Skriva på kapsylen eller ej?

Här finns arkivet med inlägg från emaillistan Bryggaren skrivna innan 2006-07-01

Moderatorer: Anders Boström, Webbgrupp

Kim

Skriva på kapsylen eller ej?

Inlägg av Kim »

Flaskinlämmningsproblematik.

Genom webregistreringen får vi nu ett nummer.
Flaskornas kapsyler skall också märkas smed detta nummer, men skall det vara
direkt på eller på en tejpbit ändå så numret går att ta bort?

// Kim
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Skriva på kapsylen eller ej?

Inlägg av assistredo »

Det borde väl vara helst direkt på - så det inte försvinner på vägen - det
vore ju försmädligt. Varför skulle man ta bort det?

Jag tänkte direkt på med en sådan där penna som man skriver på cd-skivor
med. Det sitter kvar - det har jag kollat. Jag hoppas verkligen att jag inte
är fel ute nu.

Björn

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Kim [mailto:kimPÅhpbPUNKTse]
Skickat: den 13 mars 2006 22:07
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] Skriva på kapsylen eller ej?

Flaskinlämmningsproblematik.

Genom webregistreringen får vi nu ett nummer.
Flaskornas kapsyler skall också märkas smed detta nummer, men skall det vara
direkt på eller på en tejpbit ändå så numret går att ta bort?

// Kim
Björn Petersson
Kim

Skriva på kapsylen eller ej?

Inlägg av Kim »

Första året jag lämnade in fick jag reda på att man skulle "märka" på
kapsylen, senare fick jag bannor av domarna för att jag märkt på kapsylen
:-)

// Kim
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: BjörnochUllaPetersson [mailto:assistredoPÅswipnetPUNKTse]
Skickat: den 14 mars 2006 05:06
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] SV: Skriva på kapsylen eller ej?


*** Brev nr. 11752 till Bryggaren skickat av Björn och Ulla
Petersson <assistredoPÅswipnetPUNKTse> ***
Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
Det borde väl vara helst direkt på - så det inte försvinner
på vägen - det vore ju försmädligt. Varför skulle man ta bort det?

Jag tänkte direkt på med en sådan där penna som man skriver
på cd-skivor med. Det sitter kvar - det har jag kollat. Jag
hoppas verkligen att jag inte är fel ute nu.

Björn

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Kim [mailto:kimPÅhpbPUNKTse]
Skickat: den 13 mars 2006 22:07
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] Skriva på kapsylen eller ej?

*** Brev nr. 11749 till Bryggaren skickat av "Kim" <kimPÅhpbPUNKTse> ***
Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
Flaskinlämmningsproblematik.

Genom webregistreringen får vi nu ett nummer.
Flaskornas kapsyler skall också märkas smed detta nummer, men
skall det vara direkt på eller på en tejpbit ändå så numret
går att ta bort?

// Kim
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Skriva på kapsylen eller ej?

Inlägg av assistredo »

Var du en som tog emot brygder för inlämning, märkte upp och skickade
vidare? Annars har väl "omärkta" flaskor alltid gällt så länge jag varit med
för oss som lämnar in för att tävla. Man fick väl sätta på något för att
skilja flaskorna från varandra men detta måste väl kunna tas bort innan den
"auktoriserade" märkningen -som jag utgår ifrån -följde. Det är ju den som
vi får göra själva nu.

Jag har skickat en fråga till infoPÅshbfPUNKTse för att få ett initierat svar som
jag bett dem lägga ut här.

Björn

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Kim [mailto:kimPÅhpbPUNKTse]
Skickat: den 14 mars 2006 08:06
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] SV: SV: Skriva på kapsylen eller ej?

Första året jag lämnade in fick jag reda på att man skulle "märka" på
kapsylen, senare fick jag bannor av domarna för att jag märkt på kapsylen
:-)

// Kim
Björn Petersson
Bear
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 16
Blev medlem: fredag 2006-10-27 08:44
Ort: Rosersberg
Kontakt:

Skriva på kapsylen eller ej?

Inlägg av Bear »

All form av märkning ska vara borta vid dömningstillfället! Alla flaskor av
samma format (svenska 33:or) och helst av samma färg (bruna) för att inget
skall sticka ut synligt! Helst blanka neutrala kapsyler!
Inlämning helt utan märkning och om det är flera olika öl som lämnas in så
bör de förpackas 5 om 5 så att de inte kan förväxlas! Förpacka dem med
protokollet så att det är enkelt att utäsa vilket protokoll som tillhör
respektive öl om det är flera öl som lämnas in samtidigt!
björn arvidsson
bearPÅbryggarnaPUNKTcom

----- Original Message -----
From: "Kim" <kimPÅhpbPUNKTse>
To: <Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse>
Sent: Tuesday, March 14, 2006 8:06 AM
Subject: [Bryggaren] SV: SV: Skriva på kapsylen eller ej?


Första året jag lämnade in fick jag reda på att man skulle "märka" på
kapsylen, senare fick jag bannor av domarna för att jag märkt på kapsylen
:-)

// Kim
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: BjörnochUllaPetersson [mailto:assistredoPÅswipnetPUNKTse]
Skickat: den 14 mars 2006 05:06
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] SV: Skriva på kapsylen eller ej?


*** Brev nr. 11752 till Bryggaren skickat av Björn och Ulla
Petersson <assistredoPÅswipnetPUNKTse> ***
Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
Det borde väl vara helst direkt på - så det inte försvinner
på vägen - det vore ju försmädligt. Varför skulle man ta bort det?

Jag tänkte direkt på med en sådan där penna som man skriver
på cd-skivor med. Det sitter kvar - det har jag kollat. Jag
hoppas verkligen att jag inte är fel ute nu.

Björn

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Kim [mailto:kimPÅhpbPUNKTse]
Skickat: den 13 mars 2006 22:07
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] Skriva på kapsylen eller ej?

*** Brev nr. 11749 till Bryggaren skickat av "Kim" <kimPÅhpbPUNKTse> ***
Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
Flaskinlämmningsproblematik.

Genom webregistreringen får vi nu ett nummer.
Flaskornas kapsyler skall också märkas smed detta nummer, men
skall det vara direkt på eller på en tejpbit ändå så numret
går att ta bort?

// Kim
Mvh
Björn Arvidsson
bersabira
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 234
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

Skriva på kapsylen eller ej?

Inlägg av bersabira »

Hej
Förut så märkte man flaskor med t.ex maskerings tejp.
vid inlämningen byttes maskerings tejpen mot ett officiellt nummer.
Nu sätter vi på det officiella numret sjäva på kapsylen.
Det borde väl vara OK.
Eller ska det officiella numret bytas mot ett ännu officiellare nummer?

/Kjell

From: BjörnArvidsson<bearPÅbryggarnaPUNKTcom>
Reply-To: bryggarenPÅmollehemPUNKTse
To: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Subject: [Bryggaren] Re: SV: SV: Skriva på kapsylen eller ej?
Date: Tue, 14 Mar 2006 14:05:25 +0100

*** Brev nr. 11756 till Bryggaren skickat av Björn Arvidsson
<bearPÅbryggarnaPUNKTcom> ***
Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
All form av märkning ska vara borta vid dömningstillfället! Alla flaskor av
samma format (svenska 33:or) och helst av samma färg (bruna) för att inget
skall sticka ut synligt! Helst blanka neutrala kapsyler!
Inlämning helt utan märkning och om det är flera olika öl som lämnas in så
bör de förpackas 5 om 5 så att de inte kan förväxlas! Förpacka dem med
protokollet så att det är enkelt att utäsa vilket protokoll som tillhör
respektive öl om det är flera öl som lämnas in samtidigt!
björn arvidsson
bearPÅbryggarnaPUNKTcom

----- Original Message -----
From: "Kim" <kimPÅhpbPUNKTse>
To: <Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse>
Sent: Tuesday, March 14, 2006 8:06 AM
Subject: [Bryggaren] SV: SV: Skriva på kapsylen eller ej?


*** Brev nr. 11754 till Bryggaren skickat av "Kim" <kimPÅhpbPUNKTse> ***
Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
Första året jag lämnade in fick jag reda på att man skulle "märka" på
kapsylen, senare fick jag bannor av domarna för att jag märkt på kapsylen
:-)

// Kim
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: BjörnochUllaPetersson [mailto:assistredoPÅswipnetPUNKTse]
Skickat: den 14 mars 2006 05:06
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] SV: Skriva på kapsylen eller ej?


*** Brev nr. 11752 till Bryggaren skickat av Björn och Ulla
Petersson <assistredoPÅswipnetPUNKTse> ***
Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
Det borde väl vara helst direkt på - så det inte försvinner
på vägen - det vore ju försmädligt. Varför skulle man ta bort det?

Jag tänkte direkt på med en sådan där penna som man skriver
på cd-skivor med. Det sitter kvar - det har jag kollat. Jag
hoppas verkligen att jag inte är fel ute nu.

Björn

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Kim [mailto:kimPÅhpbPUNKTse]
Skickat: den 13 mars 2006 22:07
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] Skriva på kapsylen eller ej?

*** Brev nr. 11749 till Bryggaren skickat av "Kim" <kimPÅhpbPUNKTse> ***
Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
Flaskinlämmningsproblematik.

Genom webregistreringen får vi nu ett nummer.
Flaskornas kapsyler skall också märkas smed detta nummer, men
skall det vara direkt på eller på en tejpbit ändå så numret
går att ta bort?

// Kim
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Skriva på kapsylen eller ej?

Inlägg av assistredo »

Den här informationen finns nu på SHBF:s hemsida:

"Anmälan sker genom att bryggaren registrerar sina brygder här på hemsidan
under registreringen. Systemet genererar en unik registreringskod som
kapsylerna skall märkas med innan inlämningen. Registreringskoden skall även
antecknas på det fullständigt ifyllda och läsbara exemplaret av SHBFs
bryggprotokoll".

Vad gäller? Ett ordentligt, detaljerat förtydligande från ledningen vore på
sin plats så här fem i tolv.

Björn

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: BjörnArvidsson [mailto:bearPÅbryggarnaPUNKTcom]
Skickat: den 14 mars 2006 14:05
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] Re: SV: SV: Skriva på kapsylen eller ej?

*** Brev nr. 11756 till Bryggaren skickat av Björn Arvidsson
<bearPÅbryggarnaPUNKTcom> ***

All form av märkning ska vara borta vid dömningstillfället! Alla flaskor av
samma format (svenska 33:or) och helst av samma färg (bruna) för att inget
skall sticka ut synligt! Helst blanka neutrala kapsyler!
Inlämning helt utan märkning och om det är flera olika öl som lämnas in så
bör de förpackas 5 om 5 så att de inte kan förväxlas! Förpacka dem med
protokollet så att det är enkelt att utäsa vilket protokoll som tillhör
respektive öl om det är flera öl som lämnas in samtidigt!
björn arvidsson
bearPÅbryggarnaPUNKTcom
Björn Petersson
Användarens profilbild
Jessica
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 112
Blev medlem: torsdag 2006-10-26 16:35
Ort: Stockholm, Södermalm

Skriva på kapsylen eller ej?

Inlägg av Jessica »

Hej
Ursäkta förvirringen. Med nya system är det inte lätt att tänka på allt.
Sätt helst en bit maskeringstejp på kapsylen och skriv sedan bryggdens kod
på den. Vid inlämningen kommer vi att ta bort tejpen och märka flaskorna med
uniforma etiketter. Ni som redan skrivit direkt på kapsylerna var lugna, vi
tar bort märkningen med ngt lämpligt lösningsmedel, tex sprit, så att
domarna får flaskor och kapsyler som ej kan härledas till ngn speciell
bryggare.

Det är glädjande nog fler och fler bryggder som lämnas in till SM varje år.
Vi hoppas att det här systemet kommer att göra inlämningen ännu säkrare och
effektivare för alla. Förra året kom det in drygt 1600flaskor vilket tog
drygt 60mantimmar att registrera och organisera! De senaste åren har
domarkommiten stått till kl 2 på natten sista inlämningsdagen för att logga
in alla bryggder. Vi som arbetat med inlämningen genom åren vill passa på
tacka alla som jobbat med att sätta upp webinlämningen samt alla ni som nu
föranmäler era bryggder via nätet. Det kommer att spara enormt med tid som
vi kan lägga på andra förbättringar. Har ni åsikter, positiva och negativa,
eller förslag på förbättringar på webinlämningen så hör gärna av er till
mig.

Mvh
Jessica Heidrich
Ordf. SHBFs Domarkommité
I'm a hop hearted woman
Låst