Kallmäskad porter

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Dan Åkerlund
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Kallmäskad porter

Inlägg av Dan Åkerlund »

Läste för länge sedan i Hembryggaren om hur man kan kallmäska mörkt rostad malt och korn för att minska risken för syrliga toner. Det bör ha varit i nr 2:1999 - men det numret har förkommit.

Skall brygga en porter nu i helgen tänkte jag mig. 24 timmars mäskning vill jag minnas det var - så jag hinner väl?

Hur lång tid skall man mäska - andra råd?
Skall proportionerna ändras gentemot andra recept?
Hur mycket vatten?
Temperatur?
Ändras utlakningen om det är socker/maltsocker i vätskan?

Tacksam för alla tips och råd. (Försökte söka på Google - men fick bara träffar på kallt potatismos ... :-) )

Dan i Karlstad
/Dan
Användarens profilbild
Johan Håkansson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Johan Håkansson »

Kolla i Hembryggaren nr 1:2005 sidan 11.
Är fast skumkrona en flytande valuta?
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Enligt mina begränsade kunskaper och ett (lyckat) försök till kallmäskning:

Kallmäska i 24h
Häll din krossade malt i en lagom stor bunke, fyll på med vatten så det täcker malten och låt stå i rumstemperatur med någon typ av lock
Fyll på med vatten efter en stund då malten sugit åt sig
Kallmäska endast de riktigt mörka sorterna som ändå inte innehåller något förjäsbart socker som du vill ha med i vanliga mäsken
Användarens profilbild
Dan Åkerlund
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Dan Åkerlund »

Hej och tack för svaren.

Jag har letat förtvivlat efter 1:05 och 2:99 - men utan resultat.
(Tips - flytta aldrig, renovera aldrig och var inte för manisk med pappersreturen! :-) )

Min nu ringa erfarenhet av torrmäskning innefattar ändå en viss uppfattning om utbytet av "mörka smaker": Det går åt mer mörk malt eller så malde jag inte chokladmalten ordentligt. (några idéer?)

Gör nu ett försök med att tillsätta mer kallmäskade godsaker till den nästan färdigjästa ölen. Om det går bra öppnar det ju också för andra experiment. Kanske kan man på detta sätt kan krydda efter - rakt av? Någon som testat med en söt ale som konverterats i efterhand till en porter eller en torrare draft som fått bli en stout?

undrar Dan
/Dan
Användarens profilbild
Peter
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Peter »

Hej!
Dan Åkerlund skrev:Det går åt mer mörk malt eller så malde jag inte chokladmalten ordentligt. (några idéer?)
Det stämmer att det går åt mer malt. Ca 50% mer tror jag att jag har läst någonstans. Har kallmäskat några gånger, men gör inte det längre eftersom den skalade chokladmalten (carafa I special) ger mindre bitterhet vilket gör att man kan tillsätta mer än vanligt (utan kallmäskning).
Dan Åkerlund skrev: Gör nu ett försök med att tillsätta mer kallmäskade godsaker till den nästan färdigjästa ölen. Om det går bra öppnar det ju också för andra experiment. Kanske kan man på detta sätt kan krydda efter - rakt av? Någon som testat med en söt ale som konverterats i efterhand till en porter eller en torrare draft som fått bli en stout?
Jajjamänsan! Har en imperial stout som efter över 1 års lagring på flaska fortfarande inte har jäst ut ordentligt. Jag har tillsatt ett par flaskor i slutet av jäsningen av en brown ale för att göra den mörkare och fylligare. Fungerar fin-fint. Dessutom inbillar jag mig att den långa lagringen tillför en del fina smaker, men det är som sagt kanske bara inbillning..
Skriv svar