nätet och tänker använda riktig jäst. Tänker ha en humlad maltextrakt och en ohumlad samt vatten, aromhumle och jäst. Inget socker denna gången....
Min tredje sats kommer nog bli en helmaltsbrygg..
Men jag har dessutom beställt min andra sats från nätet och tänker använda riktig jäst. Tänker ha en humlad maltextrakt och en ohumlad samt vatten, aromhumle och jäst. Inget socker denna gången....
Min tredje sats kommer nog bli en helmaltsbrygg..
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Jag vet inte riktigt varifrån din förväntan om att det skallkiteloop skrev:Jag smakade på den igen och den var rätt alkoholfattig men skapligt god... så jag gjorde det som man inte ska... jag hällde i 500g socker till och nu har den fått lite mer fart. Får se hur det blir om några veckor..
ta några veckor kommer ifrån. Om du jäser vid 21 graders temperatur så
tar det inte många dagar att jäsa ut huvudelen av sockret. Om du nu har
tillsatt socker så bör du nog förvänta dig att det är klart innan helgen.
Du kommer nu att ha haft i 1.1 kg rent druvsocker i din öl om jag räknar rätt.
Det bidrar visserligen till alkoholen men kommer inte att ge något speciellt
positivt smakbidrag till din öl. Därmed inte sagt att det måste ge ett negativt
bidrag heller.
My hope is hops
vad kan man räkna med för alkoholhalt, tror ni?
Jag har alltså haft
1,7 kg maltsirap
0,5kg torkat malt
runt 1 kg socker (285g+285g druvsocker + 500g strösocker)
allt detta plus vatten blev 25liter.
Går det att teoretiskt räkna ut i efterhand?
Och så undrar jag en sista sak...
Många öl verkar ha en OG på runt 1040-1050 och FG landa på ca 1010-1015. I instruktionen till min hydrometer står det att vin är fördigjäst när värdet börjar närma sig 1000 eller t.o.m <1000. Varför vill man ha lite högre FG med öl? Blir det samma sak om man har OG på 1060 och FG på 1020 som OG på 1050 och FG på 1010? Skillnaden mellan OG och FG blir ju densamma, och således alkoholmängden, eller?!?
Jag har alltså haft
1,7 kg maltsirap
0,5kg torkat malt
Många öl verkar ha en OG på runt 1040-1050 och FG landa på ca 1010-1015. I instruktionen till min hydrometer står det att vin är fördigjäst när värdet börjar närma sig 1000 eller t.o.m <1000. Varför vill man ha lite högre FG med öl? Blir det samma sak om man har OG på 1060 och FG på 1020 som OG på 1050 och FG på 1010? Skillnaden mellan OG och FG blir ju densamma, och således alkoholmängden, eller?!?
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

- Bosse Bergenståhl
- Vattenbehandlare

Vinmust innehåller nästan bara socker. Vört innehåller inte bara socker utan även ett mellanting mellan socker och stärkelse som heter dextrin. Dextrin kan inte jästen äta o göra koldioxid och alkohol av, så det stannar kvar i ölet och ger ölet fyllighet. Det finns öl med mycket låg dextrinhalt, kallas utomlands för "sport beer", eller "lowcarb". Det första begreppet funkar inte i svensk marknadsföring, men däremot det andra. Personligen tror jag det är sundare att själv förbruka mer kolhydrater genom arbete med kroppen än att klunka i sig dylik vara. När man designar den sortens öl håller man en mäskningscykel som gynnar nedbrytningen av maltens stärkelse till enkla sockerarter. Man tillsätter också omältad säd, så kallad råfrukt. Ofta i form av ris eller majs. Detta ger ölet en speciell karaktär, som en förståndig engelsman som kan väldigt mycket om både öl och vin en gång sa - like makin love in a canoe - fucking close to water.
En annan aspekt är också att vin innehåller två till fyra gånger så mycket alkohol. Alkohol är betydligt lättare än vatten och då får man en specifik vikt som ligger under 0°Ö, t ex 995 g/liter. 0°Ö är ju 1000 g/l ungefär.
En annan aspekt är också att vin innehåller två till fyra gånger så mycket alkohol. Alkohol är betydligt lättare än vatten och då får man en specifik vikt som ligger under 0°Ö, t ex 995 g/liter. 0°Ö är ju 1000 g/l ungefär.
malt är gott
Hejkiteloop skrev:vad kan man räkna med för alkoholhalt, tror ni?
Jag har alltså haft
1,7 kg maltsirap
0,5kg torkat malt
Är det YPK du är ute efter eller att få ett om inte för för första gången ett om inte helt ok öl så har du ju kommit rätt. Allt som sagt ca 3,2 kg socker/malt på 25 liter, sockret jäser ju ut helt till 100% Det torkade maltet är det spraymalt så jäser det väl nästan ut helt det också sedan 1,7 kg maltsirap säj att det jäser ut till 70%. Kommer i håg dom där rescepten från förr säj att du får ett alc. liknade vatten på Tyvärr det blit inte så där starkt heller säj ca 5% antagligen mindre,
Nu är ölet tappat på flaska och har stått och lagrat i snart 2 veckor. Det har bildats lagom med kolsyra, men nåt skum blir det inte, hur hastigt man än häller upp ölet... Men då kom jag på att jag häller upp det mesta ölet i ett glas, sen tar jag en liten slatt som jag häller i en burk med lock (jag tar inte med bottenslammet) och så skakar jag burken allt vad jag kan och sen häller jag upp det i glaset... vips så har jag en skumkrona.. man får inte va dum....
Jag vinner nog inga priser, men det smakar skapligt. Smakar bättre än de maträtter jag försöker mig på att göra iaf...
Jag vinner nog inga priser, men det smakar skapligt. Smakar bättre än de maträtter jag försöker mig på att göra iaf...
Att det inte blir något skum är nog inte så konstigt egentligen.
Här är några föreslagna felkällor:
Maltsirap innehåller inte så himla mycket proteiner, och socker inget alls.
Om jag inte har helt fel så är det proteinerna(ok det krävs väl mer än bara proteiner men socker hjälper inte till) som bildar skummet.
Sedan måste ditt glas du dricker ur vara väldigt rent.
Fett och rester av diskmedel dödar effektivt skummet.
Diska och skölj med massor av kallt vatten.
Vet inte vad alkoholhalten är, men desto högre alkoholhalt desto mindre skum bildas.
Jag själv hade lite problem att få vackert skum i början på min ölkarriär vilket jag löst genom att helt enkelt slänga med en matsked vetemjöl.
Det var en ide jag fick från ingenstans och den fungerade bra, eventuellt kan väl ölet bli lite disigt kanske, även om jag inte kommer ihåg det problemet.
Men skumkronan blev jättebra
Nuförtiden får jag bra skum men kasst utbyte istället
Prova gärna och rapportera, det är många år sedan och minnet har falnat.
Bra att du har en vettig referensram, vissa hembryggare har säkert lagat avancerade maträtter och bakat surdeglimpor halva livet och tycker då ölbryggning är enkelt
Lycka till, du verkar vara bra på att hitta lösningar på problem, det är aldrig fel!
Här är några föreslagna felkällor:
Maltsirap innehåller inte så himla mycket proteiner, och socker inget alls.
Om jag inte har helt fel så är det proteinerna(ok det krävs väl mer än bara proteiner men socker hjälper inte till) som bildar skummet.
Sedan måste ditt glas du dricker ur vara väldigt rent.
Fett och rester av diskmedel dödar effektivt skummet.
Diska och skölj med massor av kallt vatten.
Vet inte vad alkoholhalten är, men desto högre alkoholhalt desto mindre skum bildas.
Jag själv hade lite problem att få vackert skum i början på min ölkarriär vilket jag löst genom att helt enkelt slänga med en matsked vetemjöl.
Det var en ide jag fick från ingenstans och den fungerade bra, eventuellt kan väl ölet bli lite disigt kanske, även om jag inte kommer ihåg det problemet.
Men skumkronan blev jättebra
Nuförtiden får jag bra skum men kasst utbyte istället
Prova gärna och rapportera, det är många år sedan och minnet har falnat.
Bra att du har en vettig referensram, vissa hembryggare har säkert lagat avancerade maträtter och bakat surdeglimpor halva livet och tycker då ölbryggning är enkelt
Lycka till, du verkar vara bra på att hitta lösningar på problem, det är aldrig fel!
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten