Förra året bestämde jag mig för att börja odla humle, och fick
ett rotskott på fuggle och Kent golding från en vänlig bryggare.
Tyvärr så dog min fuggle efter bara ett par veckor, men Kent golding
överlevde.
Den växer så det knakar i år. Är redan en halvmeter.
Jag vill dock inte ge upp mitt försök med Fuggle, eftersom det är min
favorit, så, är
det någon som odlar Fuggle som har ett rotskott att sälja?
/Ulf T
Odla humle
Moderatorer: Anders Boström, Webbgrupp
-
UffeHenryson
Odla humle
Hej Ulf
Till dig och andra, jag har Fuggle som växer så det knakar, snart (norra
Uppland), var finns du ?
Kan du hämta vid tillfälle när rotskotten blir livskraftiga att "grävas
loss" och kapas ?
Efter ett antal försök dela/ta skott av humlen har det visat sig enklast att
helt enkelt frilägga nya rotskott när dom börjat få egna "rötter" och klippa
loss.
I sann hembryggaranda kan du väl få bjuda på något hembryggt någon
gång..........
/Uffe Henryson
----- Original Message -----
From: "UlfTelhammar" <ulfPUNKTtelhammarPÅbitsimPUNKTse>
To: <Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse>
Sent: Monday, May 08, 2006 6:05 PM
Subject: [Bryggaren] Odla humle
*** Brev nr. 12063 till Bryggaren skickat av Ulf Telhammar
<ulfPUNKTtelhammarPÅbitsimPUNKTse> ***
Förra året bestämde jag mig för att börja odla humle, och fick
ett rotskott på fuggle och Kent golding från en vänlig bryggare.
Tyvärr så dog min fuggle efter bara ett par veckor, men Kent golding
överlevde.
Den växer så det knakar i år. Är redan en halvmeter.
Jag vill dock inte ge upp mitt försök med Fuggle, eftersom det är min
favorit, så, är
det någon som odlar Fuggle som har ett rotskott att sälja?
/Ulf T
Till dig och andra, jag har Fuggle som växer så det knakar, snart (norra
Uppland), var finns du ?
Kan du hämta vid tillfälle när rotskotten blir livskraftiga att "grävas
loss" och kapas ?
Efter ett antal försök dela/ta skott av humlen har det visat sig enklast att
helt enkelt frilägga nya rotskott när dom börjat få egna "rötter" och klippa
loss.
I sann hembryggaranda kan du väl få bjuda på något hembryggt någon
gång..........
/Uffe Henryson
----- Original Message -----
From: "UlfTelhammar" <ulfPUNKTtelhammarPÅbitsimPUNKTse>
To: <Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse>
Sent: Monday, May 08, 2006 6:05 PM
Subject: [Bryggaren] Odla humle
*** Brev nr. 12063 till Bryggaren skickat av Ulf Telhammar
<ulfPUNKTtelhammarPÅbitsimPUNKTse> ***
Förra året bestämde jag mig för att börja odla humle, och fick
ett rotskott på fuggle och Kent golding från en vänlig bryggare.
Tyvärr så dog min fuggle efter bara ett par veckor, men Kent golding
överlevde.
Den växer så det knakar i år. Är redan en halvmeter.
Jag vill dock inte ge upp mitt försök med Fuggle, eftersom det är min
favorit, så, är
det någon som odlar Fuggle som har ett rotskott att sälja?
/Ulf T
- Bosse Bergenståhl
- Vattenbehandlare

- Inlägg: 402
- Blev medlem: onsdag 2006-10-25 00:31
- Ort: Torna Hällestad, Skåne
Odla humle
Kan du ta ett rotskott på din Kent Golding? Jag har gott om rotskott på
Fuggle, har precis i dag klippt av dem o lagt dem i kruka!
En bra idé kan vara att först odla upp skotten i kruka i lite skuggig
miljö så de blir en eller två dm eller så innan man planterar dem, då
har de fått ett hyggligt rottrådsnät och är inte alls så känsliga för
uttorkning
Bosse Bergenståhl
2006-05-08 kl. 18.05 skrev UlfTelhammar:
Fuggle, har precis i dag klippt av dem o lagt dem i kruka!
En bra idé kan vara att först odla upp skotten i kruka i lite skuggig
miljö så de blir en eller två dm eller så innan man planterar dem, då
har de fått ett hyggligt rottrådsnät och är inte alls så känsliga för
uttorkning
Bosse Bergenståhl
2006-05-08 kl. 18.05 skrev UlfTelhammar:
*** Brev nr. 12063 till Bryggaren skickat av Ulf Telhammar
<ulfPUNKTtelhammarPÅbitsimPUNKTse> ***
Förra året bestämde jag mig för att börja odla humle, och fickBrev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
ett rotskott på fuggle och Kent golding från en vänlig bryggare.
Tyvärr så dog min fuggle efter bara ett par veckor, men Kent golding
överlevde.
Den växer så det knakar i år. Är redan en halvmeter.
Jag vill dock inte ge upp mitt försök med Fuggle, eftersom det är min
favorit, så, är
det någon som odlar Fuggle som har ett rotskott att sälja?
/Ulf T=
malt är gott
-
ulf.telhammar
- Nybryggare

- Inlägg: 3
- Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Odla humle
Jag vill nog vänta minst ett år till innan jag stör min Kent Golding.
Den är ju bara ett år gammal, så den har nog inte etablerat sig riktigt
än, men
nästa år borde den nog vara redo.
Med lite tur kanske någon annan på listan har Kent Golding att dela med
sig till dig.
/Ulg
BosseBergenståhl wrote:
Den är ju bara ett år gammal, så den har nog inte etablerat sig riktigt
än, men
nästa år borde den nog vara redo.
Med lite tur kanske någon annan på listan har Kent Golding att dela med
sig till dig.
/Ulg
BosseBergenståhl wrote:
*** Brev nr. 12066 till Bryggaren skickat av Bosse Bergenståhl <bossePUNKTbergenstahlPÅlsnPUNKTse> ***
Kan du ta ett rotskott på din Kent Golding? Jag har gott om rotskott påBrev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
Fuggle, har precis i dag klippt av dem o lagt dem i kruka!
En bra idé kan vara att först odla upp skotten i kruka i lite skuggig
miljö så de blir en eller två dm eller så innan man planterar dem, då
har de fått ett hyggligt rottrådsnät och är inte alls så känsliga för
uttorkning
Bosse Bergenståhl
2006-05-08 kl. 18.05 skrev UlfTelhammar:
*** Brev nr. 12063 till Bryggaren skickat av Ulf Telhammar
<ulfPUNKTtelhammarPÅbitsimPUNKTse> ***
Förra året bestämde jag mig för att börja odla humle, och fickBrev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
ett rotskott på fuggle och Kent golding från en vänlig bryggare.
Tyvärr så dog min fuggle efter bara ett par veckor, men Kent golding
överlevde.
Den växer så det knakar i år. Är redan en halvmeter.
Jag vill dock inte ge upp mitt försök med Fuggle, eftersom det är min
favorit, så, är
det någon som odlar Fuggle som har ett rotskott att sälja?
/Ulf T=