förkultur

Här finns arkivet med inlägg från emaillistan Bryggaren skrivna innan 2006-07-01

Moderatorer: Anders Boström, Webbgrupp

karl.ringqvist
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 8
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

förkultur

Inlägg av karl.ringqvist »

När jag öppnade min påse med jäst som hade svällt ett tag upptäkte jag att bara den ena delen av kulan inuti hade öppnats när jag hade tryckt. Gör detta något? Misstänker att förkulturen tar längre tid bara.
Användarens profilbild
carlsbergerensis
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 403
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

förkultur

Inlägg av carlsbergerensis »

När jag öppnade min påse med jäst som hade svällt ett tag upptäkte jag att bara den ena delen av kulan inuti hade öppnats när jag hade tryckt. Gör detta något? Misstänker att förkulturen tar längre tid bara.
Ja, det lär inte vara någon fara. Jästen kanske blir aningen segare i starten i förkulturen bara. Gör du ändå en förkultur så tror jag inte öljäsningen påverkas alls.

/Fredrik
Låst