Kommersiell öl
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kommersiell öl
Vad är det som händer? Köpte några riktiga bottennapp idag, beträffande oktoberfestöl. Har dock inte testat Stallgårdens öl. Mer säger jag inte. Men vidriga var dom. De 3 jag drack hade inte fått medalj på HB-SM kan jag säga.
Du har helt rätt! Jag är också grymt besviken. Köpte in Paulaner, Hofbräu, Spaten och Löwenbräu och samtliga var dom starka (+6%) varianter av Münchener Helles. Och det är långt i från definitionen av Märzen/Oktoberfest.
Visserligen gillar jag Helles men känner mig dels lurad på att man kallar ölen Oktoberfest och dels att en Helles inte behöver vara mycket starkare än 5.3%. 6% är på tok för hög alkoholhalt för ett halmljust pilsneröl, i min personliga mening alltså.
Slottskällans Oktoberfest var å andra sidan en god Märzen, inte märkvärdig med dock godkänd. Stallhagen har jag inte hunnit prova än.
Visserligen gillar jag Helles men känner mig dels lurad på att man kallar ölen Oktoberfest och dels att en Helles inte behöver vara mycket starkare än 5.3%. 6% är på tok för hög alkoholhalt för ett halmljust pilsneröl, i min personliga mening alltså.
Slottskällans Oktoberfest var å andra sidan en god Märzen, inte märkvärdig med dock godkänd. Stallhagen har jag inte hunnit prova än.
- rick.lindqvist
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Paulaner
Vilka tre sorter tyckte du var kassa?
Vi provar alla oktoberölen nu på lördag, men mina anteckningar säger mig att Spaten ofta är mycket stabil. Paulaner tjuvsmakade jag på häromdagen, och den var riktigt fin med muncherner/vienna-toner, dock lite spritig utan att störa.
Stallhagen är provad sedan tidigare, den var okej, dock lite söt- och kanske bock-aktig.
Hur många bryggerier i Tyskland konditionerar sina oktoberöl i mer än max en månad kan man undra. Få gissar jag.
Jag kanske återkommer med vidare funderingar efter lördag.
Vi provar alla oktoberölen nu på lördag, men mina anteckningar säger mig att Spaten ofta är mycket stabil. Paulaner tjuvsmakade jag på häromdagen, och den var riktigt fin med muncherner/vienna-toner, dock lite spritig utan att störa.
Stallhagen är provad sedan tidigare, den var okej, dock lite söt- och kanske bock-aktig.
Hur många bryggerier i Tyskland konditionerar sina oktoberöl i mer än max en månad kan man undra. Få gissar jag.
Det var faktiskt Löwenbräu som fick mig ölintresserad 1977. Då tyckte jag 355 ml flarran med silverkrage var kanongod. SB, nästan hela sortimentet, har en konstig hussmak som jag inte gillar. Misstänker att den kommer ifrån kornet, men jag har hört andra förklaringar också som jag dock tror mindre på. Men av alla de jag testat så vinner Stallgårdens öl, trots diacetylen.Pål skrev:Du har helt rätt! Jag är också grymt besviken. Köpte in Paulaner, Hofbräu, Spaten och Löwenbräu och samtliga var dom starka (+6%) varianter av Münchener Helles. Och det är långt i från definitionen av Märzen/Oktoberfest.
Senast redigerad av sigdarve den tisdag 2007-09-04 21:52, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Paulaner
Hofbräu var värst, vidrig kemikalie-doft. Löwen var bäst i mitt tycke. Paulaner har jag alltid stört mig på, lite som SB på nåt sätt, fast torrare. Har svårt att uttala mig om Erdinger, inget konstigt egentligen, men jag gillar inte typen.rick.lindqvist skrev:Vilka tre sorter tyckte du var kassa?
Münchenbryggeriernas helles har jag aldrig haft något mot, även om jag själv nog alltid klassat Löwenbräu lägst. Min favorit är Augustiner, det minsta av de stora bryggerierna, som tyvärr aldrig tycks nå särskillt långt utanför München. Annars är klostret Andechs strax väster om München det bästa tyska bryggeriet i min mening.
Men för mig är Märzen och Oktoberfestöl det samma, och då skall det vara ett kopparfärgat-bärnstensfärgat-ljusbrunt öl med maltig murrig lite karamellig smak. Dom här oktoberfestölen vara bara "vanliga" helles med mer alkohol. Det tycker jag är billigt.
Lustigt att du tyckte Hofbräu var sämst - jag tror jag gillade den bäst.
Men för mig är Märzen och Oktoberfestöl det samma, och då skall det vara ett kopparfärgat-bärnstensfärgat-ljusbrunt öl med maltig murrig lite karamellig smak. Dom här oktoberfestölen vara bara "vanliga" helles med mer alkohol. Det tycker jag är billigt.
Det skiter bryggerierna i bara de säljer (och helst då billigt). YPK (yrsel per krona) är en faktor som går hem hos majoriteten av folk, tyvärr.Pål skrev:Dom här oktoberfestölen vara bara "vanliga" helles med mer alkohol. Det tycker jag är billigt.
Tur att smaken är som baken - delad. Hurra för att ni tycker olika.
// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Fast det är rel. hög YPK på nämnda öl. Vad andra tycker, bryr jag mig inte om, eftersom det är jag som tycker rättKim skrev:Det skiter bryggerierna i bara de säljer (och helst då billigt). YPK (yrsel per krona) är en faktor som går hem hos majoriteten av folk, tyvärr.Pål skrev:Dom här oktoberfestölen vara bara "vanliga" helles med mer alkohol. Det tycker jag är billigt.
Tur att smaken är som baken - delad. Hurra för att ni tycker olika.
// Kim
Turistfälla och Bryggerijippo
Guten Heute alle faule Leute!
Var på tjänsteresa i Munchen förra året, händelsevis samma period som
Oktoberfesten infaller..............
Efter ca två timmar med blasköl och T-shirtmånglare åkte vi tilllbaka till
centrum där vi både åt och drack betydligt bättre än på "Tivolit".
Från fat fick vi ex.vis Andechser Dunkel Doppelbock och
Aventinus från Schneider und Sohn.
Och sådan kvalitetsdricka hittade ,då inte vi, på Oktoberfesten.
Jippo är och förblir jippo men inget för finsmakare som brygger bättre själv.
Var på tjänsteresa i Munchen förra året, händelsevis samma period som
Oktoberfesten infaller..............
Efter ca två timmar med blasköl och T-shirtmånglare åkte vi tilllbaka till
centrum där vi både åt och drack betydligt bättre än på "Tivolit".
Från fat fick vi ex.vis Andechser Dunkel Doppelbock och
Aventinus från Schneider und Sohn.
Och sådan kvalitetsdricka hittade ,då inte vi, på Oktoberfesten.
Jippo är och förblir jippo men inget för finsmakare som brygger bättre själv.
- Bosse Bergenståhl
- Vattenbehandlare

Många av dessa öl är lågprisöl. Och den kategorin som tittar noggrannast på prislappen väljer ofta bort beska öl. Beskan kan ju bli lite ansträngande om man vill klunka i sej mycket... eller om man är ovan vid öl...
Lite fylligare öl dämpar också rejält effekten av beskan och det kan ju ha påverkat provarna på bolaget, de försöker väl beskriva upplevd beska - inte faktisk halt av bitterämnen, det som vi talar om när det gäller BU.
Lite fylligare öl dämpar också rejält effekten av beskan och det kan ju ha påverkat provarna på bolaget, de försöker väl beskriva upplevd beska - inte faktisk halt av bitterämnen, det som vi talar om när det gäller BU.
malt är gott