Ginseng-öl i Kaunas, Litauen?

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Johan Håkansson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Ginseng-öl i Kaunas, Litauen?

Inlägg av Johan Håkansson »

Jag gör nog mitt nästa nedslag i östra Eurupas ölkultur i staden Kaunas i Litauen och finner vid snabb nät-forskning att det tillverkas en
mörk öl med ginseng på mikrobryggeriet Avylis , mikrobryggeriet som även huserar i huvudstaden Vilnius. Kan man tänka sej nån "bryggeriteknisk egenskap" som ginseng har, förutom att man kan marknadsföra ölet för dess läkande och uppigande egenskaper, som ju örten ginseng omgärdas med? Någon som har varit på Avilys i Kaunas eller Vilnius? Hur är deras öl i allmänhet?
Är fast skumkrona en flytande valuta?
peter.pinaitis
Satsbryggare
Satsbryggare

Litauen

Inlägg av peter.pinaitis »

Jag har besökt Litauen ett antal gånger genom åren. Öl marknaden har utvecklats explosionsartat från att man förr drack vodka och champange.
Vad jag vet så finns det kanske 5-10 microbryggerier i landet.
Jag har besökt 5 st av dom. Kvaliten är tyvärr inte den bästa.
Just det bryggeriet du refererar till har jag inte varit på men däremot ett annat i Kaunas som heter Bravor.a.s och ligger nära central stationen.
Dom verkade inte vara verksama men man kunde köpa deras öl i en butik som låg i anslutning till resturangen. Ölet från dessa bryggerier säljs tyvärr på Pet-flaskor, något dom fått dille på. Det finns en artikel från Svensk-Litauiska föreningen om bryggerier och öl i Litauen, jag ska se om jag kan hitta den. För 10 år sedan kunde man hitta massor av spänande Mjöd sorter med olika kryddningar i butikerna. Nu senast när jag var där var det skralt med det.

/// Peter Pinaitis
Skriv svar