Jag har än så länge bara använt mig av fat tappning som metod att förse sig men sitt väl kylda öl, för att hålla en lagom temperatur står dessa fat i en delvis ombyggd frysbox som kan hålla en temperatur på 5-7g, tappningen går verkligen enkelt och smidigt.
Men jag har insett att det finns fördelar men att tappa på flaska man kan ju ta med sig sin öl någon annan stans lite enklare, det kan ju var en fördel.
Så jag kommer nog att skaffa någon flaskpåfyllare framöver så man kan tappa på flaskor också, då har jag förstått att de finns två metoder som används för att fylla på flaskor ”Mottryckare” eller ”Beer Gun”.
Frågan är då hur fungerar en mottryckaren jämfört med en ”BeerGun
Frågan är vilken är bäst!? Utifrån olika aspekter.
Jag har förstått att ”Beer Gun” kan vara lättare handhavande med, att man lättare kan göra ren den, en av nätdelarna kan vara att det kan vara problem med att tappa vid temperaturer över 10g.
Vad har då en mottryckaren för fördelar jämfört med en ”BeerGun”.
Att tappa sitt öl???
Att tappa sitt öl???
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Att tappa sitt öl???
BeerGun är ju inte en metod, det är en fyllare som med sin långa slang skall få ölet att skumma mindre. Den andra metoden borde mer vara att tappa på flaska med socker/kröjsning utan tryck.mio skrev:Jag har än så länge bara använt mig av fat tappning som metod att förse sig men sitt väl kylda öl, för att hålla en lagom temperatur står dessa fat i en delvis ombyggd frysbox som kan hålla en temperatur på 5-7g, tappningen går verkligen enkelt och smidigt.
Men jag har insett att det finns fördelar men att tappa på flaska man kan ju ta med sig sin öl någon annan stans lite enklare, det kan ju var en fördel.
Så jag kommer nog att skaffa någon flaskpåfyllare framöver så man kan tappa på flaskor också, då har jag förstått att de finns två metoder som används för att fylla på flaskor ”Mottryckare” eller ”Beer Gun”.
Frågan är då hur fungerar en mottryckaren jämfört med en ”BeerGun
Frågan är vilken är bäst!? Utifrån olika aspekter.
Jag har förstått att ”Beer Gun” kan vara lättare handhavande med, att man lättare kan göra ren den, en av nätdelarna kan vara att det kan vara problem med att tappa vid temperaturer över 10g.
Vad har då en mottryckaren för fördelar jämfört med en ”BeerGun”.
Att tappa sitt öl???
En mottrycksfyllare fungerar precis som den låter - den har ett mottryck som gör att ölet inte skummar. Nackdelen med mottrycksfyllaren är att den har en massa kranar hit å dit - så det gäller att hålla tungan rätt i styr för att sköta den. En annan nackdel är ofta att rengöra dem jämfört med BeerGun. Här finns dock mycket fler avancerade prylar som jag inte tänker gå in på här, proffsen har ju helt andra prylar att jobba med.
BeerGun är extremt läthanterlig och lätt att rengöra. Nackdelen är att man måste ha allt kylt för att kunna använda den. Helst skall allting vara kylt runt 0 grader C, även glasen. När kolsyrenivån drar iväg så kan det uppstå problem då BeerGun egentligen bara är en lång slang med en utloppsventil i botten.
Själv håller jag fortfarnade på att lära mig den och hittils har den funkat i 90% av fallen. Min senaste lärdom är att vid höre kolsyrehalter bör man följa med med fyllaren uppåt då man tappar ölen, för börjar det skumma är man körd. Den går bra att fylla 2/3 delar med men sedan när den närmar sig halsen så kan det börja skumma. Genom att följa med eleminerar man ofta detta.
Nu senast fick jag en annan rapport att en backventil på ölslangen även den hindrar att det börjar skumma och underlättar fyllningen.
Jag måste säga att BeerGun är en dröm att fylla med, du kan ge den till vem som helst och de fattar vad de skall göra med den. Men minsta lilla det börjar skumma och man är körd. Glöm att fortsätta fylla den flaskan. Det kostar mycket mindre öl att hälla ut den och börja om.
Så undersökningen om hur man fyller bäst med BeerGun fortsätter. Nu tappar jag inte öl på glas mycket mer än till SM tyvärr så det tar lite tid.
Vill man ha en enkel fyllare så är fattigmansfyllaren ett väldigt bra val, underskatta inte den. Lika enkel som BeerGun att använda och man slipper dess nackdelar men inte den superba lättheten att kunna rengöra den.
// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Re: Att tappa sitt öl???
Tack för dina synpunkter!