Bygga kylare

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Peter
Torrhumlare
Torrhumlare

Bygga kylare

Inlägg av Peter »

Hej!

Jag står i begrepp att bygga en kylare och skulle vilja veta vilken typ av kompressor som brukar användas. Skulle bli glad och mycket tacksam om ni som har kylanläggningar kollar upp vilken kompressor som sitter i (märke, modellbeteckning samt om möjligt även effekt).

Vad gäller kylmedie skulle jag gissa att HCF R 134a är det vanligaste, men om några andra används skulle det vara intressant att höra vilka.

Tack på förhand!
Användarens profilbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare

kylare ?

Inlägg av pere »

Du tänker bygga en rejäl kylare altså?

Ska du kyla vört eller öl?
För vört behöver du nog inte krångla till det så mycket för att kyla eftersom temperaturskilnaden ändå är tillräckligt stor på omgivningen/kylvattnet.
Har själv funderat på att bygga en vörtkylare med en bilkylare och pump för att inte behöva ha vattnet rinnande hela tiden.

Om det bara är för servering är det nog enklast att slakta ett gammalt kylskåp och ställa fatet i det.
Det blir lätt dyrt annars.

Storleken på kompressorpumpen har nog inte så stor betydelse, det avgör ju bara hur ofta den startar och stannar.
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
Användarens profilbild
Peter
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Peter »

Hej,

kanske var lite oklar, det är en ölkylare jag skall bygga. Har kollat runt lite och de vanliga kylarna för kommersiellt bruk brukar ha en kompressor på 1/5 - 1/3 hk. Kylmediet brukar vara R134a (samma som i vanliga kylskåp). Vattenbadet brukar variera mellan 5 och 20 liter vilket gör att man kan bygga upp en isbank som buffert (om man inte blandar i glykol, vilket görs ibland). Jag kom över en kompressor häromdagen. Den är på 1/6 hk vilket jag tror räcker fint för hemmabruk. Dessutom har den ingen vanlig evaporator, utan en motströmskylare som kyler vatten/glykol som cirkuleras av en pump. Kan återkomma med en bättre beskrivning samt bilder när jag installerat klart det hela.
Göran
Torrhumlare
Torrhumlare

Rubrik: kylare ?

Inlägg av Göran »

Var försiktig med kylningen, Barkylare är dimentionerad för att kontineligt kunna kyla ölen till för kall temperatur.
Det är meningen ölen skall vara för kall - är den smaklös så driker folk mer och man kan rentutav koppla på folköl sent på kvälen utan någon märker det.
Men jag antar att du inte vill ha öl som smalar kallt vatten, samt att du skall stå och tappa upp ett helt fat med en gång.

Ett annat problem: Du får kontrollera är om din kompressor är konstruerad för just R134a eller den är en gammal typen som är konstruerad för den gamla nu förbjudna Freonet. Då kan den kräva en rätt omfattande ombyggnad - kanske billigare att köpa en ny?
Användarens profilbild
Torgny
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Torgny »

Jag tänkte rent allmänt tipsa om en kylmetod som Jamil Zainasheff (The Jamil Show - The brewing network), en av världens mest meriterade hembryggare, använder sig av. På sin hemsida MrMalty.com beskriver han den både i text och bild. Det tar bara några minuter att kyla ner vörten till rätt temperatur. Möjligen kan det vara något för de som söker en mer effektiv kylmetod.
Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte
The Brewing Network, Basic Brewing
Användarens profilbild
Peter
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Rubrik: kylare ?

Inlägg av Peter »

goeran.eng skrev:Var försiktig med kylningen, Barkylare är dimentionerad för att kontineligt kunna kyla ölen till för kall temperatur.
Det är meningen ölen skall vara för kall - är den smaklös så driker folk mer och man kan rentutav koppla på folköl sent på kvälen utan någon märker det.
Men jag antar att du inte vill ha öl som smalar kallt vatten, samt att du skall stå och tappa upp ett helt fat med en gång.
Det är ju inget som hindrar att man kopplar en termostat till och kyler vattenbadet till den temperatur som önskas på ölet (t.ex. 12 grader för en ale). Dessutom tycker jag att det är gott med en kall lager eller veteöl en varm sommarkväll. En annan lösning jag tänkt testa är olika långa slingor (för ölet) i vattenbadet. Med en kort slinga blir ölet inte lika kallt som med en lång, vilket gör att man kan servera både lager och ale med olika temperatur med samma kylare (borde fungera?)
goeran.eng skrev: Ett annat problem: Du får kontrollera är om din kompressor är konstruerad för just R134a eller den är en gammal typen som är konstruerad för den gamla nu förbjudna Freonet. Då kan den kräva en rätt omfattande ombyggnad - kanske billigare att köpa en ny?
Jag har ett fungerande system bestående av kompressor, evaporator och pump. Inga behov av dyr ombyggnad så länge den fungerar m.a.o.
Skriv svar