-Vad ligger pH-värdet i t.ex. en hyfsat "vanlig" Ale (ej med supermycket humle, etc.) på?
-Eller i en så kallad "Industri-Lager"?
-Ölkompaniet (https://www.olkompaniet.se/taxons/utrustning/matning) skriver:
"När det gäller öl brukar man försöka hålla pH-värdet under 7. Vid för högt pH-värde ökar risken för att man får mer tanniner i ölen".
Stämmer det?
pH-värde i färdigt öl
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: pH-värde i färdigt öl
Det stämmer, men är ganska oprecist. Mäsk-pH vill man helst ha mellan 5,2 och 5,6.Rotsac skrev:-Vad ligger pH-värdet i t.ex. en hyfsat "vanlig" Ale (ej med supermycket humle, etc.) på?
-Eller i en så kallad "Industri-Lager"?
-Ölkompaniet (https://www.olkompaniet.se/taxons/utrustning/matning) skriver:
"När det gäller öl brukar man försöka hålla pH-värdet under 7. Vid för högt pH-värde ökar risken för att man får mer tanniner i ölen".
Stämmer det?
Ölets pH brukar ligga mellan 4,1 och 4,4.
Jaha, så pass lågt.
Det stämmer, men är ganska oprecist. Mäsk-pH vill man helst ha mellan 5,2 och 5,6.
Ölets pH brukar ligga mellan 4,1 och 4,4.
Varför sänker "vanlig" öljäst pH i vörten från kanske 5,8 som skapades i mäsken till cirka 4,3
pH i det färdiga ölet?
Jag trodde att det var mest i "suröl" som en låg pH-nivå skapades.
Jag har aldrig sett till någon anvisning eller rekommendation på jästförpackningarna för Ale, Stout, Saison,
så pH-sänkningen sker tydligen oavsett vad man kastar jästen i?
-Vilket ungefärligt pH-värde håller då t.ex. vad jag kallar en "klassiker", när det gäller lite lägre pH-värde, nämligen "Rodenbach grand cru"?
Jästen producerar utöver koldioxid (vilket delvis omvandlas till kolsyra) diverse organiska syror i låga koncentrationer,
bland annat mjölksyra och ättiksyra.
För suröl spelar det ingen roll då du där har diverse bakterier som producerar samma syror i betydligt högre koncentrationer.
Suröl har typiskt pH 3,3-3,7, vad just Rodenbach har vet jag inte men det går säkert googla fram.
För suröl spelar det ingen roll då du där har diverse bakterier som producerar samma syror i betydligt högre koncentrationer.
Suröl har typiskt pH 3,3-3,7, vad just Rodenbach har vet jag inte men det går säkert googla fram.
ekstedt skrev:Jästen producerar utöver koldioxid (vilket delvis omvandlas till kolsyra) diverse organiska syror i låga koncentrationer,
Om någon med sur mage och brist på "Novalucoltabletter" vill ta en öl, så kanske denne kan ta en knivsudd Bikarbonat i ölglaset, för att sänka pH-värdet?