North Coast nästan framme

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

freddan_se
Torrhumlare
Torrhumlare

North Coast nästan framme

Inlägg av freddan_se »

Äntligen kommer Brother Thelonius och Old Rasputin. Efter sju sorger och åtta bedrövelser verkar det som. Tydligen blev båten försenad pga av stormar men nu står all öl på ett lager i Stockholm och Jörgen Hasselkvist aka Jugge aka han den rakade på OT håller på att klistra på etiketter på flaskorna utav bara sjutton. Ni vet såna där det står starköl och lite annan info som gör att man får sälja ölen i Sverige. Han kanske jobbar just nu trots att kl är sent och det är onsdagkväll. Skänk honom en tanke och drick en god öl.
Sedan ska flaskorna transporteras ut i vårt avlånga land.
Nästa torsdag skall allt vara klart och då finns de att köpa på Systembolaget.

Brother Thelonius på rätt få butiker (http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... yheter.htm)
det kommer bara ca 1400 st (de går att beställa till alla butiker from torsdag)

Old Rasputin på lite fler butiker troligen då det kommer dryga 3000 flaskor.

Vi får hålla till godo med Brooklyn Monster ale så länge och nyheten att Slottskällan släpper en saison i mars.

Och ni som är inne på flera ölrelaterade sidor har säkert redan läst detta då jag postat samma sak både på Ratebeer och Ölfrämjandet
Lambic fick inte vara med och leka med de andra ölen och då blev han sur
Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Ur historiens skuggor - och nya vänner att lita på

Inlägg av Bosse Bergenståhl »

Old Rasputin är ju helt lysande! Supersmaskigt. Old Thelonius känns lite svårare. Knepigt jordig ton som kanske kan bli fantastisk om ett par år, men just nu känns den lite för jolmig samtidigt som den är en aningen stallig. Kanhända är det lite för mycket mörka malttoner i den. Ska bli spännande att se hur den utvecklas. Någon som vet malt-jästsammansättning?

Slottskällans numrerade starka ale är ju fantastisk. Massor med spännande frukttoner som hela tiden växlar, bland de bästa svenska ölen på flera år... Men då har jag ju inte smakat alla...
malt är gott
Användarens profilbild
Johan Håkansson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Johan Håkansson »

Jag håller inte med om att Thelonius var svår utan helt okej redan nu. Likaså Old Rasputin, som jag dock hoppas utvecklas med åren, för jag har ställt en kartong i källaren som jag tänkte röra när den börjar bli dammig. Jag får kanske brygga nån liknande och ha som jämförelsematerial. Kikade på receptet till Russki imponerande stout och fann att det innehöll en försvarlig mängd strösocker... Är det för att få upp OG utan att öka FG?
Är fast skumkrona en flytande valuta?
Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Bosse Bergenståhl »

Det är ju kork på flaskan och tyvärr är det ett lite instabilt material. Jordsmak jordkällarsmak kan vara en lätt korkdefekt. Kan ha varit så med den flaskan vi provade...
malt är gott
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

I fredags fanns det 6 flaskor Old Rasputin kvar i Stockholm enligt
bolagets webbplats. Efter lördagen endast en flaska. Jag bad min
arbetskamrat köpa alla som fanns i Gävle idag och det verkar han
ha gjort. Dock verkar det nu som om det finns nästan 300 flaskor
kvar i Stockholm. Jag känner mig förvirrad! Hur går detta till?
My hope is hops
freddan_se
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av freddan_se »

Genom att det fanns kvar på det lager som importören använder så gick det att beställa flera flaskor vilket också har gjorts. På Norra Stationsgatan verkar man ha gjort det lite mer än alla andra också. När jag kollade för en stund sen så hade man över 200 st.

Vill man veta om det finns kvar av nåt man är intresserad av så kan man kolla på Systembolagets hemsida. På den sida som hör till produkten man vill ha står det också om den är slutlevererad dvs allt står i Bolagets butiker. Som alla lagersaldon så måste man ta det med en liten nypa salt då det går snabbare att sälja prylarna än att uppdatera lagersaldorna på hemsidan, görs ungefär 4 grr per timme.
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

freddan_se skrev:Genom att det fanns kvar på det lager som importören använder så gick det att beställa flera flaskor vilket också har gjorts. På Norra Stationsgatan verkar man ha gjort det lite mer än alla andra också. När jag kollade för en stund sen så hade man över 200 st.

Vill man veta om det finns kvar av nåt man är intresserad av så kan man kolla på Systembolagets hemsida. På den sida som hör till produkten man vill ha står det också om den är slutlevererad dvs allt står i Bolagets butiker.
Jo webben är det jag kollar på också. Nu ser jag att Norra Stationsgatan
är nere i 8st! 1 minut efter att de öppnade idag. För en timme sedan hade
de typ 140 st enligt webben. :shock:
My hope is hops
freddan_se
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av freddan_se »

Populär öl :D
Finns ju fortfarande några kvar i Stockholm som tur är. Och även i resten av landet.
/Fredrik N
Skriv svar