Vad gör ni med inte så bra öl?

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

roland63
Delmäskare
Delmäskare
Kontakt:

Inlägg av roland63 »

Jag har nyligen avsmakat min första bryggd enligt ett eget recept. Det blev inte så bra. Ölet är inte dåligt men lite blaskigt och tunt. Drickbart men ingen höjdare. Vad gör ni med ett sådant öl?

1. Häller ut det, jag har ju en massa öl som är godare.
2. Dricker det ändå, det innehåller ju trots allt alkohol.

Kul att veta bara.

/Roland
Användarens profilbild
rick.lindqvist
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Beror på

Inlägg av rick.lindqvist »

Blaskigt öl är ju inget fel i sig, det duger gott som matöl.

En Imperial Stout jag gjorde för något år sedan hade en elak ton av makrill, varför mindre bemedlade smaklökar fick ärva en massa flaskor 8)

Jag häller aldrig ut eget öl så länge det överlevt jäsningen. Köpeöl häller jag däremot ut i mängder. Bla provade jag en 10-15 polska burköl nyligen, av vilka jag drack 5 cl vardera - resten hälldes ut.
Användarens profilbild
lasseg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av lasseg »

Väntar...

Vi har en fem-sex liter Belgisk Ale som inte alls blev god.. Den bidar sin tid och lite då och då öppnar vi en och ser om tiden har läkt några sår.. Det har den inte .. än.. (ett halvår senare)...
Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Bosse Bergenståhl »

Jag brukar göra som LasseG. Hoppas på en bättre framtid. Ibland har det blivit så - öl som har verkat bli riktigt trista och figurlösa har utvecklats och blivit riktigt bra. Så kall lagring som möjligt naturligtvis. Men tyvärr gäller ju detta bara ibland.
Vänd på det - tänk på hur många blaskiga och tradiga öl du druckit i dina dagar (för det har du väl?) och betänk nu att du blivit så kräsen att du tycker det är trist när det blir sån öl. Det beror naturligtvis i så fall på att du har blivit kräsen och höjt din ribba. Detta beror ju i så fall på att du har insett hur god en välbryggd och lyckad öl kan vara.

För så är det ju. Såna öl man för några år sedan var mäktigt stolt över är man inte ens nöjd med idag.

Bosse Bergenståhl
malt är gott
roland63
Delmäskare
Delmäskare
Kontakt:

Inlägg av roland63 »

Att jag har blivit mer kräsen sedan tonåren (en stor stark...) råder det ingen tvekan om. Nu vill jag ha kraftiga öl med mycket beska och humlesmak.

Det verkar inte som om man häller ut ett mindre lyckat öl så jag får väl se om några av såren läks med tiden.

Jag har märkt att sparris kan döda ett välsmakande öl och att det är bättre med lite tunnare öl till den grönsaken. Detta kanske blir ett "sparris-öl". Någon som märkt något liknande?

/Roland
Användarens profilbild
Dan Nilsson
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Dan Nilsson »

Öl som blir dåliga slår jag ut numera. Beror på att jag kan fylla corneliusfatet med något annat gott istället.

Men om ett öl skulle visa sig bli blaskigt skulle jag prova att torrhumla det eller ...

... göra ett fruktöl av det. Jokk's juicekoncentrat innehåller mycket bär. Deras svartvinbär smakar riktigt gott fast luktar lite skumt.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Ett hembryggt öl som inte är infekterat har jag svårt för att hälla ut.

Som Rick säger häller jag dock ut litervis med köpeöl om det inte smakar tillräckligt bra.

Om inte annat brukar jag ta med den blaskiga/mindre bra hembryggda tillsammans med en riktigt bra då jag åker på tävling eller håller någon after work, så ölprovarna får se vilka skillnader det kan bli.

Däremot efter devisen "ändå alkohol" går jag aldrig nu för tiden, dricker så mycket ändå att det som dricks skall antingen smaka gott eller drickas för provningens skull.

Bort med det "svenska" snålsupandet och fram för finsmakandet! :D
Lindgren
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Lindgren »

Livet är för kort för att dricka dålig öl, har du något bättre att dricka så häll ut ölen. I vilket fall som helst så gör ett nytt och kläm i mer humle =)
Salle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Salle »

Trodde att ni gör som jag, bara brygger gott öl....
(brygger jag nåt som inte smakar bra så kallar jag den för belgisk och då får man hälla ut den)

Salle i Växjö
Användarens profilbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pere »

Beroende på vilket sätt ölet är dåligt kan man använda det till olika saker.
Marinad
Brödbak
Såsbas
Blötläggning och eller kokning av baljväxter.

Skumbanan estrarna går däremot inte att dölja i brödbaket.
Om du är osäker kan du börja med att reducera ner ölen genom att koka ner den, många otrevligheter försvinner då plus att dom trevliga smakerna brukar koncentreras.

Jag trodde alla gjorde så, eller är det bara jag som är så snål?
Sparar alltid några lite av den tunnaste vörten och använder den som degspad till brödbakaet.
Det bästa vore naturligtvis att använda den tunna vörten till inmäskning till nästa öl man ska brygga eftersom den automatisk har rätt temperatur.
Men då skulle man ju få brygga dygnet runt i all evighet.
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
roland63
Delmäskare
Delmäskare
Kontakt:

Inlägg av roland63 »

Att använda den blaskiga ölen till bakning och matlagning har jag inte tänkt på, det var ett bra förslag.

Att kalla brygden för Belgisk och sedan hälla ut den tycker jag är orättvist mot belgarna som gör så väldigt mycket god öl.

/Roland
bjornfb
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av bjornfb »

De gånger jag har misslyckats har jag bakat bröd på brygden. Mycket bröd blir det.

Björn
Öl är kultur
Kultur är öl

Från: "roland63" <roland63@passagen.se>
Till: bb_snack@happyaction.dk
Rubrik: [SHBF-Snack] Vad gör ni med inte så bra öl?
Datum: Mon, 06 Aug 2007 09:41:49 +0200
Jag har nyligen avsmakat min första bryggd enligt ett eget recept. Det blev
inte så bra. Ölet är inte dåligt men lite blaskigt och tunt. Drickbart men
ingen höjdare. Vad gör ni med ett sådant öl?

1. Häller ut det, jag har ju en massa öl som är godare.
2. Dricker det ändå, det innehåller ju trots allt alkohol.

Kul att veta bara.

/Roland

Är du en messerschmitt? Dela med dig av din kunskap på Spray IQ. http://iq.spray.se/home/
Öl är kultur
Kultur är öl!
Skriv svar