Starting out - what kit to choose?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
lagomswedish
Satsbryggare
Satsbryggare

Starting out - what kit to choose?

Inlägg av lagomswedish »

Firstly let me apologise for writing in English, but as an Englishman who hasn't lived here long enough to master written Swedish I thought I'd spare you the annihilation of your wonderful language.

I've worked for many years with beer - but I've never brewed it, a gap in my beer knowledge I'm curious to fill with the purchase of my first ever pieces of home brewing equipment.

However I'm a bit confused about which starter equipment 'package' to buy - I want to start off brewing with beer kits (ie Brewferm, coopers etc) and then when I'm comfortable with this progress in time to all-grain brewing.

Therefore should I buy equipment that can handle all this from the outset? I've seen equipment starter kits sold on eBay etc, but is there a homebrew store/website in Sweden where I can get this stuff from right now?

I'm itching to start - it's dark up here in Umeå and I need something to do during the long nights :lol:

Although I don't write Swedish, I can read it fine. Therefore please respond in Swedish if you prefer - I could do with the practise!

Thanks in advance for any tips you can give to start me off.
Anders Bruno
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Anders Bruno »

Kolla www.humle.se , dom har inga färdiga startkit men dom har allt du behöver.
Dom säljer inte heller ölsatser, men köp maltextrakt och tillsätt humle själv -det blir inte alls svårare och mycket bättre.
lagomswedish
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av lagomswedish »

Thanks Anders for the advice - looks like a great resource for equipment and ingredients.

However, having trawled through the utrustning I'm still uncertain exactly what bits to buy- I'd hate to order a load of individual items, get it all home and start brewing only to find I'm missing a widgy-gromit thingy and the beer gets ruined.

That's why the thought of a starter kit with everything necessary to start brewing great beer included in it is so tempting.

It has to be idiot-proof you see. If you'd met me, you'd understand :D
Användarens profilbild
KalleB
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av KalleB »

Om du går in på den här länken får du en bra uppfattning om vad som behövs:
http://www.shbf.se/Hembryggning/Satsbryggning.php
Går du in på den länk som Anders Bruno nämner:
http://www.humle.se
kan du köpa det mesta inklusive råvaror och där finns också beskrivningar motsvarande länken till SHBF och recept.
Mitt förslag till start är att brygga deras "Bavarian Red Ale"

kom tydligen in lite för sent
Can anyone explain the mystery of beer? no, no, no
Användarens profilbild
KalleB
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av KalleB »

Det är lite svårt att hitta ett paket eftersom hembryggarbutikerna inte har produkter som tex kastruller. De får man köpa i butiker för dagligvaror.
Mitt förslag är att du efter att ha läst länkarna kommer tillbaka på den här länken och säger: Det här har jag tänkt att köpa. Räcker det? Finns där något som inte behövs?
Du kommer att få svar.
Can anyone explain the mystery of beer? no, no, no
Putte
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Putte »

Maybe there is some more experienced homebrewers in Umeå that could help you. So if there is anyone from Umeå reading this, please contact "lagomswedish" and invite him to you and help him with his questions and search for the best beer in the world, your own. Maybe it could be the start of UHBF, Umeås hembryggareförening.
Mitt minne är omfattande men dimmigt.
/Charles Darwin
Användarens profilbild
Peter
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Peter »

Hej!

Här finns kompletta bryggverk för helmaltsgryggning att köpa:

http://lundteknik.dk/nimbus.html

Lika bra att köra igång med helmaltsbryggning direkt och skippa satsbryggning :-)
Användarens profilbild
bosse
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av bosse »

Hur mycket pengar är du beredd att köpa utrustning för?

En fatölsanläggning tycker jag är mycket trevligare än att tappa öl på flaskor och en 30 liters elektrisk gryta är trevligare än att ha en kastrull på spisen.

Men den trevliga lösningen är 4-5000 kronor dyrare än den enkla. Det är mycket pengar om du
bara testbrygger en gång men inte så mycket om det blir en seriös hobby.
Användarens profilbild
bosse
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av bosse »

Jag kom på en sak. Många färgaffärer i Sverige har lite enklare hembryggarutrustning. De
brukar ha jäshinkar, ölsatser mm men inte malt och bra jäst. Så jag rekomenderar att du åker
och tittar vad de har i ett par färgaffärer i din närhet.

Du vill nog ändå köpa saker från www.humle.se men den stora jäshinken kan du i alla fall slippa
skicka per post.
lagomswedish
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av lagomswedish »

Thanks for all the replies - I'll do as KalleB suggests and try and list all the items of equipment I think I will need from the humle website.
If you could be so kind as to let me know if I'm missing anything I'd be grateful.
This is all another example of why I've spent my career working in the beer community - you always meet great people willing to share ideas (and the occassional pint).
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kim »

If your not into full malt brewing at start and want to get out a little bit easy, I think this is a good start. Later on you'll feel what you might need. Even if you'll go upto a full scale later, nothing below is unusable then.

I must say skip the Coppers and buy some unhopped extract wort from example Humlegården. The coopers brewkit isn't that funny and maybe you'll only be disappointed instead of thrilled about the result - it's the same effort and takes the same time to brew with good stuff as bad ones. Not said that Coppers are bad stuff, but they're hopped.

Most of the gear you already have at home.

But, you will need as big pot as you can find, e.g. a 20 liter brew need about 25-30 liter pot. The pot can always come to use even if you upgrade to some larger brewingequipment. Like hot liquer tank (HLT) and/or decoction.
But since this it's so hard to find 25-30 liter brewpot you can do a smaller brew and then dillute it with water later on. This is not optimal, though, because of hoputillisation will not be optimal - but it's a start.
Said again, put your money here and buy the biggest you can get and afford.

You will also need two fermenting buckets and at least one airlock. This is real cheap stuff and as someone said, buy it local to skip additional shipment cost.
One is needed for the actual fermenting and the other one to be able to separate the beer from the sediment and/or secondary fermentation.

Finally you also need something for racking the beer. A hose will do the trick, preferably one in silicone - because you can boil it, or buy stuff made for racking.
That's mainly all gear you will need to start your brewing, rest you'll probably already have in your home.
You'll also need bottles for your beer, so caps and a capper might be good - this is also a place to buy as good capper as you can afford, i.e. buy once and be satisfied.

Then buy some unhopped wort, hops and dry yeast (or the liquid one) and you're ready to go into action.

By using the unhopped wort and hops you'll not only get a better beer, you'll also get a better feel for the real thing. By using unhopped exctract and hops you can make almost any beer type. Next step is to go into liquid yeast which can add more dimensions to your brewing career and tastes.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Jag har själv aldrig provat på satsbryggning utan startade med helmaltsbryggning direkt.

Följande prylar använder jag:

25-liters aluminiumgryta för mäskning och kokning

20-liters aluminiumgryta för lakvatten

2 modifierade liggunderlag med spännband för att sätta kring mina två grytor, isolerar bra.

En 30-liters kylväska med ditmeckad bottenplugg för lakning

En perforerad plåt och distanser att lägga i kylväskan för lakning

En hålslev för att skumma av proteiner

En träspade för att röra runt i mäsken då jag tillsätter malten

Två termometrar, en kanske räcker men den kan gå sönder...

En våg som klarar av att väge både gram och kilo

En kopparspiral kopplad till lite slangar för kylning

Ett antal 30-liters jäshinkar med jäsrör

Ca 70 st steriliserade 33 cl flaskor med tillhörande backar per brygd

kapsyler

kapsyleringsapparat

Slangar med snabbkopplingar för att koppla in mig på kökskranen

Hävert för att kunna avskilja ölen från jästen samt använda vid butljering

Två stycken hydrometrar för att mäta densitet (en kan man tappa i golvet, redan hänt)

Mätrör att använda tillsammans med hydrometer

Humlekokpåse som jag använder för att avskilja humlen inför kylning

Det är säkert mer prylar, en del av det nämnda kan man kanske klara sig utan, speciellt om du skall börja med satsbryggning
lagomswedish
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av lagomswedish »

Gnoff - thanks for this list! There are a few items I can't translate/understand - I've highlighted them on your list.....

Jag har själv aldrig provat på satsbryggning utan startade med helmaltsbryggning direkt.

Följande prylar använder jag:

25-liters aluminiumgryta för mäskning och kokning

20-liters aluminiumgryta för lakvatten

2 modifierade liggunderlag med spännband för att sätta kring mina två grytor, isolerar bra.

En 30-liters kylväska med ditmeckad bottenplugg för lakning -

En perforerad plåt och distanser att lägga i kylväskan för lakning - what is this. Is there an example at humle.se?

En hålslev för att skumma av proteiner

En träspade för att röra runt i mäsken då jag tillsätter malten

Två termometrar, en kanske räcker men den kan gå sönder...

En våg som klarar av att väge både gram och kilo

En kopparspiral kopplad till lite slangar för kylning - Can this be bought at humle.se?

Ett antal 30-liters jäshinkar med jäsrör

Ca 70 st steriliserade 33 cl flaskor med tillhörande backar per brygd

kapsyler

kapsyleringsapparat

Slangar med snabbkopplingar för att koppla in mig på kökskranen

Hävert för att kunna avskilja ölen från jästen samt använda vid butljering - what's this?

Två stycken hydrometrar för att mäta densitet (en kan man tappa i golvet, redan hänt)

Mätrör att använda tillsammans med hydrometer

Humlekokpåse som jag använder för att avskilja humlen inför kylning - finally what's this?

Really useful info. Thanks!
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

lagomswedish skrev:Gnoff - thanks for this list! There are a few items I can't translate/understand - I've highlighted them on your list.....
En perforerad plåt och distanser att lägga i kylväskan för lakning - what is this. Is there an example at humle.se?

You need a perforated piece of sheet metal, holes being some 3-5 mm. It's so that the grains can create a filter bed. No need if you go with beer kits or malt extracts, only for brewing with grains.
The distances are used so that the sheet metal comes of from the bottom of the cooler, creating a space of perhaps 2 cm where liquid can gather.

Some people grab two plastic fermenters, drill a few hundred holes in one, attach a bottom plug to the other, puts the drille done in the plug one, viola.

Not sure if I make any sense :shock:

En kopparspiral kopplad till lite slangar för kylning - Can this be bought at humle.se?

Under "Utrustning" and "Vörtkylning" you can see the "8305 Therminator plattvärmeväxlare" which works the same way.
I purchased copper pipes at Clas Ohlson, I think they were called "mjukglödgade bromsrör" and were something like 2-3 meters. Can't find it at
http://www.clasohlson.se/Search/Product ... arr%u00f6r
though :(

Hävert för att kunna avskilja ölen från jästen samt använda vid butljering - what's this?

At humle.se "Utrustning" and then "slang o dyl" you can find a "hävert". It's a plastic hose with a plastic cap on the end, which allows you to suck up the beer but leave particles and yeast behind.

Humlekokpåse som jag använder för att avskilja humlen inför kylning - finally what's this?

It's sort of a filter where you can place your hops and boil them like a tea bag. Helps so that you can just pick the bag out and don't go through the mess of separating the hops from the boil.
Gives you less percentage of hops oil in the boil though, "utbyte" whatever that is in English :lol:
I just use it together with a colander when bringing my beer after the boil into the cooling, to separate the hops.

lagomswedish skrev: Really useful info. Thanks!
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

lagomswedish skrev:Gnoff - thanks for this list!
Really useful info. Thanks!
Titta här också, även om allt är på svenska finns lite bilder mm:

http://www.shbf.se/Hembryggning/Helmalt ... ggverk.pdf
Skriv svar