Recept på gott lättöl ?
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Recept på gott lättöl ?
Hej
God och stark öl har jag gjort många gånger men ibland vill man dricka en öl innan man ska köra bil. Är det någon som har ett bra recept på lättöl.
Alla förslag mottages tacksamt.
Hälsar Martin i Fj-100
God och stark öl har jag gjort många gånger men ibland vill man dricka en öl innan man ska köra bil. Är det någon som har ett bra recept på lättöl.
Alla förslag mottages tacksamt.
Hälsar Martin i Fj-100
En dry stout funkar perfekt att göra om till lättöl- folköls-version (den ligger normalt i de lägre regionerna redan, 3,7-4,2%).
Behåll alla ingredienser som innan fast minska på basmalten (palemalt) för att göra den lättare (alkoholsvagare). Eventuellt kan beskan minskas något om du gör den väldigt lätt (max 5 BU).
// Kim
Behåll alla ingredienser som innan fast minska på basmalten (palemalt) för att göra den lättare (alkoholsvagare). Eventuellt kan beskan minskas något om du gör den väldigt lätt (max 5 BU).
// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Jag tycker nog att man ska låta bli att dricka öl direkt innan man ska köra bil.
Även en lättöl på 2,2% påverkar dig något även om du ligger under gränsen för rattonykterhet som är 0,1 promille idag.
Så vänta med att ta ölen efter att du kört, så jämra öl-törstig behöver man inte vara.
Även en lättöl på 2,2% påverkar dig något även om du ligger under gränsen för rattonykterhet som är 0,1 promille idag.
Så vänta med att ta ölen efter att du kört, så jämra öl-törstig behöver man inte vara.
Härliga tider, strålande tider 
Rattonykterhet är avskaffat, idag kallas allt rattfylleri. Men går inte gränsen vid 0,2 promille? När ändrades det till 0,1?Kenneth skrev:Jag tycker nog att man ska låta bli att dricka öl direkt innan man ska köra bil.
// Kim
Rattonykterhet hette det på femtiotalet. "Nya" trafikbrottslagen ikraftträdde 1952.Kenneth skrev:Jag tycker nog att man ska låta bli att dricka öl direkt innan man ska köra bil.
Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott
4§ 1 st.
"Den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften döms för rattfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader."
Dock räcker det inte med hålla sig inom gränsen.
Om du har dåligt ölsinne kan det vara klokt att inte köra alls trots lägre alkoholkoncentration än .02%
4§ 3 st 1 m
"För rattfylleri enligt första stycket döms också den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn och då är så påverkad av alkoholhaltiga drycker att det kan antas att han eller hon inte kan framföra fordonet på ett betryggande sätt."
Prop 1989/90:2 s 48
"Straff för rattfylleri skall kunna ådömas oberoende av alkoholhalten, om det kan styrkas att föraren har varit så påverkad att det kan antas att han inte på ett betryggande sätt har kunnat framföra fordonet. "
------------------------------------------------------------------------------------
Förövrigt tycker jag det finns rätt mycket märklig dubbelmoral när det gäller alkohol och bilkörning. Att sätta sig att köra i trött tillstånd är förmodligen värre än att vara pigg, halsa några lättöl och sedan försiktigt köra bil.
Trots detta muttras det inte över alla måndagsmorgonbilister.
Öl är kärlek.
Vitsen var ett svagt öl
Hej Kenneth
Jag dricker inte och kör bil samtidigt, det jag menade var att det är gott med öl och den behöver absolut inte vara alkoholstark. Tack Kim för ditt förslag, jag har gjort ett försök med en stout som enl. mina beräkningar kommer att hamna runt 3%.
Martin
Jag dricker inte och kör bil samtidigt, det jag menade var att det är gott med öl och den behöver absolut inte vara alkoholstark. Tack Kim för ditt förslag, jag har gjort ett försök med en stout som enl. mina beräkningar kommer att hamna runt 3%.
Martin
En öl i hemmet är bättre än tio på krogen
Jag ger mig,
blandade ihop blod och luft och promille och mg/liter.
Det är så j-a onödigt.
blandade ihop blod och luft och promille och mg/liter.
Tycker dock ändå att man inte ska dricka alkohol och köra bil."Den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften döms för rattfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader.""
Det är så j-a onödigt.
Härliga tider, strålande tider 
Nja, nu tror ju inte jag att någon sätter sig ner och dricker öl och kö bil precis.
Men en enkel öl till maten kan ju inte direkt vara farligare än att gå på lustiga piller. Visst, vissa har ju trianglar på sig. Men jag vet då ingen som tagit hänsyn till det.
Tror nog inte att en vanlig standard öl till maten gör en till en sämre förare än andra.
Nu dricker jag å andra sidan normalt inte öl alls till lunch etc. Ännu mindre för att just köra bil direkt efteråt.
Men visst har det väl hänt att man tagit en mellis på en pizza för att en stund senare köra iväg. Anser inte att det påverkat mig. Det finns nog fler tillfällen då man varit trött och kört bil, anser detta vara betydligt farligare.
// Kim
Men en enkel öl till maten kan ju inte direkt vara farligare än att gå på lustiga piller. Visst, vissa har ju trianglar på sig. Men jag vet då ingen som tagit hänsyn till det.
Tror nog inte att en vanlig standard öl till maten gör en till en sämre förare än andra.
Nu dricker jag å andra sidan normalt inte öl alls till lunch etc. Ännu mindre för att just köra bil direkt efteråt.
Men visst har det väl hänt att man tagit en mellis på en pizza för att en stund senare köra iväg. Anser inte att det påverkat mig. Det finns nog fler tillfällen då man varit trött och kört bil, anser detta vara betydligt farligare.
// Kim
Göra lättöl
Jag har försökt göra lättöl några gånger och det har smakat vedervärdigt. Doften har stäckt sig mellan utedass och blöt hund.
Har läst på lite sedan dess och kommit fram till att man ska ha lite förjäsbart socker.
FG bör vara hälften av OG om man vill göra något som liknar svensk lättöl.
Första steget är väl då att mäska in mellan 70 och 74 grader.
Massor av karamellmalt är nog också bra.
Alkohol och bilkörning är ingen bra kombination.
Däremot tror jag att vägverket kom fram till att trötthet ledde till fler olyckor, detta är väl däremot inget som den svenska nykterhetslobbyn vill basunera ut. Vi ska inte glömma att nykterister och frikyrkliga är överrepresenterade i sveriges riksdag.
Jag tolkar regelverket angående rattonykterhet såhär:
Du får inte dricka mer sprit än att det har gått ner till under 0.2 promille när farbror polisen tar blodprov på dig.
En genomsnittlig svensk förbränner minst 2 cl 40% sprit på en timme.
Så om man vill ha marginalen på sin sida så bör man nog inte dricka mer än en 33:a 3,5% till maten om man ska köra bil efteråt. Om man bor i obygden och det är lååååångt till närmsta sjukhus där dom kan ta ett blodprovpå dig har du större marginal. Sedan vet du ju bäst själv om du väger 60 eller 100 kg och är fullt frisk.
Något som däremot är väldigt farligt är att tappa om öl och provsmaka lite samtidigt, det kan bli rätt mycket alkohol i blodet på en belgare även om man bara har en liten skvätt i botten på glaset. Har själv ställt bilen jag tänkte ta en gång då jag kände att jag inte borde köra efter jag provsmakat.
Men detta forum handlar ju öm ölbryggning så vi släpper det
Har läst på lite sedan dess och kommit fram till att man ska ha lite förjäsbart socker.
FG bör vara hälften av OG om man vill göra något som liknar svensk lättöl.
Första steget är väl då att mäska in mellan 70 och 74 grader.
Massor av karamellmalt är nog också bra.
Alkohol och bilkörning är ingen bra kombination.
Däremot tror jag att vägverket kom fram till att trötthet ledde till fler olyckor, detta är väl däremot inget som den svenska nykterhetslobbyn vill basunera ut. Vi ska inte glömma att nykterister och frikyrkliga är överrepresenterade i sveriges riksdag.
Jag tolkar regelverket angående rattonykterhet såhär:
Du får inte dricka mer sprit än att det har gått ner till under 0.2 promille när farbror polisen tar blodprov på dig.
En genomsnittlig svensk förbränner minst 2 cl 40% sprit på en timme.
Så om man vill ha marginalen på sin sida så bör man nog inte dricka mer än en 33:a 3,5% till maten om man ska köra bil efteråt. Om man bor i obygden och det är lååååångt till närmsta sjukhus där dom kan ta ett blodprovpå dig har du större marginal. Sedan vet du ju bäst själv om du väger 60 eller 100 kg och är fullt frisk.
Något som däremot är väldigt farligt är att tappa om öl och provsmaka lite samtidigt, det kan bli rätt mycket alkohol i blodet på en belgare även om man bara har en liten skvätt i botten på glaset. Har själv ställt bilen jag tänkte ta en gång då jag kände att jag inte borde köra efter jag provsmakat.
Men detta forum handlar ju öm ölbryggning så vi släpper det
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten 
Vad många inte tänker på att en öl på 5.2% innehåller 6,5 cl 40% alc. Att man "bränner" 2 cl/timma. det beror väl lite på vikt? eller är jag ute och cyklar.? Att många åker dit dagen "efter" beror på att gemene man inte vet att starköl innehåller så mycket alc. Säj att du är på en fest och dricker 5 strköl, det blir 32,5 cl. Då tar det minst 15 timmar innan alc är borta ur kroppen och då räknat på 2 cl/timma som nog väldigt mycket är ett snitt. Jag räknar minst 4 timmar per 50 cl starköl. Föresten även om man känner sej ok dagen efter så är man inte det. Föresten att sitta och räkna det förstör ju hela festen. Ska man köra bil dagen efter så då tar man ingen dagen före. Väldigt enkelt
Bo
Bo
- Micke Granath
- Torrhumlare

Re: Göra lättöl
Marginalen för överlevnad är dock mindre om man kör på t. ex. ett barn och har längt till närmsta sjukhus. Jag kan reta mig på inställningen att man inte bör köra bil med alkohol i blodet för att man kan bli tagen av polisen. Lagar är väl knappast stiftade för att straffa medborgarna?pere skrev:Om man bor i obygden och det är lååååångt till närmsta sjukhus där dom kan ta ett blodprovpå dig har du större marginal.
Är det så? Det är i så fall ganska intressant, har du siffrorna?pere skrev:Vi ska inte glömma att nykterister och frikyrkliga är överrepresenterade i sveriges riksdag.
Micke Granath
Det är klart att man inte ska köra bil när man är onykter. Hade jag orsakat en olycka genom att köra onykter hade jag aldrig förlåtit mig själv.
Det jag egentligen menade var att det är väldans stor skilnad på hur allvarligt brottet ses vara i olika delar av sverige och hur stor sannolikheten är för att åka fast.
Jag har inga siffror på förhållandet mellan nykterister och frikyrkliga men för några år sedan så gjorde kaliber(tror jag det var) i P1(tacka gud, regeringen, licensbetalarna eller vem ni vill ör alla högkvalitativa program i SR) ett reportage om den sneda rekryteringen till riksdagsplatserna och hur dåligt det avspeglade svenska folket.
Förrutom aldeles för många pingstvänner och nykterister så fanns det inte helt förvånande aldeles för få invandrare representerade.
Jag ska inte skriva en procentsats för det kommer jag inte ihåg, men det var besvärande många.
Det är över tio år sedan vi gick med i EU, vi har fortfarande kvar undantag när det gäller alkoholpolitiken.
Men slutsnackat om det, jag ska labba med recept på min lättöl istället.
Kan man möjligtvis ta i maltodextrin eller vad det heter som kroppsbyggarna äter för att få upp fulligheten utan att bidra med för mycket förjäsbart socker.
Jag får prova, maltodextrin är billigt....
[/quote]
Det jag egentligen menade var att det är väldans stor skilnad på hur allvarligt brottet ses vara i olika delar av sverige och hur stor sannolikheten är för att åka fast.
Jag har inga siffror på förhållandet mellan nykterister och frikyrkliga men för några år sedan så gjorde kaliber(tror jag det var) i P1(tacka gud, regeringen, licensbetalarna eller vem ni vill ör alla högkvalitativa program i SR) ett reportage om den sneda rekryteringen till riksdagsplatserna och hur dåligt det avspeglade svenska folket.
Förrutom aldeles för många pingstvänner och nykterister så fanns det inte helt förvånande aldeles för få invandrare representerade.
Jag ska inte skriva en procentsats för det kommer jag inte ihåg, men det var besvärande många.
Det är över tio år sedan vi gick med i EU, vi har fortfarande kvar undantag när det gäller alkoholpolitiken.
Men slutsnackat om det, jag ska labba med recept på min lättöl istället.
Kan man möjligtvis ta i maltodextrin eller vad det heter som kroppsbyggarna äter för att få upp fulligheten utan att bidra med för mycket förjäsbart socker.
Jag får prova, maltodextrin är billigt....
[/quote]
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten