Det perfekta bryggverket

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
KalleB
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av KalleB »

Du har rätt, jag använder inte flödeslakning utan satslakning och där tömmer man ut all mäskvört (med återcirkulation) innan man häller på lakvatten som röres om ungefär som vid inmäskning och när det har stått en stund tömmes allt (med återcirkulation).
Jag tror ändå att du får problem med det det lilla övertryck du kommer att ha och du blir mycket beroende av hur maltbädden ser ut. Du måste vara mer än 100% säker innan du bygger in dig i den lösningen. Det känns ju mer flexibelt att ha tillgång till ett högre tryck och reglera utflödet med en kran.
Can anyone explain the mystery of beer? no, no, no
Användarens profilbild
Peter
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Peter »

ok, det blir helt enkelt till att testa principen nästa gång jag brygger (det är ju bara att fästa en slang i kranen och böja upp den i en krök). Återkommer med resultat i helgen.
Användarens profilbild
KalleB
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av KalleB »

Visst, men kom ihåg att du måste testa ett antal maltbäddar. Det finns ju de som med högre tryck ändå sätter igen. Risken är att du oftare måste skära upp maltbädden med lägre utbyte som följd. Om det händer blir du fast om du byggt dig in dig i denna lösning och då har man inte kommit till det perfekta bryggeriet.
Användarens profilbild
Peter
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Peter »

Mmmm... Ja, det tål att funderas på det här...
I ett perfekt bryggverk sätter förståss inte maltbädden igen och jag tror säkert att det finns lösingar på detta problem också, t.ex. med bättre lakbotten, bredare lak-kärl vilket ger lägre maltbädd etc. Någon som har kunskaper och erfarenheter angående detta?
Användarens profilbild
Peter
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Peter »

Sådärja, färdigbryggt!

jag testade lak-varianten jag beskrev ovan och det fungerade över förväntan. Tjohoo! Jag hade dessutom en tjockare lakbädd än vanligt (10 kg malt som jag lakade i en "dubbel" 25-liters jäshink, varav den inre har borrade hål i botten). Inga problem alls att få fint flöde. Utflödet exakt samma som inflödet. -Att jag inte tänkt på detta tidigare!
Användarens profilbild
KalleB
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av KalleB »

Gratulerar!
Skriv svar