Värmning av mäskvatten och lakvatten

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Värmning av mäskvatten och lakvatten

Inlägg av Rotsac »

Jag använder sedan 2016 ett Grainfather G30 bryggverk för mäskning, lakning, och vörtkok, samt en Grainfather HLT för lakvattenvärmning.

För att spara tid under bryggdagen tappar jag kvällen innan bryggning upp mäskvatten i bryggverket, samt lakvatten i en separat behållare.

Jag tillsätter 80-procentig mjölksyra i de två behållarna för att sänka pH-värdet till önskat och beräknat värde.
I mäskvattnet beror mängden mjölksyra förstås på använd malt, etc. I lakvattnet tillsätter jag också mjölksyra, för att få pH-värdet 6 till 5,8, och rör om vattnet.

Därefter kör jag under 5 minuter pumpen med recirkulering av mäskvattnet för att blanda ut mjölksyran, och mäter sedan pH.
Sedan täcker jag hålet i bryggverkets glaslock, samt lägger locket över lakvattnet och låter det hela stå under natten.
LAkvattnet står alltså på det viset under mäskning, kokning, och värms upp under mäskens avrinning.

Numera finns det ju bryggverk med controllers som med en timerkontroll kan starta uppvärmning av ovanstående vattenmängd i bryggverket. Så min metod kan väl därmed ses som välgrundad.

1)

Kan det trots detta, finnas några nackdelar med ovanstående, jämfört med att tappa upp mäskvattnet direkt innan uppvärmning av detta, samt detsamma med lakvattnet?

2) I så fall vilka är dessa? Beror sådana på typ av öl man ska brygga ("syrekänsliga Pilsneröl med extra ljus malt", t.ex.)?