Helt väntat så ger mätaren inget utslag på sackaros.
Inte heller gav den utslag på fruktos.
Jag beredde upp till 10% lösningar av både sackaros och fruktos och både gav "LO". Ingen som helst reaktion alltså.
Alltså kan man utgår ifrån att GD-PQQ typen av blodsockermätare reagerar på
glukos, maltose, maltotrios och dextriner - men inte på frukots och sackaros. Det innebär att man får försöka ansätta schablonmässiga värden för fruktos och sackaros i korrektionerna. Jag har räknat lite på detta och det ligger iallafall inom rimligheternas gränser att hoppas på att hitta en "skaplig" korrektionsterm så pass att metoden iallafall är nogorlunda användbar.
GO-typen av blodsockernätare som Kjell har reagerar antagligen enbart, eller åtminstone i huvudsak, på glukos av döma av hans mätvärden. Vilken är intressant i sig. Kanske skulle man ha båda mätarna, och korrelera värden för högre precision.
/Fredrik
fruktos och sackaros - test med blodsockermätare(GD/PQQ)
Här finns arkivet med inlägg från emaillistan Bryggaren skrivna innan 2006-07-01
Moderatorer: Anders Boström, Webbgrupp
- carlsbergerensis
- Vattenbehandlare

- Inlägg: 403
- Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Hoppa till
- Föreningen SHBF
- ↳ Föreningen och dess aktiviteter - träffar, tävlingar, tidning etc
- ↳ SM 2023
- ↳ Tidigare SM
- ↳ SM 2020
- ↳ SM 2019
- ↳ SM 2018
- ↳ SM 2017
- ↳ SM 2016
- ↳ SM 2015
- ↳ SM 2014
- ↳ SM 2013
- ↳ SM 2012
- ↳ SM 2011
- ↳ SM 2010
- ↳ SM 2009
- ↳ SM 2008
- ↳ SM 2007
- ↳ Forumet
- ↳ Bryggarearkivet
- ↳ Regionala forum
- ↳ Blekinge
- ↳ Dalarna
- ↳ Gävleborg
- ↳ Göteborg
- ↳ Halland
- ↳ Jämtland
- ↳ Jönköpings län
- ↳ Kronoberg
- ↳ Norrland
- ↳ Närke-Västmanland
- ↳ Skaraborg
- ↳ Skåne
- ↳ Stockholm
- ↳ Södermanland
- ↳ Värmland
- ↳ Ångermanland med Höga kusten
- ↳ Östergötland
- ↳ Gotland
- ↳ Västernorrland
- Ölbryggning
- ↳ Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
- ↳ BIAB
- ↳ Recepthjälp
- ↳ Klonrecept
- ↳ Bryggprogram
- ↳ Kultivering
- ↳ Utrustning, byggtips och mekande
- ↳ Braumeister
- ↳ Camurri
- ↳ Grainfather
- ↳ Bulldog och Coobra
- ↳ Brewtools
- ↳ Nybryggarhjälp
- ↳ Sveriges Bryggradio (2010-2013)
- Bryggerier, pubar, öl, annonser och annat
- ↳ Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar
- ↳ Köpes, säljes, skänkes, efterfrågas och bytes
- ↳ YouTube-videor
- ↳ Allmänt snack
- ↳ Mjöd, Cider, Sahti och mer