Ojojoj! Hur ska jag göra?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
*nu är det dags att oj-oj-oja sig igen*
så det var dags att prova "ölet" som jag drog igång förut (det som nämns först i tråden). Jag och min kompis, som skulle hjälpa mig att avgöra hur ölet hade blivit, öppnade en flaska, hällde upp varsit glas och ett ordentligt skum lade sig ovan på bryggden. det tyckte i alla fall jag verkade lovande. Så till bedömningen:
Färg: Mycket fin rödaktig, väldigt mörk.
Doft: jag tyckte det luktade mycket starkt om jäst, min kompis kunde urskillja tydliga nyanser av kloak..
Smak: Tunt, syrligt, "som att ta en vanlig ale och blanda den med en miller light" jag vet inte om det var så att det var surt eller om jag intalde mig själv det. Det var inte gott i alla fall..
Då är frågan har jag fått en infektion eller är det resultatet av att göra alla fel som går?
Kan någon gå i god för att det kommer bli bättre om jag gör alla rätt?
/Liten och rädd Drutten
så det var dags att prova "ölet" som jag drog igång förut (det som nämns först i tråden). Jag och min kompis, som skulle hjälpa mig att avgöra hur ölet hade blivit, öppnade en flaska, hällde upp varsit glas och ett ordentligt skum lade sig ovan på bryggden. det tyckte i alla fall jag verkade lovande. Så till bedömningen:
Färg: Mycket fin rödaktig, väldigt mörk.
Doft: jag tyckte det luktade mycket starkt om jäst, min kompis kunde urskillja tydliga nyanser av kloak..
Smak: Tunt, syrligt, "som att ta en vanlig ale och blanda den med en miller light" jag vet inte om det var så att det var surt eller om jag intalde mig själv det. Det var inte gott i alla fall..
Då är frågan har jag fått en infektion eller är det resultatet av att göra alla fel som går?
Kan någon gå i god för att det kommer bli bättre om jag gör alla rätt?
/Liten och rädd Drutten
Musik, öl och vin i varierande ordning.
Jadu det låter som en av mina första brygder.... 
Kloakdoften kan komma från en infektion, eller mer troligt en lite trött/skadad jäst som inte fått dom förutsättningar den ville.
Ta större jästgiva nästa gång, slå inte i jästen när vörten är för varm och jäs ölen lite kallere och syresätt vörten ordentligt före eller efter du tillsätter jästen.
Vad för jäst har du kört på, vilken temperatur hade du på ölen och vad var specarna för jästen, ibland kan tunnan bli några grader varmare än omgivningen.
Om ölen smakar jäst är den nog inte färdigjäst. Alternativt så har du en jäst som inte vill lägga sig på bottnen när du är klar.
Detta löser du genom att ställa ölen kallt en eller några dagar innan du tappar om och låter bli att skaka skaka om ölen innan du tappar om.
Ett kylskåp är bra, såhär års funkar en altan eller balkong också bra.
Det gör inget om din öl fryser, den överlever nog ändå, om du är orolig kan du tillsätta lite jäst efteråt.
Har du tur kan du lagra ölen och den blir bättre, blir den sämre är det definitivt en infektion.
Lycka till med brygd nummer två
Kloakdoften kan komma från en infektion, eller mer troligt en lite trött/skadad jäst som inte fått dom förutsättningar den ville.
Ta större jästgiva nästa gång, slå inte i jästen när vörten är för varm och jäs ölen lite kallere och syresätt vörten ordentligt före eller efter du tillsätter jästen.
Vad för jäst har du kört på, vilken temperatur hade du på ölen och vad var specarna för jästen, ibland kan tunnan bli några grader varmare än omgivningen.
Om ölen smakar jäst är den nog inte färdigjäst. Alternativt så har du en jäst som inte vill lägga sig på bottnen när du är klar.
Detta löser du genom att ställa ölen kallt en eller några dagar innan du tappar om och låter bli att skaka skaka om ölen innan du tappar om.
Ett kylskåp är bra, såhär års funkar en altan eller balkong också bra.
Det gör inget om din öl fryser, den överlever nog ändå, om du är orolig kan du tillsätta lite jäst efteråt.
Har du tur kan du lagra ölen och den blir bättre, blir den sämre är det definitivt en infektion.
Lycka till med brygd nummer två
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten 
okej..
hmm, ja det var ju en sån typ Cooper sats och det var inte fören efter jag satt igång den som jag insåg att jag gjort alla fel man kan men nu har jag i alla fall beställt allt jag kan tänkas behöva från humlegården och då bör det väl bli lättare att lyckas
hmm, ja det var ju en sån typ Cooper sats och det var inte fören efter jag satt igång den som jag insåg att jag gjort alla fel man kan men nu har jag i alla fall beställt allt jag kan tänkas behöva från humlegården och då bör det väl bli lättare att lyckas
Jästen i Coppers-satser är absolut det sämsta med dessa satser alla kategorier. Sedan om det andra däri är så bra eller inte är mer upp till bryggaren att avgöra. Men jästen är den saken i satsen som fördärvar den mest. Det är en standardjäst som de har till alla ölsataser oberoende av öltyp.
Byter man ut jästen så har man som jag ser det ökat på kvalitén med det dubbla, man får det t.o.m. drickbart. Lägger man sedan till lite humlesmak får man ett öl man inte behöver skämmas för inför polarna. Givetvis slänger man inte i något socker utan minskar istället på vattenmängden, vill man ha mycket tar man två burkar.
Lycka till med nästa bryggd, se den första som en lärdom i hur man inte skall göra.
// Kim
Byter man ut jästen så har man som jag ser det ökat på kvalitén med det dubbla, man får det t.o.m. drickbart. Lägger man sedan till lite humlesmak får man ett öl man inte behöver skämmas för inför polarna. Givetvis slänger man inte i något socker utan minskar istället på vattenmängden, vill man ha mycket tar man två burkar.
Lycka till med nästa bryggd, se den första som en lärdom i hur man inte skall göra.
// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
tack för "peppet" Kim!
Jag vet inte om du såg lin shopping-lista men jag har i alla fall köpt en massa grejer från humlegården och i går knäckte näringskulan i jästpåsen igår.. Bara en tanke som slog mig i går nnär jag egentligen skulle sova var hur stor betydelse har det vilket malt extrakt man använder till förkulturen? Någon som har någon koll på det?
Nästa fråga: Jag hittade en formel för att beräkna IBU och och kom fram till att det skulle hamna runt en 11-12 IBU (Fuggle 4,5%) om jag skulle använda 25g humle.. Påstående: Man vill väl hamna runt 20 IBU. Fråga: ska jag ha i mer humle, ska jag koka längre än 60 min eller har jag räknat fel?
Jag vet inte om du såg lin shopping-lista men jag har i alla fall köpt en massa grejer från humlegården och i går knäckte näringskulan i jästpåsen igår.. Bara en tanke som slog mig i går nnär jag egentligen skulle sova var hur stor betydelse har det vilket malt extrakt man använder till förkulturen? Någon som har någon koll på det?
Nästa fråga: Jag hittade en formel för att beräkna IBU och och kom fram till att det skulle hamna runt en 11-12 IBU (Fuggle 4,5%) om jag skulle använda 25g humle.. Påstående: Man vill väl hamna runt 20 IBU. Fråga: ska jag ha i mer humle, ska jag koka längre än 60 min eller har jag räknat fel?
Har lite dålig med tid att svara just nu men...
Nej det har egentligen ingen betydelse vilket maltextarkt man använder, men givetvis finns det ju ingen anledning att använda de mörkare sorterna. Så normalt använder man den ljusa.
Nu vet jag inte vilken öl du tänkt göra, men 20 passar ex. bra till en Skotte (som har lågt BU).
Men hur som helst man räknar 60 min som maxtid oberoende om du kokar 60 eller ex 80 min.
Nu hinner jag inte mer, skall spela fia med lillgrabben.
// Kim
Nej det har egentligen ingen betydelse vilket maltextarkt man använder, men givetvis finns det ju ingen anledning att använda de mörkare sorterna. Så normalt använder man den ljusa.
Nu vet jag inte vilken öl du tänkt göra, men 20 passar ex. bra till en Skotte (som har lågt BU).
Men hur som helst man räknar 60 min som maxtid oberoende om du kokar 60 eller ex 80 min.
Nu hinner jag inte mer, skall spela fia med lillgrabben.
// Kim
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Det här känner jag inte till. Jag måste erkänna att även när vi kokar iKim skrev:Men hur som helst man räknar 60 min som maxtid oberoende om du kokar 60 eller ex 80 min.
2 timmar så kastar vi inte i humlen förrän det är 60 minuter kvar. Dock
borde man kunna koka sitt humle i 120 minuter och räkna med det om
man vill? eller?
Utbytet faller iofs på så sätt att skillnaden mellan 60 minuter och 120 min
inte ger dubbelt IBU-bidrag. Det gäller ju dock även om man kokar 60 min
då man inte får dubbelt så högt utbyte som om man kokar i 30 minuter.
My hope is hops
- Anders Boström
- Vattenbehandlare

Ojojoj! Hur ska jag göra?
Om du räknat med 25 liter så har du räknat ok.
25gram humle med 4.5% alfasyra innehåller 25*0,045 = 1.125g = 1125 mg
om du räknar med 25% utbyte blir det 281mg.
IBU är mg/liter så använder du detta i 25liter öl blir IBU: 281/25 = 11.2
Jag brukar lite enkelt räkna med 25% på 60minuter i mina normalöl.
ökar du tiden upp till 120 minuter så får du kanske 2-3procentenheter till.
Alltså effektivare att öka humlemängden.
Om du vill ha 25 liter med 20IBU, 25% utbyte, och 4.5%-ig humle:
Du behöver 25liter * 20IBU = 500mg alfasyra.
Eftersom utbytet bara är 25% så skall du ta humle för 500mg/0,25 =
2000mg = 2gram
2 gram alfasyra från 4.5%ig humle ger 2/0,045 = 44gram humle
Har du fler givor som kokar kortare tid, så ger dom också bidrag och då
får du naturligtvis minska förstagivan.
Om det är just 20IBU du vill ha beror på öltyp och styrka. För en
traditionell veteöl så kanske det är lagom, för en pilsner i
"starkölsklass" är det ganska lite, snarare då 25-40 etc...
Vill du sätta dig mer in i humlegivor och inte bara använda tumregler så
läs:
http://www.howtobrew.com/section1/chapter5-5.html
Vill du veta massor om humling så läs hela kapitel 5.
mvh/anders
Drutten skrev:
25gram humle med 4.5% alfasyra innehåller 25*0,045 = 1.125g = 1125 mg
om du räknar med 25% utbyte blir det 281mg.
IBU är mg/liter så använder du detta i 25liter öl blir IBU: 281/25 = 11.2
Jag brukar lite enkelt räkna med 25% på 60minuter i mina normalöl.
ökar du tiden upp till 120 minuter så får du kanske 2-3procentenheter till.
Alltså effektivare att öka humlemängden.
Om du vill ha 25 liter med 20IBU, 25% utbyte, och 4.5%-ig humle:
Du behöver 25liter * 20IBU = 500mg alfasyra.
Eftersom utbytet bara är 25% så skall du ta humle för 500mg/0,25 =
2000mg = 2gram
2 gram alfasyra från 4.5%ig humle ger 2/0,045 = 44gram humle
Har du fler givor som kokar kortare tid, så ger dom också bidrag och då
får du naturligtvis minska förstagivan.
Om det är just 20IBU du vill ha beror på öltyp och styrka. För en
traditionell veteöl så kanske det är lagom, för en pilsner i
"starkölsklass" är det ganska lite, snarare då 25-40 etc...
Vill du sätta dig mer in i humlegivor och inte bara använda tumregler så
läs:
http://www.howtobrew.com/section1/chapter5-5.html
Vill du veta massor om humling så läs hela kapitel 5.
mvh/anders
Drutten skrev:
Nästa fråga: Jag hittade en formel för att beräkna IBU och och kom
fram till att det skulle hamna runt en 11-12 IBU (Fuggle 4,5%) om jag
skulle använda 25g humle.. Påstående: Man vill väl hamna runt 20 IBU.
Fråga: ska jag ha i mer humle, ska jag koka längre än 60 min eller har
jag räknat fel?
okej tanken var väl att göra nogon form av ale då jag har en ale jäst.. Kanske något åt Brown ale hållet om man lyckas med det..
Ska man inte koka vörten i minst 60 minuter för att bli av med svavel eller hur det var också.. Men det där med att räkna med de andra humlegivorna till IBU´n funkar väl inte riktigt så enkelt för om jag förstått det rätt så är väl inte bitterämnena vatten lösliga och det är därför man ska koka det i 60 minuter för att "ha sönder" dessa bitterämnen så att de blandar sig med vörten ordentligt. Eller jag kanske är ute och cyklar nu? Ska väl läsa om det när jag får ork att tänka och läs engelska..
Ja, i söndags knäckte jag näringspåsen i jästpåsen och i går (tisdag) kväll insåg jag att jag inte kommer vara hemma på hela dagen eller kvällen idag (håller på med ett 13timmars pass på jobbet
). Så i alla fall gjorde jag vört på 0,5 dl maltextrakt och 7 dl vatten, kylde den och hade i jästen och kom inte på förän efter att jag glömt syresätta vörten. Kändes inte som någon jättekatastrof men blev lite orolig i morse när jag såg den och det kom någon liten bubbla ur jäsröret men det var inte alls mycket och det var bara lite skum på ytan men såg mer ut som kolsyreskum än något annat.. Har jag gjort vrldens dunder tabbe igen eller fungerar det ändå?
Ska man inte koka vörten i minst 60 minuter för att bli av med svavel eller hur det var också.. Men det där med att räkna med de andra humlegivorna till IBU´n funkar väl inte riktigt så enkelt för om jag förstått det rätt så är väl inte bitterämnena vatten lösliga och det är därför man ska koka det i 60 minuter för att "ha sönder" dessa bitterämnen så att de blandar sig med vörten ordentligt. Eller jag kanske är ute och cyklar nu? Ska väl läsa om det när jag får ork att tänka och läs engelska..
Ja, i söndags knäckte jag näringspåsen i jästpåsen och i går (tisdag) kväll insåg jag att jag inte kommer vara hemma på hela dagen eller kvällen idag (håller på med ett 13timmars pass på jobbet
Nu hade jag ju väldigt brått när jag skrev så det tolkades tydligen olika.
Vad jag menade var att man räknar med BU man får från beskagivan som samma om man kokar med den i 60 min eller ex. 80 min. Dvs båda räknas som att de kokat i 60 min vilket då blir maxvärdet. Om man kokar mindre tid så räknar man med den tiden. Oftast kokar man ju själva koket längre och räknar inte beskan på den tiden, vilket tydligen någon missförstod på mitt snabba inlägg, utan på den faktiska tid beskan finns i (dock beräknat som max 60 min). Normal kokar man 1-2 timmar. Det finns ju sedan extremer upp till 6-8 eller kanske mer - finns ju egentligen ingen övre gräns. Man bör heller inte koka med humlet mer än max 1.5 timme då man istället börjar misnak BU. Därför brukar de flesta koka beskahumlen just i 60 minuter.
Hoppas du förstår, ta annars en bok som berättar det mer ingående.
// Kim
Vad jag menade var att man räknar med BU man får från beskagivan som samma om man kokar med den i 60 min eller ex. 80 min. Dvs båda räknas som att de kokat i 60 min vilket då blir maxvärdet. Om man kokar mindre tid så räknar man med den tiden. Oftast kokar man ju själva koket längre och räknar inte beskan på den tiden, vilket tydligen någon missförstod på mitt snabba inlägg, utan på den faktiska tid beskan finns i (dock beräknat som max 60 min). Normal kokar man 1-2 timmar. Det finns ju sedan extremer upp till 6-8 eller kanske mer - finns ju egentligen ingen övre gräns. Man bör heller inte koka med humlet mer än max 1.5 timme då man istället börjar misnak BU. Därför brukar de flesta koka beskahumlen just i 60 minuter.
Hoppas du förstår, ta annars en bok som berättar det mer ingående.
// Kim
Nu får ni lugna er lite i era humlekok här.
Ta gärna i mer humle och koka kortare tid, och få samma BU men en mer humledoft och smak. Humle är inte så dyrt, snåla inte.
Att koka humlen mer än en timme ska enligt regelboken ge en metallisk beska, denna hittar man inte så sällan i billig starköl.
Har själv aldrig kokat den så läge för att kolla, om du gör öl på extrakt så behöver ölen bara koka så mycket att vörten blir desinficerad.
Svavel och dms skall redan vara bortkokad när sirapen eller bryggsockret kokades ner på fabriken.
Prova att göra en ale och bara koka den i 15 minuter, men dra i bra med humle i några intervaller.
Gärna någon amerikansk humle om man gillar det.
Amarillo, willamette, eller kanske cascade om man inte är trött på den humlen förstpåss.
Det är nog inte många som märker att det är en extraktbrygd då inte.
Ta gärna i mer humle och koka kortare tid, och få samma BU men en mer humledoft och smak. Humle är inte så dyrt, snåla inte.
Att koka humlen mer än en timme ska enligt regelboken ge en metallisk beska, denna hittar man inte så sällan i billig starköl.
Har själv aldrig kokat den så läge för att kolla, om du gör öl på extrakt så behöver ölen bara koka så mycket att vörten blir desinficerad.
Svavel och dms skall redan vara bortkokad när sirapen eller bryggsockret kokades ner på fabriken.
Prova att göra en ale och bara koka den i 15 minuter, men dra i bra med humle i några intervaller.
Gärna någon amerikansk humle om man gillar det.
Amarillo, willamette, eller kanske cascade om man inte är trött på den humlen förstpåss.
Det är nog inte många som märker att det är en extraktbrygd då inte.
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten 
Okidoki.. Nu står den på jäsning i alla fall.. Blev lite missöden med överkokning och lite brännt i botten men jag antar att det är en nybryggares öde att lära av misstagen..
Slängde i 44g som fick koka 60 min, 20g som fick koka i 15 min och ytterligare 10g i 5 min. Så nu är det bara nästan en månad tills man får se om det blev bra eller om det bara är att börja om..
Slängde i 44g som fick koka 60 min, 20g som fick koka i 15 min och ytterligare 10g i 5 min. Så nu är det bara nästan en månad tills man får se om det blev bra eller om det bara är att börja om..
Nya missförstånd och jag ser dem gärna oxå i min text, tack pere för ett skönt inlägg. All heder för den rättningen.
Givetvis menar jag ju inte att man skall koka humlen mer än 60 minuer, det var bara mer teoretiskt för att beräkna BU. Håller med dig fullt ut, koka bitterhumlen i max 60 min. Men att koka mindre är ju också fresatande för smakens skull, precis som du säger.
Det är ju genom missförstånd alla krig & ovänskap m.m. uppstått. "Varför kan ni inte fatta vad jag menar. Inte vad jag skriver"!!
Det dyraste med att brygga öl är ändå min tid.
// Kim
Givetvis menar jag ju inte att man skall koka humlen mer än 60 minuer, det var bara mer teoretiskt för att beräkna BU. Håller med dig fullt ut, koka bitterhumlen i max 60 min. Men att koka mindre är ju också fresatande för smakens skull, precis som du säger.
Det är ju genom missförstånd alla krig & ovänskap m.m. uppstått. "Varför kan ni inte fatta vad jag menar. Inte vad jag skriver"!!
Det dyraste med att brygga öl är ändå min tid.
// Kim
- Fredrik Almgren
- Maltrostare