Jästen blir antagligen American Ale, har iofsig en Belgian Wit och en Belgian Abbey som ligger och slumrar, men jag ville låta malt och humle stå i centrum här.
Frystömning - helt slut på karamell
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Så vi tänkte svänga ihop en frystömnings-ale (blev lite inspirerad av en tidigare tråd). Utöver pilsner och pale-ale malt så har jag 400g melanoidin och 700 gram munchner. Karamellmalten är helt slut... Vilka stilar ligger inom räckhåll med dessa två malter? Självklart kommer det hela sluta i den sedvanliga bastard-stilen (speciellt när jag plundrat grannens humleplantor på kottar
men jag undrar vilka ale-stilar som inte använder sig av karamellmalt (eller mörkare)...
Jästen blir antagligen American Ale, har iofsig en Belgian Wit och en Belgian Abbey som ligger och slumrar, men jag ville låta malt och humle stå i centrum här.
Melanoidinmalt ligger väl ganska nära karamellmalterna? Varför inte en belgisk pale ale, belgare behöver ju inte hålla 6% eller högre. Munchner Dunkel/Wiener/Märzen känns ju också ligga nära till hands men du verkar vilja få ett öl med mkt humle så varför inte en bitter eller apa som du redan föreslagit, det blir nog en bastard hur som helst men det är väl charmen men hembryggt 
Mitt minne är omfattande men dimmigt.
/Charles Darwin
/Charles Darwin
Tror inte att jag försöker mig på en Belgare i den här värmen...
Men nu dök det upp en till fråga; vi har precis varit ute och plockat in 75 gram färsk humle - hur mycket motsvarar det i torrvikt? Alfasyran har vi ju såklart ingen aning om, tänkte ändå bara ha den här till arom/smak. Kan det vara så mycket vatten som 50% ? Ett är iaf säkert, 20% var skalbaggar och spindlar!! Skämt åsido, humlen var jättefin och inte lusig men det var en hel del små skalbaggar och spindlar i den
Det blir väl iofsig bara extra kväve till jästen 
Men nu dök det upp en till fråga; vi har precis varit ute och plockat in 75 gram färsk humle - hur mycket motsvarar det i torrvikt? Alfasyran har vi ju såklart ingen aning om, tänkte ändå bara ha den här till arom/smak. Kan det vara så mycket vatten som 50% ? Ett är iaf säkert, 20% var skalbaggar och spindlar!! Skämt åsido, humlen var jättefin och inte lusig men det var en hel del små skalbaggar och spindlar i den
Hej!
Vår erfarenhet är att humle (skördat vid rätt mognadsgrad/vattenhalt) förlorar
75% av sin skördevikt vid torkning.
Hälsningar
Berith Karlsson
Närke Kulturbryggeri
Vår erfarenhet är att humle (skördat vid rätt mognadsgrad/vattenhalt) förlorar
75% av sin skördevikt vid torkning.
Hälsningar
Berith Karlsson
Närke Kulturbryggeri
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Tack Berith!
Fredrik: Jag har tyvärr ingen aning vad det är för sorts humle, ganska långa kottar, uppåt tre-fyra cm iaf, har toner av kåda och gräs, något Engelskt kanske?
Antagligen är det ingen fin-humle.. jag tror inte att det är något som är odlat med ölbryggning i åtanke.. mest prydnad.. Vi får väl se hur den smakar!
Fredrik: Jag har tyvärr ingen aning vad det är för sorts humle, ganska långa kottar, uppåt tre-fyra cm iaf, har toner av kåda och gräs, något Engelskt kanske?
Antagligen är det ingen fin-humle.. jag tror inte att det är något som är odlat med ölbryggning i åtanke.. mest prydnad.. Vi får väl se hur den smakar!