Besk och stark statistik
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- Dan Nilsson
- SHBF - Bryggkursledare
Besk och stark statistik
En skojig länk till statistik över beskaste och starkaste öl mm:
http://www.beertutor.com/beers/index.php?t=beer_stats
Synd att de inte listade DMS, som jag jagat i flera veckor nu.
http://www.beertutor.com/beers/index.php?t=beer_stats
Synd att de inte listade DMS, som jag jagat i flera veckor nu.
// Danne Läs mer om mig =>
Och jag som personligen tycker att en "Sierra Nevada Bigfoot" är så besk att den knappast längre smakar öl, bara superbeskt gräs(ligt).
Då undrar man ju hur god en "Founders Devil Dancer Triple IPA" på 200 UBI kan bli. Skulle kanske vara kul å prova men nog inget mer.....
Tyvärr så verkar både alkoholstyrka och BU öka för varje år. Tycker det är en sorglig utveckling vi har till mötes. Stort, mäktigt och starkt innebär ju inte att det behöver blir bra. Tyvärr verkar det vara enklare att göra starkare öl med mycket beska. För då slipper man ju trillskas med allt vad det innebär att tillverka alkoholsvagare öl, där inget kan döljas bakom ex. en superbeska.
// Kim
Då undrar man ju hur god en "Founders Devil Dancer Triple IPA" på 200 UBI kan bli. Skulle kanske vara kul å prova men nog inget mer.....
Tyvärr så verkar både alkoholstyrka och BU öka för varje år. Tycker det är en sorglig utveckling vi har till mötes. Stort, mäktigt och starkt innebär ju inte att det behöver blir bra. Tyvärr verkar det vara enklare att göra starkare öl med mycket beska. För då slipper man ju trillskas med allt vad det innebär att tillverka alkoholsvagare öl, där inget kan döljas bakom ex. en superbeska.
// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Nu är vi inne på djupare vatten, rätta gärna om jag har fel. Nomalt använder de ju champagnejäst för att nå högre höjder än med öljäst. Men troligen använder de sprit och en jävla massa marknadsföring - det sista höjer ju oxå några procentenheter :-)Pål skrev:Hur är det möjligt att jäsa en öl till 25%? Trodde att jästceller kolarvippen vid 15-20%? Är dessa typer av öl "spritade" eller finns det jäststammar som klarar av att jäsa öl till 25% och mer?
Mvh
Pål
Detta är ju precis det jag ville få fram, att även ölen idag blir mer innehållsrik (i fråga om smaker etc. så kommer dennna "jävla" pålaga som ett brev på posten). Tydligen lär vi oss människor inget och faller föga för reklamen.
Varför inte slå back nu? I alla fall vi hembryggare! Låt de få reda på att det skiten köper vi inte (= skit i å provsmaka/smaka) så försvinner det. Annars kommer alla att snart ha 25% öl.... är det det vi vill?
Tyvärr tenderar många öldomare att gå emot det hållet att ju mer smaker det finns ju bättre är det, och jag vet själv att det är lätt att falla i den gropen, men det går att ändra på..... Jag har i min lilla erfarenher som domare försökt drivit lobbyn åt andra hållet och jag står för det jag gör och kommer nog absolut fortsätta med det.
Om man hör med andra domare hur kul det är med just övriga secial så blir man lite mörkrädd. Så återigen låt oss vurna för öl, och riktig öl, för med starkt och lång lagring kan man tydligen gå hur långt som helst.
Fast visst kan det vara supergott det med, men öl har ju å andra sidan stått för just ett mer enklare vardagsdricka än ett överspaceat findricka ala vin. = ett öl för folket och alla å envar. Folköl är för det mesta, tyvärr skit, pga kommersiella skäl. Men en öl runt 4-5% det är just vad ger ölet sin rätta styrka och här tvingas vi till perfektion för att lyckas - låt oss för guds skull inte tappa denna oerhört viktiga del och kulturarv. Låt inte de strarka sakerna sänka oss ner i ett alkoholträsk, då är vi ju liksom tillbaka där vi började, där monopolet tog överhanden. Låt det inte hända igen när vi nu återigen börjar få tillbaka lite dryckeskultur i Sverige.
// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Jag tror att risken är grymt minimal att vi bara kommer att ha 25%-ig
skitöl som är alldeles för besk om vi inte bojkottar denna sorts öl. Inte
heller ser jag att vi i detta fall måste göra uppror mot extrem öl för
att vi är hembryggare.
Jag tycker tvärtom att det är kul om det finns både jättestark och jättesvag
öl. Vi får gärna göra något som ser till att båda kan finnas.
Om vi prompt skall göra uppror så föreslår jag att vi gör uppror mot
ljus lager som smakar grönsaker. Där finns det i alla fall en del väderkvarnar
att bekämpa. Det kan ju vara bra för dem som inte vill att det skall
gå alltför fort.
skitöl som är alldeles för besk om vi inte bojkottar denna sorts öl. Inte
heller ser jag att vi i detta fall måste göra uppror mot extrem öl för
att vi är hembryggare.
Jag tycker tvärtom att det är kul om det finns både jättestark och jättesvag
öl. Vi får gärna göra något som ser till att båda kan finnas.
Om vi prompt skall göra uppror så föreslår jag att vi gör uppror mot
ljus lager som smakar grönsaker. Där finns det i alla fall en del väderkvarnar
att bekämpa. Det kan ju vara bra för dem som inte vill att det skall
gå alltför fort.
My hope is hops
HejKim skrev:Nu är vi inne på djupare vatten, rätta gärna om jag har fel. Nomalt använder de ju champagnejäst för att nå högre höjder än med öljäst. Men troligen använder de sprit och en jävla massa marknadsföring - det sista höjer ju oxå några procentenheterPål skrev:Hur är det möjligt att jäsa en öl till 25%? Trodde att jästceller kolarvippen vid 15-20%? Är dessa typer av öl "spritade" eller finns det jäststammar som klarar av att jäsa öl till 25% och mer?
Mvh
Pål
Detta är ju precis det jag ville få fram, att även ölen idag blir mer innehållsrik (i fråga om smaker etc. så kommer dennna "jävla" pålaga som ett brev på posten). Tydligen lär vi oss människor inget och faller föga för reklamen.
Varför inte slå back nu? I alla fall vi hembryggare! Låt de få reda på att det skiten köper vi inte (= skit i å provsmaka/smaka) så försvinner det. Annars kommer alla att snart ha 25% öl.... är det det vi vill?
Tyvärr tenderar många öldomare att gå emot det hållet att ju mer smaker det finns ju bättre är det, och jag vet själv att det är lätt att falla i den gropen, men det går att ändra på..... Jag har i min lilla erfarenher som domare försökt drivit lobbyn åt andra hållet och jag står för det jag gör och kommer nog absolut fortsätta med det.
Om man hör med andra domare hur kul det är med just övriga secial så blir man lite mörkrädd. Så återigen låt oss vurna för öl, och riktig öl, för med starkt och lång lagring kan man tydligen gå hur långt som helst.
Fast visst kan det vara supergott det med, men öl har ju å andra sidan stått för just ett mer enklare vardagsdricka än ett överspaceat findricka ala vin. = ett öl för folket och alla å envar. Folköl är för det mesta, tyvärr skit, pga kommersiella skäl. Men en öl runt 4-5% det är just vad ger ölet sin rätta styrka och här tvingas vi till perfektion för att lyckas - låt oss för guds skull inte tappa denna oerhört viktiga del och kulturarv. Låt inte de strarka sakerna sänka oss ner i ett alkoholträsk, då är vi ju liksom tillbaka där vi började, där monopolet tog överhanden. Låt det inte hända igen när vi nu återigen börjar få tillbaka lite dryckeskultur i Sverige.
// Kim
Jag håller med Fredrik, tror knappast att 25% iga öl blir några favoriter, men jag som gammal hembryggare skulle absolut vilja "kunna" brygga en öl uppemot dom nästan sprit volymerna, bara för att kunna göra det. Du glömmer Kim att i bland vill vi gå vidare och höja gränserna, ibland blir det inget vidare, jag tror att 25% inte kommer att attrahera allt för många, skulle det så ok varför inte? Dom som tycker att Sofiero 7,2%, gillar antagligen oxså dom ölen som ligger på 10% och gillar man 10% öl då är ju inte steget långt till 25%. I bland så brygger vi ju Barley wine uppemot 10% och om det är bryggt enligt konstens alla regler så blir man ju lätt berömd. En BW på 10% med en beska uppemot 80-100% är den egentligen god?
Bo
Tycker egentligen att ett 25%-igt öl är i princip lika ointressant som ett 5%-igt öl som inte smakar någonting (för att det är gjort på 25% malt och resten majs). Båda är ytterligheter men väldigt lika avigsidor av kommersiellt bryggande. "Kan man inte göra ett billigt billigt skräpöl som hela världen vill köpa flakvis av, så kan jag väl brygga ett 25%-igt skräpöl som ett fåtal köper bara för att det är ett superstarkt skräpöl".
Utan att underkatta konsumenterna, men är det inte i stort sett samma konsumenter som köper båda ölen? Smak kan väl omöjligen ha något med konsumtionen att göra i dessa två fall?
Beskt öl är en fluga, framförallt inom hembryggningen och inom mikrobryggindustrin, som vi har ärvt från jänkarna. Den kommer i sinnom tid att ebbas ut och många hembryggare kommer i stället att fokusera på hur man kan få den bästa maltsmaken i ett öl endast bryggt på pilsnermalt och med 15 IBU. Det är mycket mer en utmaning än att damma på med 100IBU i princip i vilket öl som helst.
Men frågan kvarstår - går det att jäsa ett öl till 25%? Eller måste man sprita ölen - och i så fall är det väl inte en öl?
Utan att underkatta konsumenterna, men är det inte i stort sett samma konsumenter som köper båda ölen? Smak kan väl omöjligen ha något med konsumtionen att göra i dessa två fall?
Beskt öl är en fluga, framförallt inom hembryggningen och inom mikrobryggindustrin, som vi har ärvt från jänkarna. Den kommer i sinnom tid att ebbas ut och många hembryggare kommer i stället att fokusera på hur man kan få den bästa maltsmaken i ett öl endast bryggt på pilsnermalt och med 15 IBU. Det är mycket mer en utmaning än att damma på med 100IBU i princip i vilket öl som helst.
Men frågan kvarstår - går det att jäsa ett öl till 25%? Eller måste man sprita ölen - och i så fall är det väl inte en öl?
-
peter.lithner
- Helmaltsbryggare

Besk och stark statistik
Wyeast säger ju i alla fall att de har jäst som kommer upp över 20%. Tex http://www.wyeastlab.com/rw_yeaststrain_detail.cfm?ID=52
/peter, göteborg
- Bosse Bergenståhl
- Vattenbehandlare

Det lär vara jäststammar speciellt framtagna för etanolproduktion som har denna fenomenala alkohotolerans. Har smakat Ultima, ett av de där alkoholstarka ölen. Smakade ungefär som torr, billig sherry, alltså inte så gott. Men jag tycker helt självklart att det är bra att vissa bryggerier tänjer gränserna så långt det går. Det gör INTE de bryggerier som gör ljus lager som smakar kokt broccoli, de brygger inte heller bara ett par tusen liter av denna smörja, de brygger hektolitervis - i sekunden... Stoppa fördumningtsunamin...
malt är gott
Nu ska vi inte racka ner för myckt på alkoholstark öl.
På Öl och whiskymässan stod ett gäng danskar och serverade varm öl.
Om jag inte missförstod det så funkar det sähär:
Jäs en stark mörk belgare och innan den är klar så kör man i en bra dos med sprit så man dödar jästen och får en hög restsötma.
Typ som portvin tror jag.
Denna öl skall serveras varm med en klick sifongrädde på toppen.
Borde få lov att vara med på julölsträffen tycker jag....
Varför har ingen serverat en bra ölglögg på någon julölsträff än?
En öl måste väl inte vara kall?
På Öl och whiskymässan stod ett gäng danskar och serverade varm öl.
Om jag inte missförstod det så funkar det sähär:
Jäs en stark mörk belgare och innan den är klar så kör man i en bra dos med sprit så man dödar jästen och får en hög restsötma.
Typ som portvin tror jag.
Denna öl skall serveras varm med en klick sifongrädde på toppen.
Borde få lov att vara med på julölsträffen tycker jag....
Varför har ingen serverat en bra ölglögg på någon julölsträff än?
En öl måste väl inte vara kall?
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten