Tjena! Jag har stött på något udda som jag behöver hjälp att förstå. Har nog tappat närmare 100 öl på fat genom åren och det är trycket och kolsyrenivån som aldrig riktigt har betett sig så här tidigare. Ska försöka förklara:
Bryggde en Mörk Stark Belgare som jag trycksatte med spundventil i slutet av jäsningen. 21c och ca 2.2-2.3 bar vilket borde ge runt 2.8 co2-volymer. Den jäste ut fint förbi spundnivån så det bubblade lite lätt efter 2.2-2.3 bar var uppnådd. Kylde därefter ner den utan gastryck på till 4.5c.
När den varit kyld i ett par dagar så låg trycket i fatet på 1.6 och verkade sedan inte vilja sjunka längre. Tyckte den borde jämnat ut trycket till ca 1 bar, men den stod still där. Oroade mig lite för att den blivit överkolsyrad, så jag släppte ut trycket till 1.3 bar och kopplade på CO2-tryck. Lät den stå ett par dagar till och tänkte att jag skulle få pysa ut övertrycket någon vecka.
Nu till min fråga. Först, jag fick bara ut skum (och gas, den hostade typ) när jag provsmakade igår (samma ölslang, samma setup som tidigare brygder vid samma kolsyrenivå). Den flytande stigaröret KAN eventuellt ligga lite för högt i skum på ytan och suga luft/skum, så det är inte säkert att ölet blivit överkolsyrat.
Men sen, för att va se vilken kolsyrevolym som är i ölet så sänkte jag igår trycket till 1bar och kopplade bort gasen under natten för att se om trycket ökar, och i så fall till vad. Men trycket var exakt samma efter natten, 1 bar. Känns som det står stilla oavsett om det är på 1.6 eller 1 bar. Borde inte tryckutjämningen gå fortare än så här? Eller är spundad kolsyra starkare bunden i ölet än tvångskarbonerad kolsyra på något sätt, och det tar mycket längre tid att jämna ut tryck?
Tidigare har det aldrig varit så här långsamt med tryckutjämningen i alla fall. Ursäkta den långa frågeställningen! Behöver utesluta överkolsyrning, och lösa problemet om stigaröret flyter för högt upp..
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Spund och överkolsyra
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Spund och överkolsyra
Blir inte klok på detta. Om nån har varit med om det tidigare så uppskattas alla tips!
Har nog testat allt jag kan komma på som är fel nu:
Använde en 3m lång sytråd på fatet med samma resultat som tidigare, bara skum hackar sig fram i slangen. Den långa sytråden borde väl tackla eventuellt överkolsyrad kall öl kan man tycka..
Öppnade också fatet och inspekterade det flytande stigaröret. Kulan ligger som den ska halvt över ytan och jag ser inte ens filtret som sitter på slangänden. Så utloppet bara måste ligga under ytan.. Slangen sitter fast bra mot kopplingsröret på insidan. Ser inga skador (kan en eventuell spricka i slangen skapa detta?)..
Inga läckage i fatet i övrigt. Trycket ligger stabilt på 1.2-1.3 bar på 4.5c. Har jämfört mätarna på två regulatorer och spundventilen. Alla tre visar i princip på samma tryck. Så ölet borde inte blivit överkolsyrat vid spundandet..
Men, bara skum kommer.
Kan något problem med fatkopplingar eller nåt sånt orsaka skum..? Blir knäpp..
Hoppas nån har en briljant tanke som jag missat! [emoji1317][emoji1317]
Har nog testat allt jag kan komma på som är fel nu:
Använde en 3m lång sytråd på fatet med samma resultat som tidigare, bara skum hackar sig fram i slangen. Den långa sytråden borde väl tackla eventuellt överkolsyrad kall öl kan man tycka..
Öppnade också fatet och inspekterade det flytande stigaröret. Kulan ligger som den ska halvt över ytan och jag ser inte ens filtret som sitter på slangänden. Så utloppet bara måste ligga under ytan.. Slangen sitter fast bra mot kopplingsröret på insidan. Ser inga skador (kan en eventuell spricka i slangen skapa detta?)..
Inga läckage i fatet i övrigt. Trycket ligger stabilt på 1.2-1.3 bar på 4.5c. Har jämfört mätarna på två regulatorer och spundventilen. Alla tre visar i princip på samma tryck. Så ölet borde inte blivit överkolsyrat vid spundandet..
Men, bara skum kommer.
Kan något problem med fatkopplingar eller nåt sånt orsaka skum..? Blir knäpp..
Hoppas nån har en briljant tanke som jag missat! [emoji1317][emoji1317]
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Re: Spund och överkolsyra
Det enda jag har varit med som liknar det du beskriver är är när någon koppling inte varit hundra tät. Har du möjlighet att testa andra kopplingar?
Spund och överkolsyra
Tack för det! Du, jag var riktigt nära på att kränga på det vanliga stigaröret nu precis, för även om jag tyngde ner det flytande röret med muttrar så sög det skum. Så när jag tog upp skiten och skulle byta till röret så såg jag den här packningen som tätar upp under kopplingen (trädd på det korta stigaröret som slangen sitter på):Pilsnerkokaren skrev:Det enda jag har varit med som liknar det du beskriver är är när någon koppling inte varit hundra tät. Har du möjlighet att testa andra kopplingar?

Så du har helt rätt, trots att fatet hållit gastätt med denna packning så sög den med gas vid överföring på nåt jäkla vänster.. För med ny packning funkar det alldeles utmärkt! Höll på att bli helt tokig. Hade ingen aning om att det kunde fela trots att fatet är gastätt. Trodde det var ett kvitto, men uppenbarligen påverkar det när man väl börjar tömma på något sätt.

Nu hoppas jag bara jag inte syreskadat alltihop med allt pillande nere i fatet!
Tack för svaret!
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Re: Spund och överkolsyra
Skönt att det löste sig, har haft samma problem med fyllaren. Det kan läcka in men inte ut trots övertryck vilket är ett mysterium för mig.
Spund och överkolsyra
Verkligen.. Sen när jag bytt packning och flyttat över ölet till nytt fat så började det läcka inunder kulkopplingen så det läckte ut sista skvätten öl som var kvar ut i kylakåpet.. Också skumt, som att packningen inte riktigt passar på fatet. Kanske inte är så att alla packningar till stigarör är samma! [emoji3061]Pilsnerkokaren skrev:Skönt att det löste sig, har haft samma problem med fyllaren. Det kan läcka in men inte ut trots övertryck vilket är ett mysterium för mig.